Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Terpadu

Authors

  • Abdul Jalal M.Suna Universitas Negeri Gorontalo
  • Melizubaida Mahmud Universitas Negeri Gorontalo
  • Sudirman Sudirman Universitas Negeri Gorontalo
  • Roy Hasiru Universitas Negeri Gorontalo
  • Imam Prawiranegara Gani Universitas Negeri Gorontalo

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i4.2130

Keywords:

Production Cost, Selling Price, Revenue

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of teacher teaching skills on student learning outcomes in integrated social studies subjects at SMP Negeri 4 Batuda'a Pantai, Gorontalo Regency. The research approach used in this study is a Quantitative approach using Descriptive research method The results showed that there was a Positive (5.376 > 2.004) and Significant (0.000 < 0.005) Influence between Teacher Teaching Skills on Student Learning Outcomes in Integrated Social Studies Subjects at SMP Negeri 4 Batuda'a Pantai Gorontalo Regency. The coefficient of determination from the previously obtained regression model is 0.344, this value means that 34.4% of the variability in student learning outcomes can be explained by the teaching skills of teachers in integrated social studies subjects at SMP Negeri 4 Batuda'a Pantai. In other words, the better the teacher's skills in managing the learning process, such as explaining material, guiding discussions, providing reinforcement, and managing the class, the higher the possibility of students achieving optimal learning outcomes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anunu, M. A., Moonti, U., & Sudirman, S. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa. JEBE: Journal Of Economic And Business Educitonal, 1(1), 196–202. https://doi.org/https://doi.org/10.37479/jebe.v1i1.18716

Arifin, A. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Pengajaran Langsung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pjok Materi Gerak Spesifik Permainan Bola Basket Di Kelas Vii-G Semester 1 Smpn 1 Bolo Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (Jppi), 3(1), 69–82. Https://Doi.Org/10.53299/Jppi.V3i1.311

Anggraeni, R., Nisa, K., & Hasnawati. (2023). Pengaruh Kemampuan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ppkn. Journal Of Classroom Action Research, 5(4), 254–259. Http://Jppipa.Unram.Ac.Id/Index.Php/Jcar/Index___________

Amlain, F. Y. A., Sudirman, Mahmud, M., Ardiansyah, A., Damiti, F., & Halid, R. M. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran The Learning Cell Pada Mata Pelajaran Ekonomi Dikelas X Ips Ma Muhamadiyah Kabila. Journal Of Economic And Business Education, 2(2), 131–153.

Alwiyah, D., & Imaniyati, N. (2018). Keterampilan Mengajar Guru Dan Kesiapan Belajar Siswa Sebagai Determinan Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Manajerial, 17(1), 95. Https://Doi.Org/10.17509/Manajerial.V17i1.9767

Baruadi, Z., Popoi, I., Mahmud, M., Ahmad, M., & Bahsoan, A. (2025). Keterampilan Menjelaskan Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu. Jambura Economic Education Journal, 7(2), 469–482. https://doi.org/https://doi.org/10.37479/jeej.v7i2.24349

Batu, S. W. L., Pangaribuan, J. J., Gaol, R. L., & Silaban, P. J. (2022). Jurnal Pajar ( Pendidikan Dan Pengajaran ) Volume 6 Nomor 5 September 2022 | Issn Cetak : 2580 - 8435 | Issn Online : 2614 - 1337 Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V The Effect Of Teac. 6(September), 1316–1328.

Damanik, R., Sagala, R. W., & Rezeki, T. I. (2021). Keterampilan Dasar Mengajar Guru. Umsu Press. Https://Books.Google.Co.Id/Books?Hl=Id&Lr=&Id=Hio_Eaaaqbaj&Oi=Fnd&Pg=Pt9&Dq

Fadilah, L. (2023). Menguasai Keterampilan Dasar Mengajar: Panduan Untuk Pendidik Yang Efektif. Berkala Ilmiah Pendidikan Scidac Plus, 3(2), 80–93. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.51214/Bip.V3i2.1091

Handayani, E. S., & Subakti, H. (2021). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Research & Learning In Elementary Education, 5(1), 151–164. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i1.633

Hanaris, F. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: Strategi Dan Pendekatan Yang Efektif. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1), 1–11. Https://Doi.Org/10.61397/Jkpp.V1i1.9

Israh, I., Ilato, R., Mahmud, M., Moonti, U., Hasiru, R., & Sudirman, S. (2023). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Kualitas Pembelajaran Mata Pelajaran Ips Terpadu. Journal Of Economic And Business Education, 1(2), 225–234. Https://Doi.Org/10.37479/Jebe.V1i2.18436

Ilham, D. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109–122. Https://Jurnaldidaktika.Org/Contents/Article/View/73

Kurniawan, B., Wiharna, O., & Permana, T. (2018). Studi Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif. Journal Of Mechanical Engineering Education, 4(2), 156. Https://Doi.Org/10.17509/Jmee.V4i2.9627

Lolita, D. (2024). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Matematika Di Sd Negeri. Prosiding Seminar Nasional Pssh (Pendidikan, Saintek, Sosial Dan Hukum), 3, 1–15. Https://Jurnal.Semnaspssh.Com/Index.Php/Pssh/Article/View/659/540

Mohamad, N., Panigoro, M., Gani, I. P., Mahmud, M., Damiti, F., Tambengi, W. M., & Kasim, M. (2024). Penggunaan Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu Kelas Vii A Di Smp Negeri 2 Kota Gorontalo. Jebe: Journal Of Economic And Business Education, 2(3), 372–387. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.37479/Jebe.V2i3.26096

Muhaimin, R. (2023). Hubungan Keterampilan Mengajar Guru Dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Di Sma Babussalam Pekanbaru. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.

Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1), 659–663. Https://Doi.Org/Https://Journal.Unsika.Ac.Id/Sesiomadika/Article/View/2685

Nuridin, N., & Jupriyanto, J. (2019). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Sd Negeri 04 Loning. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 14–18. Https://Doi.Org/10.30659/Pendas.6.1.45-51

Nusi, C. A., Panigoro, M., Ardiansyah, A., Mahmud, M., & Sudirman, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu. Damhil Education Journal, 4(1), 57–66. Https://Doi.Org/Http://Dx.Doi.Org/10.37905/Dej.V4i1.2494

Nurbaiti, Rijal. (2023). Pengaruh Ketrampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Ips Terpadu Siswa. Jurnal Pendidikan Ips, 4(1), 13–19. https://doi.org/10.32696/jpips.v4i1.2137

Panjaitan, N. (2021). Peran Guru Ips Membentuk Sikap Peduli Sosial Dan Lingkungan Siswa Di Smp Swasta Al-Maksum 2020/2021.

Prihandini, K. L., & Panduwinata, L. F. (2022). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kepegawaian Di Smk Negeri 2 Buduran Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 13273–13284.

Ridha, N. (2017). Proses Penelitian, Masalah, Variabel Dan Paradigma Penelitian. Jurnal Hikmah, 14(1), 62–70. Https://Doi.Org/10.1111/Cgf.13898

Sariani, N. K., Hafid, R., Hasiru, R., Ardiansyah, A., & Mahmud, M. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi Ips Sma Negeri I Popayato. Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(10), 8161–8167. Https://Doi.Org/10.54371/Jiip.V6i10.2237

Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pakem. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(03), 283–294. Https://Doi.Org/10.59141/Japendi.V1i03.33

Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.

Susanto, R. (2022). Analisis Ketercapaian Dimensi Keterampilan Dasar Mengajar Guru. Jrti (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(2), 98. Https://Doi.Org/10.29210/30031618000

Theodora, B. D. (2016). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Sma Se-Kota Malang Yang Di Kontrol Dengan Variasi Sumber Belajar. Journal Of Accounting And Business Education, 2(4). Https://Doi.Org/10.26675/Jabe.V2i4.6079

Tonge, I., Panigoro, M, Mahmud., Sudirman & Meliyana. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Animasi Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa. Journal On …, 5, 582–592.

Tolingguhu, K., Panigoro, M., Bahsoan, A., Mahmud, M., & Toralawe, Y. (2024). Pengaruh Penggunaan Sumber Belajar Berbasis Buku Teks Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu. Damhil Education Journal, 4(2), 91–102. Https://Doi.Org/10.37905/Dej.V4i2.2491

Turmuzi, M., & Kurniawan, E. (2021). Kemampuan Mengajar Mahasiswa Calon Guru Matematika Ditinjau Dari Technological Pedagogical And Content Knowledge (Tpack) Pada Mata Kuliah Micro Teaching. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2484–2498. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V5i3.881

Undang-Undang Ri No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Citra Utama

Ulfah, & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Amar (Jaa), 2(1), 1–9.

Walintukan, R. H. (2018). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Di SMP Negeri 1 Maesaan, Wil. Tompaso Baru. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(3). https://ejournal.fekon-unima.ac.id/index.php/JPE/article/view/1397

Yogi Fernando, Popi Andriani, & Hidayani Syam. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Alfihris : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. Https://Doi.Org/10.59246/Alfihris.V2i3.843

Downloads

Published

2025-06-17

How to Cite

Abdul Jalal M.Suna, Melizubaida Mahmud, Sudirman Sudirman, Roy Hasiru, & Imam Prawiranegara Gani. (2025). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Terpadu . Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(4), 26–40. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i4.2130