Analisis Pasal 6 Standar Kompetensi Lulusan Permendikbudristek No.53 Tahun 2023 terhadap Transformsi Pendidikan Agama Kristen Di Indonesia

Authors

  • Gilbert Timothy Majesty Universitas Kristen Indonesia
  • Litos Sitorus Pane Universitas Kristen Indonesia
  • Hotmaulina Sihotang Universitas Kristen Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i4.2016

Keywords:

Graduate Competency Standards, Academic Achievement, Permendikbudristek, Education Transformation

Abstract

This study analyzes the implications of Article 6 of the Graduate Competency Standards (SKL) in Permendikbudristek No. 53 of 2023 on the transformation of Christian Religious Education (PAK) in Indonesia. Using a qualitative approach and document analysis method, this study explores the alignment between national education policies and the objectives of Christian Religious Education (CRE) in shaping students' character based on Christian values. The main data were obtained from the text of Permendikbudristek No. 53/2023, the PAK curriculum, as well as supporting documents such as church guidelines and national education standards. The research results indicate that although the Graduate Competency Standards (SKL) are oriented towards strengthening the Pancasila Student Profile, there are opportunities to integrate Christian faith values within the framework of graduate competencies. However, challenges arise in adjusting the learning methodologies and evaluations while maintaining the distinctiveness of PAK. This study recommends the development of a contextual, collaborative, and responsive PAK model to national education policies without neglecting its spiritual mission.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bhoki, H., Are, T., & Ola, M. I. D. (2025). Membentuk Karakter Siswa melalui Budaya Positif Sekolah. CV. Ruang Tentor.

Gustiawan, W., Sari, M. P., & Septivani, M. D. (2025). MENGGAGAS PARADIGMA BARU KURIKULUM: Strategi, Inovasi, dan Implementasi dalam Transformasi Pendidikan Vokasi. PENERBIT KBM INDONESIA.

Hasugian, S. H., & Sitepu, E. (2023). Pembentukan Karakter: Aktualisasi Spiritualitas Dan Kompetensi Mengajar Guru Pendidikan Agama Kristen Dalam Pembentukan Karakter Kristiani Siswa. EDU PUBLISHER.

Ibrahim, D. (2015). Penelitian kualitatif. Journal Equilibrium, 5, 1–8.

Kia, A. D., & Majesty, G. T. (2025). Kontruksi Pendidikan Agama Kristen di Era Disrupsi. Widina Media Utama.

Koebanu, D., & Saingo, Y. A. (2024). Refleksi Nilai-Nilai Pancasila Dalam Praktik Pendidikan Karakter Pada Mahasiswa. Citizen: Jurnal Ilmiah Multidisiplin Indonesia, 4(1), 1–8.

Mahrus, M. (2021). Manajemen kurikulum dan pembelajaran dalam sistem pendidikan nasional. JIEMAN: Journal of Islamic Educational Management, 3(1), 41–80.

Majesty, G. T., Pane, L. S., & Sihotang, H. (2025). Analysis of Permendikbud No. 53 of 2023 Policy for Christian Religious Education in Indonesia. Indonesian Journal of Christian Education and Theology, 4(2), 161–170.

Morgan, H. (2022). Conducting a qualitative document analysis. The Qualitative Report, 27(1), 64–77.

Rachmawati, R. (2018). Analisis keterkaitan standar kompetensi lulusan (SKL), kompetensi inti (KI), dan kompetensi dasar (KD) dalam implementasi kurikulum 2013. Tatar Pasundan: Jurnal Diklat Keagamaan, 12(34), 231–239.

Sidjabat, B. S. (2021). Strategi Pendidikan Kristen. Pbmr Andi.

Simanjuntak, J. (2021). Filsafat pendidikan dan pendidikan Kristen. PBMR ANDI.

Simanjuntak, J. M. (2023). DESAIN DAN PENGEMBANGAN KURIKULUM PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN: Implementasi Desain dan Pengembangan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka dalam Pelayanan Pendewasaan Umat di Sekolah dan Gereja. Penerbit Andi.

Telaumbanua, A. H. N. (2020). Peran guru pendidikan agama kristen dalam membentuk karakter siswa di era industri 4.0. Institutio: Jurnal Pendidikan Agama Kristen, 6(2), 45–62.

Tintingon, J. Y., Usoh, E. J., & Sumual, T. E. M. (2023). Pengembangan sumber daya pendidik melalui peningkatan kualitas pendidikan profesi guru prajabatan di indonesia. El-Idare: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 9(1), 85–94.

Tuegeh, N. O., & Majesty, G. T. (2025). Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Kristen. Penerbit Widina Media Utama.

Wardhana, I. J. K. (2023). Historiografi Pendidikan Indonesia: Genealogi Pendidikan Karakter dalam Lipatan Kesejarahan-Jejak Pustaka. Jejak Pustaka.

Wibawanti, D. (2013). Persepsi dan perilaku mahasiswa dalam pendidikan karakter.

Wijayanti, A. (2017). Efektivitas self assessment dan peer assessment dalam pembentukan karakter siswa. Realita: Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 15(2).

Wiyono, H. (2012). Pendidikan karakter dalam bingkai pembelajaran di sekolah. Civis: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(2).

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Gilbert Timothy Majesty, Litos Sitorus Pane, & Hotmaulina Sihotang. (2025). Analisis Pasal 6 Standar Kompetensi Lulusan Permendikbudristek No.53 Tahun 2023 terhadap Transformsi Pendidikan Agama Kristen Di Indonesia. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(4), 269–279. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i4.2016

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.