Eksplorasi Etnomatematika Alat Tradisional Dayak Kanayatn (Pasira’ Dan Salapa) Kalimantan Barat
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v1i5.200Keywords:
Exploration, Ethnomathematics, Traditional Tools, Dayak KanayatnAbstract
This research aims to identify and describe the ethnomathematics of the traditional tools of the Dayak Kanayatn Pasira' and Salapa tribes in Menjalin District, Landak Regency, West Kalimantan. The research method used is ethnomathematics with the research object being the traditional game of marbles. The data sources in this research consist of: research objects, namely Pasira' and Salapa, and related documents discussing Pasira' and Salapa. Data collection techniques are carried out through: observation and documentation. Based on the research results obtained and data analysis, it is concluded that in the traditional Pasira' and Salapa tools there are mathematical concepts, namely: the concept of building space in the Pasira' and Salapa shapes, namely cubes and blocks.
Downloads
References
Ajmain, Herna, & Sitti Inaya Masrura. (2020). Implementasi Pendekatan Etnomatematika Dalam Pembelajaran Matematika. SIGMA (Suara Intelektual Gaya Matematika), 12, 45–54.
Dewi, A. M., Firmansyah, M. R., Istifada, F., & Pramesti, S. L. D. (2020). Kajian Etnomatematika dalam Seni Bangunan Masjid Jami Aulia Sapuro Pekalongan Dilihat dari Segi Geometri.
Febriyanti, C., Prasetya, R., & Irawan, A. (2020). Etnomatematika permainan tradisional congklak sebagai teknik belajar matematika. Prosiding Konferensi Ilmiah Dasar, 2(0), 144–150. http://prosiding.unipma.ac.id/index.php/KID/article/view/1555
Kurniastuti, A. T. D., Kusherawati, S. B., & Santoso, D. Y. A. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Berdasarkan Aktivitas Fundamental pada Rumah Adat Bubungan Lima Bengkulu. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika, 5, 320–326.
Mario, M. (2020). Kajian Makna Simbol pada Bentuk Rumah Panjang Saham di Kalimantan Barat. Doctoral Disertation, Universitas Komputer Indonesia
Nababan, D., & Sipayung, C. (2023). PEMAHAMAN MODEL PEMBELAJARAN KONTEKSTUAL DALAM MODEL PEMBELAJARAN (CTL). Jurnal Pendidikan Sosial Dan Humaniora, 2(2), 825–837.
Sarah, S., Suhendri, H., & Ningsih, R. (2022). Eksplorasi Etnomatematika Pada Permainan Tradisional Kelereng Di Kelurahan Bahagia, Babelan, Bekasi. Jurnal Derivat: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 10(1), 21–29. https://doi.org/10.31316/jderivat.v10i1.4289
Siagian, M. D. (2016). Kemampuan koneksi matematik dalam pembelajaran matematika. MES: Journal of Matematics Education and Science2, 2(1), 58–67.
Tampubolon, J., Atiqah, N., & Panjaitan, U. I. (2019). Pentingnya Konsep Dasar Matematika pada Kehidupan Sehari-Hari Dalam Masyarakat. Program Studi Matematika Universitas Negeri Medan, 2(3), 1–9. https://osf.io/zd8n7/download
Wardani, G. V., & Budiarto, M. T. (2022). Etnomatematika : Konsep Matematika pada Budaya Tulungagung. MATHEdunesa, 11(1), 210–218. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v11n1.p210-218
Yessi, F., Pasaribu, R. L., Sayu, S., & Munaldus. (2023). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA RITUAL ADAT NIMANG PADI SUKU DAYAK KANAYAT’N DI KECAMATAN TOHO. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(1), 96–105. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i1.997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.