Efektivitas Penggunaan Teknologi Artificial Intelligence (AI) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMA

Authors

  • Aprianti Astuti STAI Sangata
  • Muhammad Nabil Priambada STAI Sangata
  • Faelasup Faelasup STAI Sangata
  • Nurwati Nurwati STAI Sangata

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i4.1099

Keywords:

Teknologi Artificial Intelligence, Pembelajaran, PAI

Abstract

The purpose of this paper is to examine the effectiveness of using artificial intelligence technology Artificial Intelligence (AI) in teaching Islamic Religious Education (PAI) in secondary schools (SMA). The method used in this research uses a library method where the literature review method is a systematic approach in collect,evaluate and synthesize literature then draw conclusions. The purpose of this writing is to find out how Artificial Intelligence (AI)dan improve PAI learning and its influence on student learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andriani, A. D., Awaludin, R., Muzaki, I. A., Pajarianto, H., Himawan, I. S., Latif, I. N. A., Nugroho, R. S., & Imaduddin, M. (2022). Pendidikan agama Islam di era disrupsi. Tohar Media.

Arief, A. (2002). Pengantar ilmu dan metodologi pendidikan islam. Ciputat Pers.

Arifin, H. M. (2014). Filsafat pendidikan islam.

Aziz, A. A., Hidayatullah, A. S., Budiyanti, N., & Ruswandi, U. (2020). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Sekolah Dasar. Taklim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 18(2), 131–146.

Doomen, J. (2012). Human Dignity. Dialogue: Canadian Philosophical Review/Revue Canadienne de Philosophie, 51(2), 329–333.

Girasa, R. (2020). Artificial intelligence as a disruptive technology: Economic transformation and government regulation. Springer Nature.

Hakeu, F., Pakaya, I. I., Djahuno, R., Zakarina, U., & Tangkudung, M. (2023). Workshop Media Pembelajaran Digital Bagi Guru Dengan Teknologi AI (Artificial Intelligence). Mohuyula: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 1–14.

Iskandar, A., Winata, W., Kurdi, M. S., Sitompul, P. H. S., Kurdi, M. S., Nurhayati, S., Hasanah, M., & Haluti, F. (2023). Peran Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Yayasan Cendekiawan Inovasi Digital Indonesia.

Lubis, S. H., Reskina, R., Lubis, A. F., & Nurhayati, N. (2023). Inovasi Penggunaan AI (Artificial Intelligence) Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di MAN 4 Persiapan Kota Medan. Jurnal Bilqolam Pendidikan Islam, 4(2), 105–129.

Lumettu, A., Wewengkang, S. A., Pangemanan, J., Wowiling, R. A., Kaunang, A. M., Langi, T. A., & Runtuwene, T. L. (2023). Peranan Word Chain Game Dalam Pembelajaran Struktur Bahasa Inggris Secara Kreatif Pada Mahasiswa Semester IV Jurusan Pariwisata Politeknik Negeri Manado. Aksara Kawanua: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(04), 232-245.

Naila, I., Atmoko, A., Dewi, R. S., & Kusumajanti, W. (2023). Pengaruh artificial intelligence tools terhadap motivasi belajar siswa ditinjau dari teori Rogers. At-Thullab: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah.

Nastiti, F. E., & Ni’mal‘Abdu, A. R. (2020). Kesiapan pendidikan Indonesia menghadapi era society 5.0. Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 5(1), 61–66.

Nirwana, R., & Khoiri, Q. (2023). Kebijakan Kurikulum Pendidikan Islam Pada Satuan Pendidikan Dasar, Menengah dan Tinggi. Journal on Education, 5(2), 5266–5278.

Novita, W., Safitri, A., Ananda, M. L., Ersyliasari, A., & Rosyada, A. (2023). PENERAPAN TEORI PERKEMBANGAN KOGNITIF OLEH JEAN PIAGET TERHADAP KEMAMPUAN MEMECAHKAN MASALAH SISWA SD/MI. HYPOTHESIS: Multidisciplinary Journal Of Social Sciences, 2(01), 122–134.

Nur‘Inayah, N. (2021). Integrasi Dimensi Profil Pelajar Pancasila dalam Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Menghadapi Era 4.0 di SMK Negeri Tambakboyo. Journal of Education and Learning Sciences, 1(1), 1–13.

Pabubung, M. R. (2023). Era Kecerdasan Buatan dan Dampak terhadap Martabat Manusia dalam Kajian Etis. Jurnal Filsafat Indonesia, 6(1), 66–74.

Ramayulis, H. (2004). Ilmu pendidikan islam.

Sari, N. (2022). Penerapan Ice Breaking Senam Otak untuk Peningkatan Konsentrasi Belajar dalam Pembelajaran PAI Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Jenangan. Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo.

Subagyo, A., & Ip, S. (2020). Aplikasi metode riset: praktik penelitian kualitatif, kuantitatif & Mix methods. Inteligensia Media.

Suprapto, S. (2020). Integrasi Moderasi Beragama dalam Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. Edukasi, 18(3), 355–368.

Uno, H. B. (2022). Landasan pendidikan. Bumi Aksara.

Lumettu, A., Wewengkang, S. A., Pangemanan, J., Wowiling, R. A., Kaunang, A. M., Langi, T. A., & Runtuwene, T. L. (2023). Peranan Word Chain Game Dalam Pembelajaran Struktur Bahasa Inggris Secara Kreatif Pada Mahasiswa Semester IV Jurusan Pariwisata Politeknik Negeri Manado. Aksara Kawanua: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 2(04), 232-245.

Sari, N. (2022). Penerapan Ice Breaking Senam Otak untuk Peningkatan Konsentrasi Belajar dalam Pembelajaran PAI Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Jenangan (Doctoral dissertation, IAIN Ponorogo).

Published

2024-07-10

How to Cite

Aprianti Astuti, Muhammad Nabil Priambada, Faelasup Faelasup, & Nurwati Nurwati. (2024). Efektivitas Penggunaan Teknologi Artificial Intelligence (AI) dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di SMA. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(4), 150–160. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i4.1099

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.