Analisis Rasa Percaya Diri Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bernyanyi di TK Methodist Mandala

Authors

  • Yohana Simangunsong Universitas Negeri Medan
  • Anada Leo Virganta Universitas Negeri Medan
  • Gita Noveri Eza Universitas Negeri Medan
  • May Sari Lubis Universitas Negeri Medan
  • Suri Handayani Damanik Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i4.1181

Keywords:

Self-Confidence, Singing Metho, Early Childhood

Abstract

The purpose of this study is to analyze the self-confidence of 5-6-year-old children through the singing method at TK Methodist Mandala. The subjects of this study are 22 children, consisting of 13 boys and 9 girls. The instruments used in this research include observation, interviews, and documentation. The results indicate that the singing method significantly enhances children's self-confidence. Most of the children showed positive developments in their courage to perform in front of the class, willingness to express their opinions, and enthusiasm to participate in activities. However, there are four children who still exhibit a lack of self-confidence, influenced by internal factors such as fear and inferiority, as well as external factors like the lack of parental involvement and economic conditions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahyat, N. (2017). Metode pembelajaran pendidikan agama Islam. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 4(1), 24–31.

Amruddin, A., Anwar, F., & Mahmud, I. (2022). Metodologi penelitian kuantitatif dan kualitatif. Bandung: CV Media Sains Indonesia.

Andiwijaya, D., & Liauw, F. (2019). Pusat pengembangan kepercayaan diri. Jurnal STUP, 1(2), 1695–1704.

Damanik, S. H. (2016). Berdialog dengan ayah sebagai metode stimulasi perkembangan kognitif anak usia dini. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 2(2), 4.

Darmayanti, E., Pamungkas, J., & Indrawati. (2022). Penerapan metode bernyanyi berbasis pengembangan diri anak pada masa pandemi COVID-19. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 5495–5505. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i6.2992

Eza, G. N. (2020). Analisis kemampuan dasar mahasiswa menggunakan metode demonstrasi pada mata kuliah metodologi pembelajaran matematika untuk anak usia dini. Jurnal Usia Dini, 6(1), 20. https://doi.org/10.24114/jud.v6i1.19162

Fauziah, W. (2018). Meningkatkan percaya diri anak melalui metode bernyanyi di RA Al-Falah Bina Insan Islami Simpang Asrama Simpuruik Kec. Sungai Tarab Batusangkar.

Ghurfron, M. N., & Risnawita, R. (2010). Teori-teori psikologi. Jogjakarta: Ar-Ruzz Media Grup.

Hasibuan, D. A. S., & Watini, S. (2022). Implementasi bernyanyi asik dalam meningkatkan percaya diri. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(September), 3328–3333.

Humaida, R., Manaf, H., & Syahrul, T. (2022). Strategi mengembangkan rasa percaya diri pada anak usia dini. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Indonesia, 01(02), 55–69.

Kastanja, J., & Watini, S. (2022). Implementasi metode bernyanyi asyik dalam meningkatkan rasa percaya diri anak kelompok A1 TK Negeri Pembina Nasional. Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5, 2636–2639.

Khoiruddin. (2017). Pengenalan bahasa Arab melalui nyanyian pada anak usia prasekolah di PAUD Terpadu Ihyaul Ulum Puncu Kediri Jatim. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 12–18. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.27

Kurniasih, A. S., & Nurani, Y. (2021). Peningkatan kepercayaan diri anak usia dini melalui kegiatan jurnal pagi. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 2250–2258. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i2.1109

Laily, E. U. (2022). Meningkatkan rasa percaya diri anak usia 5-6 tahun melalui metode bernyanyi.

Latifah, L., Ismaniar, I., & Sunarti, V. (2018). Gambaran penanaman rasa percaya diri anak usia dini oleh guru di lembaga PAUD Adzkia III Kelurahan Korong Gadang Kecamatan Kuranji Kota Padang. SPEKTRUM: Jurnal Pendidikan Luar Sekolah (PLS), 6(1), 50. https://doi.org/10.24036/spektrumpls.v1i1.9110

Lubis, M. S., Hidayati, I., & Kaban, S. P. (2021). Studi tentang pemberdayaan atau penggunaan alat musik sederhana pada kegiatan bernyanyi di TK Wesley. Jurnal Usia Dini, 7(2), 58–67.

Lubis, M. S., Virganta, A. L., & Afriadi, P. (2023). Musik anak usia dini berbasis team based project. Jawa Tengah: CV. Eureka Media Aksara.

Marbun, H., Hadian, M., & Sari, L. (2021). Development of integrated learning model based on local culture in improving the competence of kindergarten children in Medan City. BIRCI-Journal, 4(4), 14386–14393. https://doi.org/10.33258/birci.v4i4.3907

Marwiyah, & Wahyuni, S. (2023). Penerapan metode bernyanyi dalam meningkatkan pengetahuan dan keterampilan anak usia dini di TK Lam Alif Bicabbi Kecamatan Dungkek Sumenep. Journal of Early Childhood Education, 1(1), 42–51. https://doi.org/10.52185/audin

Maslihah, T. R. (2018). Upaya meningkatkan percaya diri melalui kegiatan menyanyi pada anak usia 5-7 tahun di RA Tarbiatul Umi Kota Tangerang. Jurnal Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini, 7(2).

Moleong, L. J. (2017). Metodologi penelitian kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pakpahan, S., Sari, W., & Tanjung, M. (2021). Metodologi penelitian ilmiah. Medan: Yayasan Kita Menulis.

Pritama, D. (2015). Studi tentang upaya guru dalam meningkatkan kepercayaan diri siswa SD Negeri Pengasih. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1–10).

Rahman, M. M. (2013). Peran orang tua dalam membangun kepercayaan diri pada anak usia dini. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8.

Ridwan, A. F., & Awaluddin. (2019). Penerapan metode bernyanyi dalam meningkatkan penguasaan mufradat dalam pembelajaran bahasa Arab di RAodhatul Athfal. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(1), 56–67.

Salam, S. L. (2021). Meningkatkan percaya diri anak usia dini melalui metode bernyanyi di TK Negeri Pembina Tolitoli. Early Childhood Education Indonesian Journal Research, 4(2), 57–60.

Sholihah, M. (2021). Solusi terhadap problem percaya diri (self confidence). Jurnal Al Ghazali: Jurnal Kajian Pendidikan Islam Dan Studi Islam, 4(1), 30–45.

Sirait, R., & Damanik, S. H. (2024). The role of parents in developing the speaking skills of children aged 5-6 years in Sei Belutu Village. Asian Journal of Applied Education (AJAE), 3(2), 137–146.

Sugiyono. (2018). Metode penelitian pendidikan (pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D) (27th ed.). Bandung: Alfabeta.

Suminah, E., Nugraha, A., Yusuf, F., Puspita, W. A., & Soendjojo, R. P. (2018). Kerangka dasar dan struktur kurikulum 2013 pendidikan anak usia dini.

Suwarti, J., Pamungkas, J., & Muthmainah. (2023). Penanaman nilai religius dalam kegiatan menyanyi lagu islami pada anak di taman kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(1), 863–875. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i1.3650

Suyadi, & Ulfa, M. (2017). Konsep dasar PAUD. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Virganta, A. L., & Sari, W. W. (2022). Development of culture-based music learning methods in stimulating musical intelligence in children aged 5-6 years in Percut Sei Tuan District. ICIESC, 1–5. https://doi.org/10.4108/eai.11-10-2022.2325494

Virganta, A. L., Lubis, M. S., & Novitri, D. M. (2023). Efektivitas aplikasi Fruity Loops dalam pembelajaran ritme pada mata kuliah musik untuk anak usia dini. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 9(2), 155. https://doi.org/10.24114/jbrue.v9i2.52547

Vivone, V., & Macarau, V. (2022). Peran orangtua dalam upaya menumbuhkan rasa percaya diri anak usia dini. Journal of Christian Education and Leadership, 3(2), 153–167. https://doi.org/10.47530/edulead.v3i2.113

Wahyuni, S., & Nasution, R. N. B. (2017). Upaya meningkatkan kepercayaan diri anak usia dini melalui metode bercerita di kelompok B RA An-Nida. Jurnal Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Sumatera Utara, Medan(3).

Published

2024-08-14

How to Cite

Yohana Simangunsong, Anada Leo Virganta, Gita Noveri Eza, May Sari Lubis, & Suri Handayani Damanik. (2024). Analisis Rasa Percaya Diri Anak Usia 5-6 Tahun Melalui Metode Bernyanyi di TK Methodist Mandala. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(4), 297–322. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i4.1181

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.