Korelasi Antara Kepercayaan Diri Dengan Aktualisasi Diri Siswa SMK YATPI Godong
DOI:
https://doi.org/10.61132/yudistira.v1i4.132Keywords:
Self-Confidence, Self-ActualizationAbstract
The need for self-actualization is achieved to maximize all abilities and potential. The purpose of this study is to determine the relationship between self-confidence and self-actualization. In this study, researchers used a quantitative approach with a correlational type of research. Correlation research is research that aims to determine the relationship between two or more variables as they are without treatment. The population in this study were students of Class X at SMK YATPI Godong, Grobogan Regency. The sample used was 199 students from class X at SMK YATPI Godong, Grobogan Regency. The results of this study can be concluded that there is a significant correlation between self-confidence and self-actualization of YATPI Godong Vocational High School students. and able to optimize the strengths or potential that students have.
Downloads
References
Abdullah. (2015). Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.
Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri Berbasis Ekstarkulikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMA Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia. Vol. 3(2). 156-168.
Andiwijaya, D.,& Liauw, F. (2019). Pusat Pengembangan Kepercayaan Diri. Jurnal Stupa: Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur. Vol. 1(2),1695-1704.
Arianto, T.,& Erlita, E. (2020). Analisis Pengaruh Kebutuhan Aktualisasi Diri, Penghargaan dan Kebutuhan Sosial Terhadap Pengembangan Karir. Jurnal Ekombis Review-Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis. Vol. 9(1), 97-108.
Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Deni., A. U.,& Ifdil. (2016). Konsep Kepercayaan Diri Remaja Putri. Jurnal Pendidikan Indonesia, Vol. 2(2), 43-52.
Eka, R. (2014). Aktualisasi Diri Pada Anak Jalanan Berprestasi (Studi Kasus Anak Jalanan Berprestasi di Rumah Singgah dan Rumah Cantik Bornep Madani, Samarinda. Psikoborneo, 2(4), 253-261.
Feist, G. J., & J. F.(2010). Teori Kepribadian, Edisi 7. Jakarta: Salemba Humanika.
Feist, J., Feist, G. J., & Roberts, T. A. (2017). Teori Kepribadian Edisi Kedelapan. Jakarta: Salemba Humanika.
Fitri, E., Zola, N.,& Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia. Vol. 4(1), 1-5.
Ghozali, I. (2011). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program SPSS. Semarang: Badan Penerbit Universitas Ponegoro.
Ginting, P. A. (2018). Implementasi Teori Maslow dan Peran Ganda Pekerja Wanita K3L Universitas Padjajaran. Jurnal Pekerja Sosial, 1(3), 220-233.
Hardani,. Dkk. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif. Yogyakarta: CV. Pustaka Ilmu.
Hidayati, S. R.,& Savira, S. I. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri dan Kepercayaan Diri dengan Intensitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Moderator pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, Vol. 8 (3), 1-11.
Hulukati, W. (2016). Pengembangan Diri Siswa SMA. Gorontalo: Ideas Publishing
Ismail, I. (2018). Metodologi Penelitian. Makasar: Gunadarma Ilmu
Kurniawan, A. W.,& Puspitaningtyas, Z. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: PANDIVA BUKU.
Larasani, N., Yeni, I.,& Mayar, F. Hubungan Pola Asuh Orangtua dengan Kepercayaan Diri Anak Usia Diri di Taman Kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2368-2374.
Mirhan.,& Jusuf, J. B. K. (2016). Hubungan Antara Percaya Diri dan Kerja Keras dalam Olahraga dan Keterampilan Hidup. Jurnal Olahraga Prestasi. Vol. 12(1). 86-96.
Muhyi, M., dkk. (2018). Metodologi Penelitian. Surabaya: Adi Buana University Press.
Muthoifin & Jinan, M. (2015). Pendidikan Karakter Ki Hadjar Dewantara: Studi Kritis Pemikiran Karakter dan Budi Pekerti dalam Tinjauan Islam. PROFETIKA, Jurnal Islam, Vol. 16(2), 168-172.
Parwita, G. B. S. (2015). Disiplin Kerja Karyawan. Julma, Vol 5(2), 104-110
Pratiwi, I. D.,& Laksmiwati, H. (2018). Kepercayaan Diri dan Kemandirian Belajar Pada Siswa SMA Negeri “A”. Jurnal Psikologi Teori & Terapan. Vol. 7(1). 43-49.
Priyono. (2008). Metode Penelitian Kuantitatif. Sidoardjo: Zifatama Publishing.
Purba, C. C. S.,& Wahyono, T. (2016). Penghargaan Serta Pengaruhnya Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Kasus pada PT. PLN (Persero) Distribusi Jakarta Raya dan Tangerang). Jurnal Ilmiah Manajemen dan Bisnis. Vol. 2(3), 799-818.
Rachman, A.,& Sari. (2019). Pengaruh Teman Sebaya dan Kepercayaan Diri Terhadap Aktualisasi Diri Mahasiswa. Jurnal Psikologi Pendidikan & Konseling: Jurnal Kajian Psikologi Pendidikan dan Bimbingan Konseling, 5(1), 10-18.
Ramayulis. (2002). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.
Santrock, W. J. (2007). Perkembangan Anak: Edisi Kesebelas: Jilid 2. Jakarta: Erlangga.
Sudarsana, G. N. (2017). Pengaruh Cyber Theraphy Terhadap Pengembangan Aktualisasi Diri Remaja Kelas XI SMA Negeri 1 Singaraja. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 1(1), 20-31.
Sudrajat, D. (2016). Metode Penelitian Pendidikan. Tenggarong: PT. Indo Pustaka Sinergis.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alphabet.
Sukardi. (2008). Metodologi Penelitian Pendidikan, Kompetensi dan Praktinya. Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Syafitri, S. (2014). Pengaruh Harga Diri dan Kepercayaan Diri dengan Aktualisasi Diri Pada Komunitas Modern Dance di Samarinda. Psikoborneo, 2(2), 97-103.
Syahara, A. N., Nusantoro, E.,& Hartati, M. T. S. (2018). Layanan Bimbingan Kelompok untuk Meningkatkan Aktualisasi Diri Siswa yang Salah dalam Mengambil Jurusan. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application. Vol. 7(2), 54-60.
Syam, A.,& Amri. (2017). Pengaruh Kepercayaan Diri Berbasis Kaderisasi IMM Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa (Studi Kasus di Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhamadiyah Pare Pare). Jurnal Biotek. Vol. 5(1), 87-102.
Syauta, B. A.,& Yuniasanti, R. (2015). Hubungan Antara Kebutuhan Aktualisasi Diri dengan Motivasi Kerja Pada Wanita Karier di PT Kusuma Sandang Mekar Jaya. Insight. Vol. 17(1), 49-55.
Tanjung, Zalfriadi.,& Amelia, N. S. (2017). Menumbuhkan Kepercayaan Diri Siswa. Jurnal Riset Tindakan Indonesia, 2(2), 1-4.
Uno, Hamzah, B. (2007). Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Widyaningrum, S. (2014). Perkembangan Aktualisasi Diri Pada Anak Usia Sekolah. Semarang: Universitas Diponegoro.
Widyanti., Nusontoro, E.,& Kurniawan, K. (2014). Peningkatan Aktualisasi Diri Sebagai Dampak Layanan Penguasaan Konten. Indonesian Journal of Guidancce and Counseling: Theory and Apllication, 3(2), 24-30.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.