Pengembangan Media Mini Book untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V

Authors

  • Pitri Situmorang Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rina Devianty Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Muhammad Syaifullah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1332

Keywords:

Mini book, Reading Ability, Indonesian Language

Abstract

This research is entitled "Development of Mini Book Media to Improve Reading Ability in Indonesian Language Subjects in Class V" which is based on initial observations that there are class V students at SDS Prguruan Kebangsaan Medan who experience difficulties in reading. This research aims to develop and evaluate learning media in the form of mini books to improve the reading skills of class V students. The method used is research and development with 4D model design through the stages of definition, design, development and distribution. The results of the research show that the mini book media is very valid, practical and effective in improving reading skills with good quality and is suitable for learning in class V. It is recommended that this mini book media can be used by teachers to improve reading skills in Indonesian language subjects in class V.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aeni, S., Sutrisno, S., & Mushafanah, Q. (2019). Pengembangan Media KOPER (Kotak Permainan) pada Tema 7 Kebersamaan. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(3), 159. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i3.18158

Agustina, E., & Rachmania, S. (2023). Faktor-Faktor Penyebab Terjadinya Kesulitan Membaca Permulaan di Kelas I Sekolah Dasar Negeri Wangiwisata. Sistem-Among: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.56393/sistemamong.v3i1.1558

Alifah. (2021). Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Untuk Mengejar Ketertinggalan Dari Negara Lain Education in Indonesia and Abroad: Advantages and Lacks. CERMIN: Jurnal Penelitian, 5(1), 113–122.

Alti, R. M., Anasi, P. T., Silalahi, D. E., Fitriyah, L. A., Hasanah, H., Akbar, M. R., ... & Kurniawan, A. (2022). Media Pembelajaran.

Anas, N., Baniah, S., & Sadat, M. A. (2021). Strategi Dan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Pandemi Covid-19. 2(1).

Antika, T. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mini Book Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Tematik Tema Cita-Citaku di Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(September), 401–416.

Apipah, L. (2020). Pengembangan Media Mini Book Berbasis Cerita Rakyat di Kelas IV SDN 1 Jawilan. 55.

Bambang, T. (2019). Model Pembelajaran Untuk Pembaca Awal. Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Bayinah, I., Supardi, & Mastoah, I. (2021a). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Dengan Menggunakan Media Mini Book (PTK di Kelas V SDN Pontang 2). Jurnal Kependidikan Dasar, 8(2), 149–160.

Bayinah, I., Supardi, & Mastoah, I. (2021b). Efforts to Improve Essay Writing Skills Using Mini Book Media (PTK in Class V SDN Pontang 2). Jurnal Kependidikan Dasar, 8(2), 149–160.

Devianty, R. (2022). Peran Keluarga dalam Mengoptimalkan Literasi Anak Usia Dini. 10(1).

Friantary, H. (2019). Budaya Membaca Sebagai Upaya Peningkatan. 1.

Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. 9(1), 1–8.

Ilmu, J., & Sekolah, P. (2021). Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 8(2), 75–87.

Jurnal, H., Anak, P., Hasibuan, F. H., & Sari, D. P. (2022). Model Pembelajaran Beyond Center Circle Time (BCCT) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak. 3, 159–166.

Khaesarani, I. R., & Maysarah, S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Kelompok Atas Dalam Menyelesaikan Soal Struktur Aljabar Ring Materi Ideal Prima Dan Ideal Maksimal. Jupika: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 4(September).

Koro, M. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Kabupaten TTS. 1(3), 47–56.

Margareth, H. (2017). طرق تدريس اللغة العربية. Экономика Региона, 32.

Ningrum, P. P., & Dahlan, Z. (2023). Pengembangan Media Swivel Wheel untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS di Kelas VI Sekolah Dasar. 6(2), 250–261. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5363

Nuraini, R., Pattiasina, P. J., & Ulfah, A. (2022). Peran Literasi Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 659–666. http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i3.1045

Penelitian, K., Sdn, I. V., Rotan, S., Imelda, I., & Unita, F. (n.d.). BAB V, 78–80.

Putri, N. F., Kohar, F., & Riyadi, R. (2018). Pengembangan Media Mini Book Pada Materi Kerjasama Ekonomi Internasional Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Kota Sungai Penuh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 107–113.

Rambe, A. H., & Monikha, S. A. (2022). Sharing Media Pembelajaran Kreatif antara Mahasiswa dan Guru untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. 6, 1607–1611.

Ramli, M. (2012). Media Teknologi Pembelajaran. IAIN Antasari Press.

Riska, G. Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Mini Book Digital Berbasis Web Google Sites Pada Mata Pelajaran IPA Biologi di SMP Negeri 19.

Rizka, W., Budianti, Y., & Kusumawati, T. I. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token terhadap Keterampilan Berbicara Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas III-A SDN 25 Bilah Hilir Tahun Ajaran 2021/2022. XI(2), 54–65.

Rosmiati, R., Umar, U., & Fahlia, F. (2023). Analisis Efektivitas Gerakan Literasi Sekolah melalui Inovasi Media Pohon Literasi untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan, 4(3), 164–171. https://doi.org/10.54371/ainj.v4i3.305

Sdn, K., & Silip, R. (2023). 8(September), 3034–3048.

Ulantika, B., Khoiron, F., Iswani, J. T., Fattah, A., & Ananta, M. F. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran PAI dan Budi Pekerti Pada K-13. Cemara Journal, 1(2), 1–5.

Wandini, R. R., Perangin-angin, I. H., & Priantono, D. (2024). Analisis Rendahnya Minat Belajar Peserta Didik di SMP IT Mutiara Aulia. 8, 561–566.

Yuniartika, M. D. (2022). הכי קשה לראות את מה שבאמת לנגד העינים. הארץ, 8.5.2017, 2003–2005.

Yusnaldi, E. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dan Minat Membaca Terhadap Kemampuan Menyimak di PGMI UIN Sumatera Utara. Nizhamiyah, VIII(2).

Published

2024-10-25

How to Cite

Pitri Situmorang, Rina Devianty, & Muhammad Syaifullah. (2024). Pengembangan Media Mini Book untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(6), 243–251. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1332

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.