The Influence of Time Management, Learning Discipline, and Learning Facilities on Students’ Mathematics Learning Outcomes
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1331Keywords:
Time Management, Learning Discipline, Learning Facilities, Students’ Mathematics Learning OutcomesAbstract
This research aims to see the influence of time management, learning discipline, and learning facilities on student mathematics learning outcomes partially and simultaneously. This type of research is ex-post facto design. The population in this study were tenth and eleventh grade students at SMA Swasta Dharma Pancasila Medan. The number of samples used was 63 students consisting of 34 tenth grade students and 29 eleventh grade students. The data collection method was carried out using questionnaires and documentation. The data analysis technique used is classical assumption test, multiple linear regression test, and hypothesis test. The research results showed that there is influence of time management, learning discipline, and learning facilities on students’ mathematics learning outcomes partially and simultaneously.
Downloads
References
Basuki, A. T. (2015). Penggunaan SPSS dalam Statistik. Sleman: Danisa Media.
Danuri, & Maisaroh, S. (2019). Metodologi Penelitian Pendidikan. DI Yogyakarta: Penerbit Samudra Biru.
Devi, D. A. P. P. S., Widana, I. W., & Sumandya, I. W. (2022). Pengaruh penerapan ice breaking terhadap minat dan hasil belajar matematika siswa kelas XI di SMK Wira Harapan. Indonesian Journal of Educational Development, 3.
Djiwandono, S. E. W. (2006). Psikologi Pendidikan. Jakarta: Grasindo.
Egok, A. S. (2016). Kemampuan berpikir kritis dan kemandirian belajar dengan hasil belajar matematika. Pendidikan Dasar, 7(2), 186–199.
Eudya, A., Prihatin, I., & Saputro, M. (2021). Pengaruh motivasi, minat, dan manajemen waktu terhadap prestasi belajar matematika siswa kelas VII SMP. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 2(1), 50–57. https://doi.org/10.37478/jpm.v2i1.812
Fanani, I., & Djati, S. P. (2016). Pengaruh kepuasan kerja dan komitmen organisasi terhadap organizational citizenship behavior (OCB). Fundamental Management Journal, 1(4), 40–53.
Fazariyah, A., & Dewi, P. S. (2020). Studi pendahuluan: Kontribusi fasilitas belajar dan tingkat sosial ekonomi orang tua terhadap hasil belajar matematika pada pembelajaran dalam jaringan. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (JI-MR), 3(1), 36–41.
Harefa, F., & Lase, S. (2023). Pengaruh kedisiplinan belajar terhadap nilai matematika siswa SMPN 1 Sitolu Ori tahun pelajaran 2022/2023. Warta Dharmawangsa, 17(2), 838–855.
Harlina, A. P., Theresia, M., & Hartati, S. (2018). Mengembangkan kemampuan manajemen waktu melalui layanan penguasaan konten dengan teknik kontrak perilaku. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 3(1), 1–8.
Hartanto, H., & Sukartono, S. (2022). Pengaruh fasilitas belajar dan pengelolaan kelas terhadap hasil belajar matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 6211–6217. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3201
Jumadi, P., Firman, A., & Alam, S. (2022). Pengaruh kompetensi profesional, fasilitas, belajar dan motivasi belajar siswa terhadap hasil belajar siswa SD Negeri II Marowo Kabupaten Toja Una-Una. Ezenza Journal, 1.
Larasati, S., & Gilang, A. (2016). Pengaruh motivasi kerja terhadap kinerja karyawan wilayah Telkom Jabar Barat Utara (Witel Bekasi). Jurnal Manajemen dan Organisasi, 5(3), 200. https://doi.org/10.29244/jmo.v5i3.12167
Lase, A. (2016). Hubungan antara motivasi belajar dengan disiplin belajar. Jurnal Warta Edisi, 48, 224.
Lomu, L., & Widodo, S. A. (2018). Pengaruh motivasi belajar dan disiplin belajar terhadap prestasi belajar matematika siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Etnomatnesia, 0(0), 745–751.
Milfayetty, S., Yus, A., Nuraini, Rahmulyani, & Hutasuhut, E. (2018). Psikologi Pendidikan. PPs Unimed.
Mulyani, M. D. (2013). Hubungan antara manajemen waktu dengan self-regulated learning pada mahasiswa. Educational Psychology Journal, 2(1), 43–48. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/epj
Novia, A. D. (2016). Analisis perbandingan uji autokorelasi Durbin-Watson dan Breusch-Godfrey. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 81.
Nugroho, R., & Warmi, A. (2022). Pengaruh motivasi belajar terhadap hasil belajar matematika siswa di SMPN 2 Tirtamulya. EduMatSains: Jurnal Pendidikan, Matematika dan Sains, 6(2), 407–418. https://doi.org/10.33541/edumatsains.v6i2.3627
Pratiwi, N., Sripatmi, S., Sridana, N., & Amrullah, A. (2022). Pengaruh lingkungan keluarga dan fasilitas belajar terhadap prestasi belajar matematika kelas VIII SMP Negeri 3 Lingsar pada materi lingkaran tahun ajaran 2020/2021. Griya Journal of Mathematics Education and Application, 2(1), 16–25. https://doi.org/10.29303/griya.v2i1.150
Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). Pengertian pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 1707–1715.
Purnomo, R. A. (2016). Analisis Statistik Ekonomi dan Bisnis dengan SPSS. Cv. Wade Group.
Risfandi, R., Busnawir, B., & Sahidin, L. (2014). Pengaruh manajemen waktu terhadap hasil belajar matematika pada siswa kelas VIII SMPS Kartika XX-6 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(1).
Sahputra, D., Hambali, M., Asih, M., & Sakinah, N. N. (2023). Analisis disiplin belajar anak panti asuhan penyantunan yatim Darul Aitam. Jurnal Pendidikan Glasser, 7.
Slameto. (2013). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya. PT. Rineka Cipta.
Suciarsy. (2018). Model pembelajaran guided discovery untuk meningkatkan hasil belajar dan sikap ilmiah peserta didik pada mata pelajaran fisika kelas XI. Jurnal Pendidikan Fisika, 6(1), 43–54.
Sudiartini, N. L., Suharta, I. G. P., & Sudiarta, I. G. P. (2021). Kontribusi kedisiplinan belajar, pola asuh, dan fasilitas belajar terhadap hasil belajar matematika selama pembelajaran daring. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, 5(1), 124. https://doi.org/10.23887/jipp.v5i1.31386
Syelviani, M. (2020). Pentingnya manajemen waktu dalam mencapai efektivitas bagi mahasiswa (studi kasus mahasiswa program studi manajemen Unisi). Jurnal Analisis Manajemen, 6.
Usmadi, U. (2020). Pengujian persyaratan analisis (uji homogenitas dan uji normalitas). Inovasi Pendidikan, 7(1), 50–62. https://doi.org/10.31869/ip.v7i1.2281
Wirda, Y., Ulumudin, I., Widiputera, F., Listiawati, N., & Fujianita, S. (2020). Faktor-faktor determinan hasil belajar siswa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.