The Development of Student Digital Worksheets Based on Logan Avenue Problem Solving (LAPS)-Heuristic to Improve Critical Thinking Skills
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1243Keywords:
Student Digital Worksheet, Logan Avenue Problem Solving (LAPS)-Heuristics, Critical ThinkingAbstract
This research aims to develop a student digital worksheet product with a valid, practical, and effective model of Logan Avenue Problem Solving (LAPS)-Heuristic . Using the ADDIE model, results show the worksheet enhances critical thinking skills. The validity obtained from the material expert is 92% and based on the media expert is 85.4%. Also, the percentage of practicality is 92.9% and is included in the practical category. Implementation of learning with the application of student digital worksheets Effectiveness was demonstrated with 86.67% of students meeting learning completeness, and a medium improvement in critical thinking skills (gain score: 0.639). From the collected data, it is concluded that the Logan Avenue Problem Solving (LAPS)-Heuristic learning model developed meets the qualifications of valid, practical, and effective.
Downloads
References
A.D. Puspitasari. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Fisika Menggunakan Modul Cetak Dan Modul Elektronik Pada Peserta didik SMA. Jurnal Pendidikan Fisika, 7(1), 17–25.
A. T. Utami, I. R. Atmojo, D. Y. S. (2020). Analisis Dampak Pembelajaran dalam. Jaringan ( Daring ) pada Kompetensi Pedagogik dan Profesional Guru Sekolah.
Anggraini, Wahyu., Nurhanurawati., & C. (2022). Pengembangan E-LKPD Berbasis Kontekstual Dengan Model LAPS-Heuristic untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Aksioma, 11(1), 56–68.
Akbar, Sa‟dun. (2013). Instrument Perangkat Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Azizah, M., Sulianto, J., & Cintang, N. (2018). Analisis Keterampilan Berpikir Kritis Peserta didik Sekolah Dasar pada Pembelajaran Matematika Kurikulum 2013. Jurnal Penelitian Pendidikan, 35(1), 61-70.
Cahya, N., & Siregar, B. H. (2023). Pengembangan LKPD Berbasis PBL Bernuansa Etnomatematika untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII SMP. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 3229-3243.
Habsyi, R., R. M. Saleh, R., & Isman M. Nur. (2022). Pengembangan STUDENT DIGITAL WORKSHEETSBerbasis Guided Dicovery Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Peserta didik. Kognitif: Jurnal Riset HOTS Pendidikan Matematika, 2(1), 1–18.
Huda, Miftahul. 2015. Model-Model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: PUSTAKA PELAJAR
Kholifah, U., Hanifah, H., Siagian, T. A., & Utari, T. (2021). Analisis Soal Matematika Ujian Akhir Semester Ganjilditinjau Dari Aspek Kognitif Pada Peserta didik Kelas Vii Smp Ngeri 13 Mukomuko Tahun Ajaran 2019/2020. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (JP2MS), 5(1), 99–110. https://doi.org/10.33369/jp2ms.5.1.99-110
Lestari, Y. (2018). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis melalui Penerapan Model Education Coins of Mathematic Competition (E-COC) pada Peserta Didik Kelas X. Martín-Fernández, E., Ruiz-Hidalgo, J. F., & Rico, L. (2019). Meaning and understanding of school
Maifalinda Fatra dan Tita Khalis M., “Implementasi K13 pada Pembelajaran Matematika dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Kreatif”, (Jakarta: Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan UIN Syarif Hidayatullah, 2018), h. 9.
N.K.S Arini, I.M Sugiarta, and I.G.P Suharta, ‘Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika Peserta didik Kelas Viii-B Di SMP Negeri 2 Kuta Utara Melalui Penerapan Model Pembelajaran Laps-Heurisktik’, Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika Indonesia, 10.1 (2021), 39
Oktaviani, D. (2021). Pengembangan LKPD Dengan Model Logan Avenue Problem Solving (LAPS)-Heuristic Untuk Memfasilitasi Kemampuan Berpikir Kritis Matematis Siswa (Bachelor's thesis, Jakarta: FITK UIN Syarif Hidayatullah Jakarta).
Pertiwi, W. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Matematia Peserta Didik SMK pada Materi Matriks. Pendidikan Tamnusai, 2(4), 793–801.
Riduwan. (2015). Belajar Mudah Penelitian Guru, Karyawan dan Peneliti Pemula. Bandung: Alfabeta
Saputri, F., & L.F.X., E. W. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (E-LKPD) berbasis Literasi Konten Kearifan Lokal pada Materi Asam dan Basa Kelas XI SMA. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Sains, 10(2), 76–80. https://doi.org/10.21831/jpms.v10i2.42374
Siregar, B. H., Mansyur, A., Lumongga, S., & Rahmadhani, F. (2022). Teori dan Praktis Multimedia Pembelajaran Interaktif. Medan: UMSU PRESS
Siregar, B. H., Mansyur, A., & Yusoff, N. S. M. (2023). Innovation in The Development of an Electronic Practicum Book of IT-Based Learning Media Oriented to The Team-Based Project. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 243-254.’.
Siregar, B. H., Mansyur, A., & Siregar, N. (2021). Development of digital book in enhancing students’ higher-order thinking skill. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1819, No. 1, p. 012046). IOP Publishing.
Syaiful Sagala. 2010. Supervisi Pembelajaran dalam Profesi Pendidikan.Bandung: penerbit Alfabeta
Sugiyono, Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D Cetakan Ke-27, (Bandung: Alfabeta, 2018), hal. 297
Tambunan, H. (2018). Impact of heuristic strategy on students’ mathematics ability in high order thinking. International Electronic Journal of Mathematics Education, 13(3), 321–328. https:// doi.org/10.12973/iejme/3928
Tambunan, M. A., & Siagian, P. (2022). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis website (Google Sites) pada materi fungsi di SMA Negeri 15 Medan. Humantech: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 1(10), 1520-1533.
Widiyani, A., & Pramudiani, P. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (E-LKPD) Berbasis Software Liveworksheet pada Materi PPKn. DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 5(1), 132. https://doi.org/10.20961/jdc.v5i1.5317
Wetan, L., & Lakarsantri, K. S. (2020). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (E-LKPD) Model Terpadu Tipe Connected Berbasis Pendekatan Saintifik untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta didik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Kimia, 9(1)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.