Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS Terpadu
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i4.2130Keywords:
Production Cost, Selling Price, RevenueAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of teacher teaching skills on student learning outcomes in integrated social studies subjects at SMP Negeri 4 Batuda'a Pantai, Gorontalo Regency. The research approach used in this study is a Quantitative approach using Descriptive research method The results showed that there was a Positive (5.376 > 2.004) and Significant (0.000 < 0.005) Influence between Teacher Teaching Skills on Student Learning Outcomes in Integrated Social Studies Subjects at SMP Negeri 4 Batuda'a Pantai Gorontalo Regency. The coefficient of determination from the previously obtained regression model is 0.344, this value means that 34.4% of the variability in student learning outcomes can be explained by the teaching skills of teachers in integrated social studies subjects at SMP Negeri 4 Batuda'a Pantai. In other words, the better the teacher's skills in managing the learning process, such as explaining material, guiding discussions, providing reinforcement, and managing the class, the higher the possibility of students achieving optimal learning outcomes.
Downloads
References
Anunu, M. A., Moonti, U., & Sudirman, S. (2023). Pengaruh Pemanfaatan Perpustakaan Sekolah Terhadap Hasil Belajar Siswa. JEBE: Journal Of Economic And Business Educitonal, 1(1), 196–202. https://doi.org/https://doi.org/10.37479/jebe.v1i1.18716
Arifin, A. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Pengajaran Langsung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Pembelajaran Pjok Materi Gerak Spesifik Permainan Bola Basket Di Kelas Vii-G Semester 1 Smpn 1 Bolo Tahun Pelajaran 2022/2023. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Indonesia (Jppi), 3(1), 69–82. Https://Doi.Org/10.53299/Jppi.V3i1.311
Anggraeni, R., Nisa, K., & Hasnawati. (2023). Pengaruh Kemampuan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ppkn. Journal Of Classroom Action Research, 5(4), 254–259. Http://Jppipa.Unram.Ac.Id/Index.Php/Jcar/Index___________
Amlain, F. Y. A., Sudirman, Mahmud, M., Ardiansyah, A., Damiti, F., & Halid, R. M. (2024). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pembelajaran The Learning Cell Pada Mata Pelajaran Ekonomi Dikelas X Ips Ma Muhamadiyah Kabila. Journal Of Economic And Business Education, 2(2), 131–153.
Alwiyah, D., & Imaniyati, N. (2018). Keterampilan Mengajar Guru Dan Kesiapan Belajar Siswa Sebagai Determinan Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Manajerial, 17(1), 95. Https://Doi.Org/10.17509/Manajerial.V17i1.9767
Baruadi, Z., Popoi, I., Mahmud, M., Ahmad, M., & Bahsoan, A. (2025). Keterampilan Menjelaskan Guru Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu. Jambura Economic Education Journal, 7(2), 469–482. https://doi.org/https://doi.org/10.37479/jeej.v7i2.24349
Batu, S. W. L., Pangaribuan, J. J., Gaol, R. L., & Silaban, P. J. (2022). Jurnal Pajar ( Pendidikan Dan Pengajaran ) Volume 6 Nomor 5 September 2022 | Issn Cetak : 2580 - 8435 | Issn Online : 2614 - 1337 Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas V The Effect Of Teac. 6(September), 1316–1328.
Damanik, R., Sagala, R. W., & Rezeki, T. I. (2021). Keterampilan Dasar Mengajar Guru. Umsu Press. Https://Books.Google.Co.Id/Books?Hl=Id&Lr=&Id=Hio_Eaaaqbaj&Oi=Fnd&Pg=Pt9&Dq
Fadilah, L. (2023). Menguasai Keterampilan Dasar Mengajar: Panduan Untuk Pendidik Yang Efektif. Berkala Ilmiah Pendidikan Scidac Plus, 3(2), 80–93. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.51214/Bip.V3i2.1091
Handayani, E. S., & Subakti, H. (2021). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu Research & Learning In Elementary Education, 5(1), 151–164. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i1.633
Hanaris, F. (2023). Peran Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa: Strategi Dan Pendekatan Yang Efektif. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Psikologi, 1(1), 1–11. Https://Doi.Org/10.61397/Jkpp.V1i1.9
Israh, I., Ilato, R., Mahmud, M., Moonti, U., Hasiru, R., & Sudirman, S. (2023). Pengaruh Manajemen Kelas Terhadap Kualitas Pembelajaran Mata Pelajaran Ips Terpadu. Journal Of Economic And Business Education, 1(2), 225–234. Https://Doi.Org/10.37479/Jebe.V1i2.18436
Ilham, D. (2019). Menggagas Pendidikan Nilai Dalam Sistem Pendidikan Nasional. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 8(3), 109–122. Https://Jurnaldidaktika.Org/Contents/Article/View/73
Kurniawan, B., Wiharna, O., & Permana, T. (2018). Studi Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar Pada Mata Pelajaran Teknik Listrik Dasar Otomotif. Journal Of Mechanical Engineering Education, 4(2), 156. Https://Doi.Org/10.17509/Jmee.V4i2.9627
Lolita, D. (2024). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Pada Mata Pelajaran Matematika Di Sd Negeri. Prosiding Seminar Nasional Pssh (Pendidikan, Saintek, Sosial Dan Hukum), 3, 1–15. Https://Jurnal.Semnaspssh.Com/Index.Php/Pssh/Article/View/659/540
Mohamad, N., Panigoro, M., Gani, I. P., Mahmud, M., Damiti, F., Tambengi, W. M., & Kasim, M. (2024). Penggunaan Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu Kelas Vii A Di Smp Negeri 2 Kota Gorontalo. Jebe: Journal Of Economic And Business Education, 2(3), 372–387. Https://Doi.Org/Https://Doi.Org/10.37479/Jebe.V2i3.26096
Muhaimin, R. (2023). Hubungan Keterampilan Mengajar Guru Dengan Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Geografi Di Sma Babussalam Pekanbaru. Nucl. Phys., 13(1), 104–116.
Nabillah, T., & Abadi, A. P. (2019). Faktor Penyebab Rendahnya Hasil Belajar Siswa. Prosiding Sesiomadika, 2(1), 659–663. Https://Doi.Org/Https://Journal.Unsika.Ac.Id/Sesiomadika/Article/View/2685
Nuridin, N., & Jupriyanto, J. (2019). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Aktivitas Belajar Siswa Sd Negeri 04 Loning. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 14–18. Https://Doi.Org/10.30659/Pendas.6.1.45-51
Nusi, C. A., Panigoro, M., Ardiansyah, A., Mahmud, M., & Sudirman, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu. Damhil Education Journal, 4(1), 57–66. Https://Doi.Org/Http://Dx.Doi.Org/10.37905/Dej.V4i1.2494
Nurbaiti, Rijal. (2023). Pengaruh Ketrampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Ips Terpadu Siswa. Jurnal Pendidikan Ips, 4(1), 13–19. https://doi.org/10.32696/jpips.v4i1.2137
Panjaitan, N. (2021). Peran Guru Ips Membentuk Sikap Peduli Sosial Dan Lingkungan Siswa Di Smp Swasta Al-Maksum 2020/2021.
Prihandini, K. L., & Panduwinata, L. F. (2022). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Motivasi Dan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Kepegawaian Di Smk Negeri 2 Buduran Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6, 13273–13284.
Ridha, N. (2017). Proses Penelitian, Masalah, Variabel Dan Paradigma Penelitian. Jurnal Hikmah, 14(1), 62–70. Https://Doi.Org/10.1111/Cgf.13898
Sariani, N. K., Hafid, R., Hasiru, R., Ardiansyah, A., & Mahmud, M. (2023). Pengaruh Gaya Hidup Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas Xi Ips Sma Negeri I Popayato. Jiip - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(10), 8161–8167. Https://Doi.Org/10.54371/Jiip.V6i10.2237
Somayana, W. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Metode Pakem. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(03), 283–294. Https://Doi.Org/10.59141/Japendi.V1i03.33
Sudjana, N. (2016). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D. Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Alfabeta.
Susanto, R. (2022). Analisis Ketercapaian Dimensi Keterampilan Dasar Mengajar Guru. Jrti (Jurnal Riset Tindakan Indonesia), 7(2), 98. Https://Doi.Org/10.29210/30031618000
Theodora, B. D. (2016). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Sma Se-Kota Malang Yang Di Kontrol Dengan Variasi Sumber Belajar. Journal Of Accounting And Business Education, 2(4). Https://Doi.Org/10.26675/Jabe.V2i4.6079
Tonge, I., Panigoro, M, Mahmud., Sudirman & Meliyana. (2023). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Animasi Terhadap Motivasi Belajar Dan Hasil Belajar Siswa. Journal On …, 5, 582–592.
Tolingguhu, K., Panigoro, M., Bahsoan, A., Mahmud, M., & Toralawe, Y. (2024). Pengaruh Penggunaan Sumber Belajar Berbasis Buku Teks Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Ips Terpadu. Damhil Education Journal, 4(2), 91–102. Https://Doi.Org/10.37905/Dej.V4i2.2491
Turmuzi, M., & Kurniawan, E. (2021). Kemampuan Mengajar Mahasiswa Calon Guru Matematika Ditinjau Dari Technological Pedagogical And Content Knowledge (Tpack) Pada Mata Kuliah Micro Teaching. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3), 2484–2498. Https://Doi.Org/10.31004/Cendekia.V5i3.881
Undang-Undang Ri No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Bandung: Citra Utama
Ulfah, & Arifudin, O. (2021). Pengaruh Aspek Kognitif, Afektif, Dan Psikomotor Terhadap Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Al-Amar (Jaa), 2(1), 1–9.
Walintukan, R. H. (2018). Pengaruh Keterampilan Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu Di SMP Negeri 1 Maesaan, Wil. Tompaso Baru. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3(3). https://ejournal.fekon-unima.ac.id/index.php/JPE/article/view/1397
Yogi Fernando, Popi Andriani, & Hidayani Syam. (2024). Pentingnya Motivasi Belajar Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Alfihris : Jurnal Inspirasi Pendidikan, 2(3), 61–68. Https://Doi.Org/10.59246/Alfihris.V2i3.843
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.