Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Siswa Tunagrahita Kelas XI di Sekolah Luar Biasa (SLB) Negeri Sukapura, Kecamatan Kiaracondong, Kota Bandung pada Pembelajaran IPA
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1526Keywords:
PBL, IPA, SLBAbstract
This study aims to analyze the impact of the Problem Based Learning (PBL) model on the learning outcomes of intellectually disabled 11th-grade students at SLB Negeri Sukapura, Kiaracondong District, Bandung City, in science subjects. The study involved two students with IQ ranges between 40-67. A collaborative approach was used, involving researchers and teachers to observe students' activities during problem-based learning sessions. Data were collected through observations, interviews, and learning outcome tests. The results indicated that implementing PBL positively influenced students' engagement and understanding, particularly among students with higher IQs. However, challenges persisted for students with lower IQs, requiring adjusted teaching methods for greater effectiveness. The application of PBL demonstrated an average improvement in learning outcomes, although some students did not meet the minimum mastery criteria. This study suggests further enhancements in the implementation of PBL to optimize learning experiences for intellectually disabled students.
Downloads
References
Arlianti, Utomo, & Susanti, D. (2023). Meningkatkan kemampuan motorik halus anak tunagrahita ringan melalui praktek sulam kristik di SLB Plus Madana Dun Ya. 1(1), 47–55.
Aryani, A., & Lestari, W. (2024). Pengaruh kecerdasan intelektual (IQ) terhadap pemahaman konsep matematika kelas X. Diskusi Panel Nasional Pendidikan Matematika, 10.
Biasutti, M., Concina, E., Frate, S., & Delen, I. (2021). Teacher professional development: Experiences in an international project on intercultural education. Sustainability, 13(8), 4171. https://doi.org/10.3390/su13084171
Fahrudin, A. (2021). Peningkatan hasil belajar matematika melalui pendekatan pembelajaran problem-based learning (PBL) secara daring dan pemberian tugas terstruktur pada siswa kelas X SMA Al-Anwar Bina Mulya. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(4).
Fauziyah, A., Zahro As Sakinah, & Juansah, D. E. (2023). Instrumen tes dan non tes pada penelitian. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 6538–6548.
Mujiningsih, A., & Syahid, A. (2024). Kepuasan kerja sebagai mediator bagi pengaruh dari gaya kepemimpinan kepala sekolah dan efikasi guru terhadap kinerja guru di Bangka Belitung, Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(11), 127–147.
Nasuton, F., Anggraini, L. Y., & Putri, K. (2022). Pengertian pendidikan, sistem pendidikan sekolah luar biasa, dan jenis-jenis sekolah luar biasa. Jurnal Edukasi Nonformal, 3(2), 2715–2634.
Rokayah, I. (2023). Penggunaan metode contextual teaching and learning pelajaran IPA untuk meningkatkan kemampuan mengenal bagian tumbuhan. Progressive of Cognitive and Ability, 2(1), 1–10. https://doi.org/10.56855/jpr.v2i1.144
Sari, M. S., & Zefri, M. (2019). Pengaruh akuntabilitas, pengetahuan, dan pengalaman pegawai negeri sipil beserta kelompok masyarakat (Pokmas) terhadap kualitas pengelola dana kelurahan di lingkungan Kecamatan Langkapura. Jurnal Ekonomi, 21(3), 308–315.
Subkhi, N., Hamidah, I., & Pamungkas, B. (2022). Optimalisasi pembelajaran biologi pada siswa tunagrahita menggunakan media alat peraga penghantaran impuls. Jurnal Pendidikan Biologi, 7(2).
Sugiyono. (2009). Metode penelitian kuantitatif kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta.
Suparno. (2007). Pendidikan anak berkebutuhan khusus. Jakarta: Dirjen Dikti Depdiknas.
Tarigan, E. (2019). Efektivitas metode pembelajaran pada anak tunagrahita di SLB Siborong-Borong. Jurnal Pionir LPPM Universitas Asahan, 5(3).
Thofa, A. M. (2023). Meningkatkan kemampuan membaca pemahaman melalui model problem-based learning untuk anak tunagrahita ringan kelas V SLB Bungo Jambi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 15686–15691.
Thurrodliyah, N. I., Usman, A., & Suciati. (2023). Penerapan model pembelajaran problem-based learning (PBL) berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar biologi. Jurnal Biologi, 1(3), 1–14.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.