Pelanggaran Prinsip Kesantunan Berbahasa Siswa Kelas X MA Nurul Iman dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia

Authors

  • Lina Puspita Universitas Hamzanwadi
  • Lia Kamelia Universitas Hamzanwadi
  • Desta Ariska Universitas Hamzanwadi

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v4i1.2514

Keywords:

Active Learning, Akhlakul Karimah, Language Politeness, Politeness Maxims, Utterance Analysis

Abstract

This study aims to analyze the forms of violations of politeness principles committed by tenth-grade students of MA Nurul Iman and to identify the impact of implementing active learning and the habituation of akhlakul karimah on changes in their speech behavior. Observation and utterance analysis were conducted throughout the learning activities, accompanied by the use of various media and active learning strategies. The findings indicate that violations of the six politeness maxims wisdom, generosity, approbation, modesty, agreement, and sympathy still frequently occurred in student interactions, particularly during discussions that triggered spontaneous responses. However, interventions based on akhlakul karimah values, the use of relevant learning media, and the teacher’s role as a model of polite communication were proven effective in reducing the frequency of violations and improving students’ pragmatic awareness. These findings highlight the importance of integrating character education, communication ethics, and active learning methods to foster a polite and constructive language culture within the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Apriani, W., Yusrizal, & Fahmi, M. (2024). Kesantunan berbahasa siswa kelas V dalam proses pembelajaran di SD Negeri 150/VI Lubuk Bumbun. Pelitra, 7(2), 20–32. https://jurnal.rumahbahasa.com/index.php/pelitra/article/view/29

Asri, N. (2023). Prinsip kesantunan berbahasa dalam teks sastra pada buku teks pelajaran Bahasa Indonesia kelas VIII: Principles of language policy in literary texts in Indonesian language textbooks for grade VIII. Aufklarung: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajarannya, 2(4), 1–11. https://doi.org/10.51574/aufklarung.v2i4.898

Dhariyanti, D., Azmi, Y. F. K., Dewari, A. P., Putri, S. A. F., Karyanti, T., Utomo, A. P. Y., & Pramono, D. (2024). Analisis prinsip kesantunan dalam teks anekdot pada buku Cerdas Cergas Berbahasa dan Bersastra Indonesia kelas X. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(2), 1–20. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i2.394

Diana, D. R. L., & Baadilla, I. (2023). Kesantunan berbahasa Indonesia dalam pembelajaran Akidah Akhlak menggunakan metode diskusi di kelas VII MTs Negeri 6 Jakarta. Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 9(2), 985–994. https://doi.org/10.30605/onoma.v9i2.2813

Endah Yustiani, N., Alifa, N., Arti, W., Qolbi, F., Utomo, A. P. Y., Widhiyanto, R., & Abiprayu, K. B. (2024). Analisis kesantunan berbahasa dalam film pendek Negosiasi kelas X pada saluran YouTube Cinta Bahasa. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 2(2), 33–57. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i2.395

Hera, A. S., Usman, U., & Azis, A. (2025). Kesantunan berbahasa siswa kelas X pada pelaksanaan proyek penguatan profil pelajar Pancasila di SMA Negeri 9 Maros. Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 53–69. https://doi.org/10.26499/bahasa.v7i1.1238

Imanellya, A. S. M., & Fradana, A. N. (2024). Perkembangan teknologi dan praktik kesantunan berbahasa di sekolah dasar. Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(2), 1483–1493. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i2.3541

Kanda, A. S., & Rustini, R. (2024). Implementasi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi siswa pada pembelajaran di MA Nurul Iman. JIRS. https://doi.org/10.61722/jIRS.v1i3.676

Nanda, N. M. R. D., Rizaldi, N. D. R., Mahsun, N., Sarianti, N. N., Nilwan, N., & Fatimah, N. Z. (2025). Analisis kesantunan berbahasa siswa dalam berinteraksi pada proses pembelajaran Bahasa Indonesia. Action Research Journal, 1(3), 173–183. https://doi.org/10.63987/arj.v1i3.137

Rohendi, N. E., Mulyaningsih, N. I., & Uswati, N. T. S. (2023). Prinsip kesantunan berbahasa pada khitobahan di Pondok Pesantren Bustanun Nasyi’in. Widyantara, 1(2), 122–134. https://doi.org/10.63629/widyantara.v1i2.29

Sakaria, S., Usman, U., & Nurfaizah, N. (2024). Kesantunan berbahasa dalam pembelajaran di kelas IX SMPN 2 Sungguminasa. Nuances of Indonesian Language, 5(1), 37–49. https://doi.org/10.51817/nila.v5i1.763

Syuhud, A. F. (2024). Pribadi akhlakul karimah. Malang: Pustaka Alkhoirot.

Tahir, M., Mukaddas, I., & Arafah, M. (2025). Buku ajar media pembelajaran. Jakarta Utara: Penerbit Buku Indonesia.

Tanjung, Y. R. T. (2024). Analisis pelanggaran prinsip kesantunan berbahasa dalam kumpulan cerpen Di Sudut Jalan Braga karya 29 penulis remaja. Deiktis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 4(2), 79–84. https://doi.org/10.53769/deiktis.v4i2.646

Tuflih, M. A., Mayong, M., Ridwan, R., Wiastra, W., & Earline, E. (2025). Pelatihan kesantunan berbahasa dalam komunikasi siswa kelas VII.5 SMPN 27 Makassar. Pedamas, 3(03), 1155–1164. https://pekatpkm.my.id/index.php/JP/article/view/721

Udu, H., & Suhartini, L. (2025). Buku ajar analisis wacana: Teori dan aplikasi. Jakarta Utara: Penerbit Buku Indonesia.

Downloads

Published

2025-12-22

How to Cite

Lina Puspita, Lia Kamelia, & Desta Ariska. (2025). Pelanggaran Prinsip Kesantunan Berbahasa Siswa Kelas X MA Nurul Iman dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 4(1), 01–11. https://doi.org/10.61132/yudistira.v4i1.2514

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.