Peningkatan Keterampilan Menyimak Peserta Didik dengan Menggunakan Model Discovery Learning pada Tingkat Sekolah Dasar

Authors

  • Syarifah Rahmayani Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Sila Angraini Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang
  • Gusmaneli Gusmaneli Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.790

Keywords:

Student Skills, Listening Skills, Discovery Learning

Abstract

Listening skills are very influential on learning success. Successful learning can run well if students are able to capture messages or information related to the teaching material presented by educators or from reading material. Listening as a learning process is carried out in an integrated manner and receives the same attention as other language skills. However, in reality, most of the listening lessons delivered by educators in elementary schools in particular are still often ignored. In the learning process, educators use learning media, namely less innovative learning media in the form of pictures contained in theme books. Educators still use theme books and worksheets as learning resources and media without any other learning media that can attract students' attention. However, the use of this learning media does not attract students' attention and interest in learning because learning seems boring for students. As a result, many students lack concentration in learning and students are less active in the learning process. Therefore, the author uses the Discovery learning method, which is expected to foster concentration and attract students' attention so that students' listening skills can improve as expected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abas. Saleh, 2006. Pembelajaran Bahasa Indonesia Yang Aktif di Sekolah Dasar Jakarta: Depdiknas.

Abdul Rahman.J. 2008. Tahapan Mendidik Anak, Bandung: Irsyad Baitus Salam.

Al-Ghazali. Ihya. 2003. ‘Ulum al-Din, Jeddah:Sanqafurah al-Haramain.

Al-Rasyidin, Athiyyah. Falsafah Pendidikan Islam. Medan: Citapustaka Media Perintis.

Amri,dkk. 2011. Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran. Jakarta: PT. Prestasi Pustakaraya.

Arsyad, Azhar. 2019. Media Pembelajaran. Depok: PT Raja Grafindo Persada.

Asnawir dan Basysruddin Usman. 2002. Media pembelajaran. Jakarta: Ciputat Press.

Asnita Gani dan Erizal. 2020. Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning Terhadap Keterampilan Menulis Teks Eksplanasi Siswa Kelas VIII SMP Negeri 20 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia. 9(1).

Budiyanto,M. 2013. Ilmu Pendidikan Islam. Yogyakarta: Ombak.

Erniati, dkk. 2022. Penerapan Model Discovery Learning Dalam Meningkatkan Kemampuan Menyimak Teks Iklan Siswa Kelas VII SMP Negeri 11 Makasar Jurnal Edukasi Nonformal Universitas Islam Makasar.

Firosalia Kristin. 2016 Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Ditinjau dari Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4 SD , Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan: Vol. 6 No. 2.

Hartati, Sri. 2020. Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis dan Kecakapan Kerjasama Pada Pembelajaran IPA Siswa Kelas V SD Negeri 32 Bengkulu Tengah, JP3D (Jurnal Pembelajaran Dan Pengajaran Pendidikan Dasar). Vol. 3 No (1).

Hasan, M. dkk. 2021. Media Pembelajaran. Klaten: CV TAHTA MEDIA GROUP.

Jatiyasa, I Wayan. 2012. Pengajaran Meterampilan Menyimak di Sekolah Dasar. Jurnal Lampuhyang. Vol. 3 No (2).

Krisanti, Y. R., Suprihetien, & Suryarini, Y. D. 2020. Pengembangan Media Pembelajaran Boneka Tangan Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Materi Menyimak Dongeng pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar.

Kurnianam,O.,dkk., 2018. Penerapan Strategi Bercerita Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Siswa Kelas Iii Sd Muhamadiyah 6 Pekanbaru. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Riau.

Kustandi, dkk., 2016. Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.

Laia, Askarman. 2020. Menyimak efektif. Jawa Tengah: Lutfi Gilang

Mardianti. Sefi. 2015. Peningkatan Keterampilan Menyimak Cerita Pendek Menggunakan Media VCD Film Kartun Pada Siswa Kelas V SD Negeri 1 Pangandekan. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Mujid,Abdu. 2008. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kencana.

Ramayulis. 2010. Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Kalam Mulia.

Salminawati. 2011. Filsafat Pendidikan Islam. Medan: Cita Pustaka.

Sardiman. 2010. Intraksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja GrafindoPersada.

Syafaruddin,dkk. 2016. Ilmu Pendidikan Islam, Jakarta: Hijri Pustaka Utama.

Tarigan, G. H. 2015. Menyimak Sebagai Keterampilan Berbahasa. Bandung: CV. Angkasa.

Taufina. 2016. Mozaik Keterampilan Berbahasa di Sekolah Dasar. Bandung: CV. Angkasa.

Published

2024-05-06

How to Cite

Syarifah Rahmayani, Sila Angraini, & Gusmaneli Gusmaneli. (2024). Peningkatan Keterampilan Menyimak Peserta Didik dengan Menggunakan Model Discovery Learning pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan Dan Bahasa, 2(3), 01–19. https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i3.790

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.