Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Berbasis Video Animasi Menggunakan Aplikasi Powtoon Materi Energi Dalam Kehidupan Sehari-Hari

Authors

  • Mutiara Mutiara Universitas Islam Riau
  • Nurkhairo Hidayati Universitas Islam Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i4.109

Keywords:

development research, student responses, animated videos, energy in everyday life

Abstract

This research aims to produce an animated video learning medium that is capable of energy material in everyday life for high school students. This research is a developmental research. Sampling techniques were random sampling with samples from 45 students from three schools. The research was conducted in three schools: Al-Mishbah Riau, YLPI P.Marpoyan, and PGRI Pekanbaru. This data is obtained from the student response sheets obtainable from the results of the limited qualification test of students. The results of this study have an average percentage of the three schools is 95%. Based on these results can be concluded that the development of learning media IPA based animation video using powtoon applications on energy materials in everyday life gets a good response from students so that it can be used in the learning process in the classroom.

References

Apriansyah, M. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan Di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal PenSil, 9(1), 9–18. https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.12905

Arieska, P. K., & Herdiani, N. (2018). Pemilihan Teknik Sampling Berdasarkan Perhitungan Efisiensi Relatif. Jurnal Statistika, 6(2), 166–171. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/statistik/article/view/4322/4001

Asmah, S. N., & Setyowati, D. (2022). Analisis Respon Siswa Terhadap Pembelajaran Daring Pada Pembelajaran Matematika SD Negeri 29 Sanggau. JIKAP PGSD: Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan, 6(2), 368–374. https://ojs.unm.ac.id/JIKAP/article/view/28889

Defi, A. N., & Faiza, D. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Video Animasi Pada Mata Pelajaran Dasar Listrik Elektronika. Voteteknika (Vocational Teknik Elektronika Dan Informatika), 9(2), 112. https://doi.org/10.24036/voteteknika.v9i2.112046

Eldarni, dkk. (2014). Media video. Padang: UNP Press

Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129–150. http://www.aftanalisis.com

Hidayati, Nurul. (2012). Penggunaan Media Visual (Gambar) untuk Meningkatkan Prestasi Belajar IPA Siswa Kelas IV MI Manbaut Tholibin Kerjen Srengat Blitar. FKIP Universitas Lampung. Bandar Lampung

Indah, & Yunisrul. (2021). Pengembangan Media Bahan Ajar dengan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Powtoon pada Pembelajaran Tematik Terpadu untuk Siswa Kelas IV SD. Journal of Basic Education Studies, 4(1), 2493–2499.

Jatiningtias, N. H. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Powtoon Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Mata Pelajaran IPS Materi Penyimpangan Sosial Di SMP Negeri 15 Semarang. Skripsi UIN Raden Intan Lampung, 76.

Kholilurrohmi, I. (2017). Efektivitas Penerapan Media Pembelajaran Video Powtoon Pada Mata Pembelajaran Kimia Terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Peserta Didik Kelas X Semeseter 1 SMAN 1 Plere. Universitas Negeri Yogyakarta

Mutia, R., Adlim, A., & Halim, A. 2018. Pengembangan video pembelajaran IPA pada materi pencemaran dan kerusakan lingkungan. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 5(2):110–116..

Mustaqim, I. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Jurnal Edukasi Elektro, 1(1). https://doi.org/10.21831/jee.v1i1.13267

Nurkholis. (2013). PENDIDIKAN DALAM UPAYA MEMAJUKAN TEKNOLOGI Oleh: Nurkholis Doktor Ilmu Pendidikan, Alumnus Universitas Negeri Jakarta Dosen Luar Biasa Jurusan Tarbiyah STAIN Purwokerto. 1(1), 24–44.

Qurrotaini, L., Sari, T. W., & Sundi, V. H. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Video Berbasis Powtoon dalam Pembelajaran Daring. Prosiding Seminar Nasional Penelitian LPPM UMJ, E-ISSN: 27, 7.

Rachmawati, N., Astuti, N., Gita Miranti, M., Fatkhur Romadhoni, I., Ketintang, J., Gayungan, K., & Timur, J. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi Powtoon pada Materi Telur Universitas Negeri Surabaya. Jurnal Bintang Pendidikan Indonesia (JUBPI), 1(2), 54–65.

Rafiq, Z., Putra, R. R., Teknik, F., Padang, U. N., Teknik, F., & Padang, U. N. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Video Animasi 3D Pada Mata Pelajaran Konstruksi Dan Utilitas Gedung Kelas Xi Dpib Smkn 1 Hiliran Gumanti. 3, 54–59.

Sapriyah, S. (2019, May). Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP (Vol. 2, No. 1, pp. 470-477).

Utami, D. 2011. Animasi dalam pembelajaran. Jurnal Ilmiah Pembelajaran, 1(7):44-52

Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074

Zaini, H., & Dewi, K. (2017). Pentingnya media pembelajaran untuk anak usia dini. Raudhatul Athfal: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 1(1), 81-96

Downloads

Published

2023-08-28

How to Cite

Mutiara Mutiara, & Nurkhairo Hidayati. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Ipa Berbasis Video Animasi Menggunakan Aplikasi Powtoon Materi Energi Dalam Kehidupan Sehari-Hari. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 1(4), 193–202. https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i4.109

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.