Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Siswa Tunagrahita Kelas XI di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Sukapura, Kecamatan Kiaracondong, Kota Bandung pada Pembelajaran IPA

Authors

  • Luthfiyatulqolbiyah Nuryaman Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati
  • Naswa Safinah Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati
  • Ninda Nur Aidah Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1526

Keywords:

PBL, IPA, SLB

Abstract

This study aims to analyze the impact of the Problem Based Learning (PBL) model on the learning outcomes of intellectually disabled 11th-grade students at SLB Negeri Sukapura, Kiaracondong District, Bandung City, in science subjects. The study involved two students with IQ ranges between 40-67. A collaborative approach was used, involving researchers and teachers to observe students' activities during problem-based learning sessions. Data were collected through observations, interviews, and learning outcome tests. The results indicated that implementing PBL positively influenced students' engagement and understanding, particularly among students with higher IQs. However, challenges persisted for students with lower IQs, requiring adjusted teaching methods for greater effectiveness. The application of PBL demonstrated an average improvement in learning outcomes, although some students did not meet the minimum mastery criteria. This study suggests further enhancements in the implementation of PBL to optimize learning experiences for intellectually disabled students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arlianti, Utomo, & Susanti, D. (2023). Meningkatkan kemampuan motorik halus anak tunagrahita ringan melalui praktek sulam kristik di SLB Plus Madana Dun Ya. 1(1), 47–55.

Aryani, A., & Lestari, W. (2024). Pengaruh kecerdasan intelektual (IQ) terhadap pemahaman konsep matematika kelas X. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 10.

Biasutti, M., Concina, E., Frate, S., & Delen, I. (2021). Teacher professional development: Experiences in an international project on intercultural education. Sustainability, 13(8), 4171. https://doi.org/10.3390/su13084171

Fahrudin, A. (2021). Peningkatan hasil belajar matematika melalui pendekatan pembelajaran problem-based learning (PBL) secara daring dan pemberian tugas terstruktur pada siswa kelas X SMA Al-Anwar Bina Mulya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4).

Fauziyah, A., Zahro As Sakinah, & Juansah, D. E. (2023). Instrumen tes dan non tes pada penelitian. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 6538–6548.

Mujiningsih, A., & Syahid, A. (2024). Kepuasan kerja sebagai mediator bagi pengaruh dari gaya kepemimpinan kepala sekolah dan efikasi guru terhadap kinerja guru di Bangka Belitung, Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(11), 127–147.

Nasuton, F., Anggraini, L. Y., & Putri, K. (2022). Pengertian pendidikan, sistem pendidikan sekolah luar biasa, dan jenis-jenis sekolah luar biasa. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 2715–2634.

Rokayah, I. (2023). Penggunaan metode contextual teaching and learning pelajaran IPA untuk meningkatkan kemampuan mengenal bagian tumbuhan. Progressive of Cognitive and Ability, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.56855/jpr.v2i1.144

Sari, M. S., & Zefri, M. (2019). Pengaruh akuntabilitas, pengetahuan, dan pengalaman pegawai negeri sipil beserta kelompok masyarakat (Pokmas) terhadap kualitas pengelola dana kelurahan di lingkungan Kecamatan Langkapura. Jurnal Ekonomi, 21(3), 308–315.

Subkhi, N., Hamidah, I., & Pamungkas, B. (2022). Optimalisasi pembelajaran biologi pada siswa tunagrahita menggunakan media alat peraga penghantaran impuls. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2).

Sugiyono. (2009). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.

Suparno. (2007). Pendidikan anak berkebutuhan khusus. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.

Tarigan, E. (2019). Efektivitas metode pembelajaran pada anak tunagrahita di SLB Siborong-Borong. Jurnal Pionir LPPM Universitas Asahan, 5(3).

Thofa, A. M. (2023). Meningkatkan kemampuan membaca pemahaman melalui model problem-based learning untuk anak tunagrahita ringan kelas V SLB Bungo Jambi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 15686–15691.

Thurrodliyah, N. I., Usman, A., & Suciati. (2023). Penerapan model pembelajaran problem-based learning (PBL) berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar biologi. Jurnal Biologi, 1(3), 1–14.

Downloads

Published

2024-12-30

How to Cite

Luthfiyatulqolbiyah Nuryaman, Naswa Safinah, & Ninda Nur Aidah. (2024). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Siswa Tunagrahita Kelas XI di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Sukapura, Kecamatan Kiaracondong, Kota Bandung pada Pembelajaran IPA. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(1), 197–214. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1526

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.