Evaluasi Pembelajaran Aljabar Berbasis Soal Hots Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis

Authors

  • Kartika Dewi Pane Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ahmad An Nabani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Anisa Risanda Damanik Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Dahlianasari Syahputri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rizka Aulia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Ayla Septi Ardini Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Sajidah Tambunan Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Mia Hafizah Tumangger Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i1.503

Keywords:

Measurement Instruments, Critical Thinking Ability, Hots Questions, Algebra

Abstract

This research aims to create an instrument to measure critical thinking skills in algebra material for students at SMP N 1 Percut Sei Tuan, especially for class VII students. The research was carried out on October 24 2023 using the R&D (research and development) approach and the Borg & Gall model which has 10 stages, namely: data collection, planning, product draft development, design validation and revision, product refinement resulting from field trials, field trials ( large groups), product refinement, and implementation. This research produced a reliability value of 0.702 with 60 respondents and 5 questions, which states that the 5 questions were reliable. By carrying out this research, it is possible to determine students' critical thinking abilities and at the same time improve the critical thinking abilities of students at SMP N 1 Percut Sei Tuan..

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abdul Razak, T. A. (2021). Meta-Analisis: Pengaruh Soal Hots (Higher Order Thinking Skill) Terhadap Kemampuan Literasi Sains Dan Lesson Study Siswa Pada Materi Ekologi Dan Lingkungan Pada Masa Pandemi Covid-19. Bioedusiana, 81.

Ayu, N. N., Saleh, R., & Arthur, R. (2021). Pengembangan Alat Evaluasi Berbasis Host Menggunakan Aplikasi Quizizz Pada Mata Pelajaran Mekanika Teknik Dalam Pembelajaran Jarak Jauh. Jpts, 3(2), 169-180.

Hellin Putri, D. S. (2021). Instrumen Penilaian Hasil Pembelajaran Kognitif Pada Tes Uraian Dan Tes Objektif. Jurnal Papeda, 142.

Hendryadi. (2017). Validitas Isi: Tahap Awal Pengembangan Kuesioner. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (Jrmb) Fakultas Ekonomi Uniat, 133.

Inanna, R. M. (2021). Evaluasi Pembelajaran: Teori Dan Praktek. Makassar: Tahta Media Group.

K.O Litna, N. M. (2021). Pengembangan Instrumen Tes Higher Order Thinking Skills (Hots) Matematika Sma Kelas X. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 13.

Larasati, T. A. (2018). Pengembangan Instrumen Tes Kemampuan Kognitif Mata Pelajaran Tata Hidang Kelas Xi Jasa Boga Smk N 4 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Boga, 3.

Sanaky, M. M., Saleh, L., & D. Titaley, H. (2021). Analisis Faktor-Faktor Penyebab Keterlambatan Pada Proyek . Jurnal Simetrik, 434.

Tri, I. K., Soebagyo, J., & Nuriadin, I. (2022). Studi Kepustakaan Kemampuan Berpikir Kritis Dengan Penerapan Model Pbl Pada Pendekatan Teori Konstruktivisme. Jurnal Mathedu (Mathematic Education Journal), 5(1), 13-18.

Wardani, A. N. (2020). Bioedu, 61.

Zakiah, L., & Lestari, I. (2019). Berpikir Kritis Dalam Konteks Pembelajaran. Bogor: Erzatama Karya Abadi.

Downloads

Published

2023-12-25

How to Cite

Kartika Dewi Pane, Ahmad An Nabani, Anisa Risanda Damanik, Dahlianasari Syahputri, Rizka Aulia, Ayla Septi Ardini, … Mia Hafizah Tumangger. (2023). Evaluasi Pembelajaran Aljabar Berbasis Soal Hots Untuk Mengukur Kemampuan Berpikir Kritis. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(1), 231–241. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i1.503

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 

You may also start an advanced similarity search for this article.