Pelanggaran Prinsip Kesantunan Berbahasa Siswa Kelas X MA Nurul Iman dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.61132/yudistira.v4i1.2514Keywords:
Active Learning, Akhlakul Karimah, Language Politeness, Politeness Maxims, Utterance AnalysisAbstract
This study aims to analyze the forms of violations of politeness principles committed by tenth-grade students of MA Nurul Iman and to identify the impact of implementing active learning and the habituation of akhlakul karimah on changes in their speech behavior. Observation and utterance analysis were conducted throughout the learning activities, accompanied by the use of various media and active learning strategies. The findings indicate that violations of the six politeness maxims wisdom, generosity, approbation, modesty, agreement, and sympathy still frequently occurred in student interactions, particularly during discussions that triggered spontaneous responses. However, interventions based on akhlakul karimah values, the use of relevant learning media, and the teacher’s role as a model of polite communication were proven effective in reducing the frequency of violations and improving students’ pragmatic awareness. These findings highlight the importance of integrating character education, communication ethics, and active learning methods to foster a polite and constructive language culture within the school environment.
Downloads
References
Apriani, W., Yusrizal, & Fahmi, M. (2024). Kesantunan berbahasa siswa kelas V dalam proses pembelajaran di SD Negeri 150/VI Lubuk Bumbun. Pelitra, 7(2), 20–32. https://jurnal.rumahbahasa.com/index.php/pelitra/article/view/29
Asri, N. (2023). Prinsip kesantunan berbahasa dalam teks sastra pada buku teks pelajaran Bahasa Indonesia kelas VIII: Principles of language policy in literary texts in Indonesian language textbooks for grade VIII. Aufklarung: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Indonesia, dan Pembelajarannya, 2(4), 1–11. https://doi.org/10.51574/aufklarung.v2i4.898
Dhariyanti, D., Azmi, Y. F. K., Dewari, A. P., Putri, S. A. F., Karyanti, T., Utomo, A. P. Y., & Pramono, D. (2024). Analisis prinsip kesantunan dalam teks anekdot pada buku Cerdas Cergas Berbahasa dan Bersastra Indonesia kelas X. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra dan Budaya, 2(2), 1–20. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i2.394
Diana, D. R. L., & Baadilla, I. (2023). Kesantunan berbahasa Indonesia dalam pembelajaran Akidah Akhlak menggunakan metode diskusi di kelas VII MTs Negeri 6 Jakarta. Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 9(2), 985–994. https://doi.org/10.30605/onoma.v9i2.2813
Endah Yustiani, N., Alifa, N., Arti, W., Qolbi, F., Utomo, A. P. Y., Widhiyanto, R., & Abiprayu, K. B. (2024). Analisis kesantunan berbahasa dalam film pendek Negosiasi kelas X pada saluran YouTube Cinta Bahasa. Pragmatik: Jurnal Rumpun Ilmu Bahasa dan Pendidikan, 2(2), 33–57. https://doi.org/10.61132/pragmatik.v2i2.395
Hera, A. S., Usman, U., & Azis, A. (2025). Kesantunan berbahasa siswa kelas X pada pelaksanaan proyek penguatan profil pelajar Pancasila di SMA Negeri 9 Maros. Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 7(1), 53–69. https://doi.org/10.26499/bahasa.v7i1.1238
Imanellya, A. S. M., & Fradana, A. N. (2024). Perkembangan teknologi dan praktik kesantunan berbahasa di sekolah dasar. Onoma: Pendidikan, Bahasa, dan Sastra, 10(2), 1483–1493. https://doi.org/10.30605/onoma.v10i2.3541
Kanda, A. S., & Rustini, R. (2024). Implementasi pembelajaran aktif dalam meningkatkan motivasi siswa pada pembelajaran di MA Nurul Iman. JIRS. https://doi.org/10.61722/jIRS.v1i3.676
Nanda, N. M. R. D., Rizaldi, N. D. R., Mahsun, N., Sarianti, N. N., Nilwan, N., & Fatimah, N. Z. (2025). Analisis kesantunan berbahasa siswa dalam berinteraksi pada proses pembelajaran Bahasa Indonesia. Action Research Journal, 1(3), 173–183. https://doi.org/10.63987/arj.v1i3.137
Rohendi, N. E., Mulyaningsih, N. I., & Uswati, N. T. S. (2023). Prinsip kesantunan berbahasa pada khitobahan di Pondok Pesantren Bustanun Nasyi’in. Widyantara, 1(2), 122–134. https://doi.org/10.63629/widyantara.v1i2.29
Sakaria, S., Usman, U., & Nurfaizah, N. (2024). Kesantunan berbahasa dalam pembelajaran di kelas IX SMPN 2 Sungguminasa. Nuances of Indonesian Language, 5(1), 37–49. https://doi.org/10.51817/nila.v5i1.763
Syuhud, A. F. (2024). Pribadi akhlakul karimah. Malang: Pustaka Alkhoirot.
Tahir, M., Mukaddas, I., & Arafah, M. (2025). Buku ajar media pembelajaran. Jakarta Utara: Penerbit Buku Indonesia.
Tanjung, Y. R. T. (2024). Analisis pelanggaran prinsip kesantunan berbahasa dalam kumpulan cerpen Di Sudut Jalan Braga karya 29 penulis remaja. Deiktis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 4(2), 79–84. https://doi.org/10.53769/deiktis.v4i2.646
Tuflih, M. A., Mayong, M., Ridwan, R., Wiastra, W., & Earline, E. (2025). Pelatihan kesantunan berbahasa dalam komunikasi siswa kelas VII.5 SMPN 27 Makassar. Pedamas, 3(03), 1155–1164. https://pekatpkm.my.id/index.php/JP/article/view/721
Udu, H., & Suhartini, L. (2025). Buku ajar analisis wacana: Teori dan aplikasi. Jakarta Utara: Penerbit Buku Indonesia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.



