Pengembangan Media Mini Book untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas V
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i6.1332Keywords:
Mini book, Reading Ability, Indonesian LanguageAbstract
This research is entitled "Development of Mini Book Media to Improve Reading Ability in Indonesian Language Subjects in Class V" which is based on initial observations that there are class V students at SDS Prguruan Kebangsaan Medan who experience difficulties in reading. This research aims to develop and evaluate learning media in the form of mini books to improve the reading skills of class V students. The method used is research and development with 4D model design through the stages of definition, design, development and distribution. The results of the research show that the mini book media is very valid, practical and effective in improving reading skills with good quality and is suitable for learning in class V. It is recommended that this mini book media can be used by teachers to improve reading skills in Indonesian language subjects in class V.
Downloads
References
Aeni, S., Sutrisno, S., & Mushafanah, Q. (2019). Pengembangan Media KOPER (Kotak Permainan) pada Tema 7 Kebersamaan. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 3(3), 159. https://doi.org/10.23887/jppp.v3i3.18158
Agustina, E., & Rachmania, S. (2023). Faktor-Faktor Penyebab Terjadinya Kesulitan Membaca Permulaan di Kelas I Sekolah Dasar Negeri Wangiwisata. Sistem-Among: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 1–7. https://doi.org/10.56393/sistemamong.v3i1.1558
Alifah. (2021). Peningkatan Kualitas Pendidikan Di Indonesia Untuk Mengejar Ketertinggalan Dari Negara Lain Education in Indonesia and Abroad: Advantages and Lacks. CERMIN: Jurnal Penelitian, 5(1), 113–122.
Alti, R. M., Anasi, P. T., Silalahi, D. E., Fitriyah, L. A., Hasanah, H., Akbar, M. R., ... & Kurniawan, A. (2022). Media Pembelajaran.
Anas, N., Baniah, S., & Sadat, M. A. (2021). Strategi Dan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Pandemi Covid-19. 2(1).
Antika, T. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Mini Book Berbasis Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Tematik Tema Cita-Citaku di Kelas IV SD. EduGlobal: Jurnal Penelitian Pendidikan, 2(September), 401–416.
Apipah, L. (2020). Pengembangan Media Mini Book Berbasis Cerita Rakyat di Kelas IV SDN 1 Jawilan. 55.
Bambang, T. (2019). Model Pembelajaran Untuk Pembaca Awal. Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Bayinah, I., Supardi, & Mastoah, I. (2021a). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Dengan Menggunakan Media Mini Book (PTK di Kelas V SDN Pontang 2). Jurnal Kependidikan Dasar, 8(2), 149–160.
Bayinah, I., Supardi, & Mastoah, I. (2021b). Efforts to Improve Essay Writing Skills Using Mini Book Media (PTK in Class V SDN Pontang 2). Jurnal Kependidikan Dasar, 8(2), 149–160.
Devianty, R. (2022). Peran Keluarga dalam Mengoptimalkan Literasi Anak Usia Dini. 10(1).
Friantary, H. (2019). Budaya Membaca Sebagai Upaya Peningkatan. 1.
Harianto, E. (2020). Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa. 9(1), 1–8.
Ilmu, J., & Sekolah, P. (2021). Jurnal Ilmu Pendidikan Sekolah Dasar, 8(2), 75–87.
Jurnal, H., Anak, P., Hasibuan, F. H., & Sari, D. P. (2022). Model Pembelajaran Beyond Center Circle Time (BCCT) untuk Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak. 3, 159–166.
Khaesarani, I. R., & Maysarah, S. (2021). Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Mahasiswa Kelompok Atas Dalam Menyelesaikan Soal Struktur Aljabar Ring Materi Ideal Prima Dan Ideal Maksimal. Jupika: Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 4(September).
Koro, M. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Rendahnya Kabupaten TTS. 1(3), 47–56.
Margareth, H. (2017). طرق تدريس اللغة العربية. Экономика Региона, 32.
Ningrum, P. P., & Dahlan, Z. (2023). Pengembangan Media Swivel Wheel untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS di Kelas VI Sekolah Dasar. 6(2), 250–261. https://doi.org/10.31949/jee.v6i2.5363
Nuraini, R., Pattiasina, P. J., & Ulfah, A. (2022). Peran Literasi Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(3), 659–666. http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i3.1045
Penelitian, K., Sdn, I. V., Rotan, S., Imelda, I., & Unita, F. (n.d.). BAB V, 78–80.
Putri, N. F., Kohar, F., & Riyadi, R. (2018). Pengembangan Media Mini Book Pada Materi Kerjasama Ekonomi Internasional Siswa Kelas XI IPS 1 SMA Negeri 1 Kota Sungai Penuh. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 5(1), 107–113.
Rambe, A. H., & Monikha, S. A. (2022). Sharing Media Pembelajaran Kreatif antara Mahasiswa dan Guru untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan. 6, 1607–1611.
Ramli, M. (2012). Media Teknologi Pembelajaran. IAIN Antasari Press.
Riska, G. Y. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Mini Book Digital Berbasis Web Google Sites Pada Mata Pelajaran IPA Biologi di SMP Negeri 19.
Rizka, W., Budianti, Y., & Kusumawati, T. I. (2022). Implementasi Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token terhadap Keterampilan Berbicara Siswa pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas III-A SDN 25 Bilah Hilir Tahun Ajaran 2021/2022. XI(2), 54–65.
Rosmiati, R., Umar, U., & Fahlia, F. (2023). Analisis Efektivitas Gerakan Literasi Sekolah melalui Inovasi Media Pohon Literasi untuk Meningkatkan Minat Baca Siswa. Ainara Journal (Jurnal Penelitian Dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan, 4(3), 164–171. https://doi.org/10.54371/ainj.v4i3.305
Sdn, K., & Silip, R. (2023). 8(September), 3034–3048.
Ulantika, B., Khoiron, F., Iswani, J. T., Fattah, A., & Ananta, M. F. (2023). Penggunaan Media Pembelajaran PAI dan Budi Pekerti Pada K-13. Cemara Journal, 1(2), 1–5.
Wandini, R. R., Perangin-angin, I. H., & Priantono, D. (2024). Analisis Rendahnya Minat Belajar Peserta Didik di SMP IT Mutiara Aulia. 8, 561–566.
Yuniartika, M. D. (2022). הכי קשה לראות את מה שבאמת לנגד העינים. הארץ, 8.5.2017, 2003–2005.
Yusnaldi, E. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran dan Minat Membaca Terhadap Kemampuan Menyimak di PGMI UIN Sumatera Utara. Nizhamiyah, VIII(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.