Penerapan Model Discovery Learning Berbantuan Media Canva Untuk Meningkatkan Motivasi Siswa Pada Pembelajaran Menulis Surat Pribadi
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i4.1012Keywords:
Discovery Learning, Writing Personal Letters, Student MotivationAbstract
This research aims to determine the application of the discovery learning model assisted by canva media in increasing student motivation in learning to write personal letters. The research method used was a quantitative – experimental approach with a pre-experimental design in the form of one group pretest-posttest which was tested twice: first before treatment (pretest) and second after treatment (posttest). The sample in this study was 35 class VII students of SMP Negeri 1 Parongpong for the 2023/2024 academic year who were selected using a purposive sampling technique. The results of the research show that there is an increase in students' motivation in learning to write personal letters by applying the discovery learning model assisted by Canva media, with the average score before treatment being 59.89 and after treatment being 80.00 with a significance value of 0.000 < 0.05. Therefore, it can be concluded that the use of the discovery learning model assisted by Canva media is effective in increasing student motivation in learning to write personal letters.
Downloads
References
Adiningsih, M. D., Abdul, M., & Muhammad, A. H. (2023). Peningkatan hasil belajar kognitif IPA peserta didik pada Kurikulum Merdeka Belajar dengan menggunakan model Discovery Learning di kelas VIII UPT SPF SMP 18 Makassar. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 377–382.
Ahmad, A., Muhammad, D., & Rahman, Y. (2024). Penggunaan model Discovery Learning dan media interaktif untuk meningkatkan hasil belajar IPA peserta didik kelas VIII SMP Negeri 2 Makassar. JP-3 Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 1338–1347. https://doi.org/10.31970/pendidikan.v6i2.1262
Cahyani, A., Listiana, I. D., Puteri, S., Larasati, D., Islam, U., Sunan, N., Yogyakarta, K., & Belajar, M. (2020). Motivasi belajar siswa SMA pada pembelajaran daring di masa pandemi Covid-19. 3(01), 123–140.
Cahyaningtias, V. P., & Ridwan, M. (2021). Efektivitas penerapan media pembelajaran interaktif terhadap motivasi. Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga, 4(2), 55. https://doi.org/10.31602/rjpo.v4i2.5727
Dalman, H. (2018). Keterampilan Menulis. Depok: Rajawali Pers.
Elyana, E. (2023). Upaya peningkatan kemampuan menulis surat melalui media Canva pada siswa kelas XI SMA Negeri Raksa Budi. Linggau Journal Science Education, 3(2), 101–108.
Harahap, M. A. P. K., Hasibuan, A. R., Siregar, A. H., Khairunnisa, S., & Ramadhani, N. H. (2023). Efektivitas metode dikte untuk meningkatkan keterampilan menulis siswa. Sinar Dunia, Vol.2(No.3), 119–128.
Hayati, K. N. (2023). Penerapan Discovery Learning dalam meningkatkan hasil belajar siswa. LEARNING : Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 3(4), 256–262. https://doi.org/10.51878/learning.v3i4.2600
Hermawan, Y., & Srigustini, A. (2024). Pengaruh model Discovery Learning berbantuan media Canva untuk meningkatkan hasil belajar siswa. 7(20), 26884–26893.
Maksum, A. (2018). Metode Penelitian Dalam Olahraga. Surabaya: Unesa: University Press.
Nugraha, A. K., Lestari, H., Fitriani, Y., & Lestari, R. F. (2024). Peningkatan kemampuan menulis resensi novel dengan menggunakan metode peta pikiran pada siswa kelas XI SMA IT Izzuddin Palembang 2024. Madani : Jurnal Ilmiah Multidisipline, 2(3), 67–71.
Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan keaktifan belajar siswa melalui model Discovery Learning di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1717–1724. https://jbasic.org/index.php/basicedu/article/view/991
Priyatno, D. (2018). SPSS: Panduan mudah olah data bagi mahasiswa dan umum. Yogyakarta: Andi (Anggota IKAPI).
Resmini, S., Satriani, I., Studi, P., & Bahasa, P. (2021). Pelatihan penggunaan aplikasi Canva sebagai media pembuatan bahan ajar dalam pembelajaran Bahasa Inggris. Abdimas Siliwangi, 4(2), 335–343. http://dx.doi.org/10.22460/as.v4i2p%25p.6859
Rinawati, A., Mirnawati, L. B., & Setiawan, F. (2020). Analisis hubungan keterampilan membaca dengan keterampilan menulis siswa sekolah dasar. Education Journal : Journal Educational Research and Development, 4(2), 85–96. https://doi.org/10.31537/ej.v4i2.343
Rosdiana, R., Mubarock, Fauzi W., & Pitri, A. (2021). Penerapan model Discovery Learning dalam meningkatkan keterampilan menulis surat pribadi pada siswa kelas VII SMP Bumi Putra Cibinong Bogo. 00, 1–7.
Silaban, R. (2017). Upaya peningkatan kemampuan menulis metode latihan siswa kelas 1 SD Negeri 014 Pagaran Tapah Darusalam. Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 1(1), 16–24.
Soplanit, A. F. (2019). Meningkatkan keterampilan menulis surat pribadi dengan menggunakan model examples non-examples pada siswa kelas VII A SMP Negeri 9 Kota Sorong tahun pelajaran 2016/2017. Jurnal Pendidikan, 7(2), 62–75. https://doi.org/10.36232/pendidikan.v7i2.304
Subekti, M. A. (2022). Keterampilan menulis cerita pendek siswa SMA. Parafrasa: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajaran, 4(1), 1–8. https://jurnal.unikal.ac.id/index.php/parafrasa/article/view/1902%0Ahttps://jurnal.unikal.ac.id/index.php/parafrasa/article/viewFile/1902/1151
Sya’ada, M. W., & Turistiani, T. D. (2021). Penggunaan media Power Point interaktif pada pembelajaran surat pribadi dan surat dinas di kelas VII-D SMP Negeri 1 Temayang. Bapala, 8(4), 17–30. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/bapala/article/view/40710
Triningsih, D. E. (2021). Penerapan aplikasi Canva untuk meningkatkan kemampuan menyajikan teks tanggapan kritis melalui pembelajaran berbasis proyek. 15(1), 128–144. https://doi.org/10.30957/cendekia.v15i1.667
Wiguno, P. S., & Jaja, J. (2019). Pengembangan bahan ajar teks surat berdasarkan surat pribadi dan surat dinas dan implementasinya dalam pembelajaran di SMP. Jurnal Tuturan, 8(2), 107–113. https://doi.org/10.33603/jt.v8i2.2868
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya media pembelajaran dalam proses belajar mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.