Pengaruh Media Scrapbook Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV UPT SDN 060816 Medan

Authors

  • Rezky Cahyani Harahap Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Tri Indah Kusumawati Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Auffah Yumni Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1261

Keywords:

Scrapbook Media, Reading Comprehension Ability, Students

Abstract

This research aims to determine the effect of scrapbook media on the reading comprehension ability of class IV students at UPT SDN 060816 Medan. This research has several problems, namely when students read they do not understand the content of the reading they read. This research is quantitative research with a quasi-experimental type of research. The sample in this study used a saturated sampling technique consisting of two classes, namely class IV A with 32 students as the experimental class using scrapbook media and class IV B with 31 students as the control class without using media. The data collection technique used in this research is a multiple choice test. The research results from both classes, namely the experimental class, had an average score of 45.81 (pretest) and 82.47 (posttest). And the control class has an average of 39.81 (pretest) and 67.90 (posttest). The results of the hypothesis test are the Paired Sample t-Test with a significance level of α = 0.05. The results found a sig (2-tailed) value of 0.000 < 0.05. So it can be concluded that Ho is rejected and Ha is accepted, so there is an influence of scrapbook media on the reading comprehension ability of class IV students at UPT SDN 060816 Medan.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afifah, R. N., Rosidin, O., & Yuliana, R. (2022). Media read & play berbasis game edukasi untuk menumbuhkan minat baca di kelas 2 SD Rostanti. EDUKASI Jurnal Penelitian & Artikel Pendidikan, 14(02), 157–174.

Ahmad, A. U., & Muhsam, J. (2018). Peningkatan keterampilan membaca melalui pendekatan pengalaman berbahasa siswa kelas I SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 5(1), 73–83.

Damayanti, M., & Zuhdi, U. (2017). Pengaruh media scrapbook (buku tempel) terhadap hasil belajar siswa materi keragaman rumah adat di Indonesia kelas IV sekolah dasar.

Dewi, S. M., Prawiyogi, A. G., Anwar, A. S., & Wahyuni, C. S. (2021). Efektivitas strategi direct reading thinking activities terhadap peningkatan kemampuan membaca pemahaman di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 5(1).

Diyah Priyantini, D. (2021). Pengaruh penggunaan media cerita bergambar terhadap keterampilan membaca pemahaman pada mata pelajaran bahasa Indonesia siswa kelas 3 MI Ma’arif Cekok Babadan Ponorogo tahun ajaran 2020/2021. Jurnal Ilmiah Pendidikan.

Ferawati, A. (2022). Pengaruh media scrapbook terhadap keterampilan menulis dan berbicara siswa kelas IV. Jurnal Pendidikan, 3(1), 53–79.

Hardiana, I. (2015). Terampil membuat 42 kreasi mahar scrapbook. Gramedia Pustaka Utama.

Ihsani, A. S. (2022). Pengaruh media scrapbook kreativitas terhadap hasil belajar siswa dalam pembelajaran tematik MIN 3 Aceh Besar. Jurnal Pendidikan.

Latifaturrodhita, U., & Linggo Wati, T. (2023). Pengaruh media scrapbook terhadap keterampilan membaca pemahaman siswa kelas II sekolah dasar. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(1), 3210–3222.

Nirmala, S. D. (2019). Kemampuan berpikir kritis siswa kelas IV se-gugus 2 Purwasari dalam membaca pemahaman melalui model FIVES dan model guided reading. Dinamika Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 44–58.

Rambe, A. H. (2021). Media dan sumber belajar di MI/SD. Journal Article, 1–10.

RI, Departemen Agama. (2019). Al-Quran dan terjemahannya (pp. 1–289).

Rikmasari, R., & Lestari, M. (2018). Metode pembelajaran PQ4R dalam peningkatan kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V di Bekasi. JMIE: Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education, 2, 265–267.

Samsu, S. (2011). Strategi dan teknik pembelajaran membaca. Graha Ilmu.

Sari, D. F. (2020). Pengembangan media scrapbook pada mata pelajaran tematik kelas V di MIS Mutiara Insan Palangka Raya. IAIN Palangka Raya, 20–25.

Sugiyono. (2013). Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R & D (Sugiyono, Ed.). CV Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. PT Alfabet.

Sulistyowati, P., Fathanah, D., & Agus Setiawan, D. (2020). Pengembangan media pembelajaran scrapbook in box berbasis kemampuan membaca pemahaman pada pembelajaran IPS. Tunas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 29–36.

Tarigan, H. G. (2008). Membaca sebagai suatu keterampilan berbahasa. CV Angkasa.

Published

2024-09-17

How to Cite

Rezky Cahyani Harahap, Tri Indah Kusumawati, & Auffah Yumni. (2024). Pengaruh Media Scrapbook Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Kelas IV UPT SDN 060816 Medan. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(6), 12–27. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1261

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.