Systematic Literature Review: Jenis Kesalahan Mahasiswa atau Peserta Didik pada Pembuktian Matematis

Authors

  • Cici Wulandari Sitorus Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Rusi Ulfa Hasanah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Syifa Husna Ramadhani Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i3.776

Keywords:

Mathematics, Proof, Error

Abstract

Mathematical proof is a series of logical statements, where one statement implies another, which will provide an explanation of the truth of a statement. In mathematical proof, there are several mistakes that students or students often make when solving problems. The aim of this research is to find out the types of students’ or students’ errors in mathematical proof. This research is a systematic review research, which was carried out by comparing and analyzing articles taken from digital databases such as Springer Link and Semanthic Schoolar. Articles that have been searched for with specified keywords are then excluded according to the specified parameters, so that several reference articles are obtained. The research results show that the types of students’ or students’ errors in mathematical proof are as follows: (1) Conceptual errors with indicators, namely errors in understanding and recognizing commands or symbols in the problem. (2) Principle errors with indicators, namely errors in determining the problem solving strategy or theorem in the problem. (3) Operational errors with indicators, namely errors in algebra operations and problem solving procedures as well as errors in completing proofs correctly.

References

Ekayanti, A. (2017). DIAGNOSIS KESALAHAN MAHASISWA DALAM PROSES PEMBUKTIAN BERDASARKAN NEWMANN ERROR ANALYSIS. Jurnal “Mosharafa”, 105-116.

Ernawati & Ilhamuddin. (2020). Deskripsi Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Pokok Bahasan Induksi Matematika. Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika. 9(2), 79-91.

Hodiyanto, H., & Susiaty, U. D. (2018). Peningkatan Kemampuan Pembuktian Matematis Melalui Model Pembelajaran Problem Posing. Mapan : Jurnal Matematika dan Pembelajaran, 6(1), 128–137.

Herutomo, R. A. (2019). Kesalahan Mahasiswa dalam Pembuktian Matematik. Jurnal Didaktik Matematika , 53-67.

Herutomo, R. A. (2017). Miskonsepsi aljabar: konteks pembelajaran matematika pada siswa kelas VIII SMP. Journal of Basication: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 1–8.

Hodiyanto. (2017). Analisis Kesalahan Mahasiswa Semester V dalam Mengerjakan Soal Pengantar Analisis Real. EduSains: Jurnal Pendidikan Sains & Matematika, 5(1), 33-44.

Kartini & Elvis, S. (2015). Analisa Kesulitan Pembuktian Matematis Mahasiswa Pada Mata Kuliah Analisis Real. Prosiding Semirata, 189-199.

Lestari, K. E. (2015). Analisis Kemampuan Pembuktian Matematis Mahasiswa Menggunakan Pendekatan Induktif-Deduktif Pada Mata Kuliah Analisis Real. MENDIDIK J. Kaji Pendidik dan Pengajaran, 1(2), 128–135.

Lis Amalia, T. S. (2021). Kemampuan Koneksi Matematis Antar Topik Matematika: Analisis Kesalahan Jawaban Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 154-164.

Nok Izatul Yazidah, Y. S. (2022). ANALISIS KESALAHAN DALAM PEMBUKTIAN TEOREMA BILANGAN BULAT PADA MAHASISWA IKIP BUDI UTOMO MALANG. Focus ACTion Of Research Mathematic, 17-26.

Nur Qomari, N. R. (2019). ANALISIS KESALAHAN PESERTA DIDIK DALAM PEMBUKTIAN TRIGONOMETRI DENGAN TAHAPAN NEWMAN’S ERROR ANALYSIS (NEA). Seminar Nasional FST 2019, 102-109.

Perbowo, K. S & Trisna, R. P. (2017). Pemetaan Kemampuan Pembuktian Matematis Sebagai Prasyarat Mata Kuliah Analisis Riil Mahasiswa Pendidikan Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 81-90.

Raufany, G., & Titi, S. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Kelas X IPA 1 SMAN 2 Pekanbaru Dalam Menyelesaikan Soal Pertidaksamaan Rasional Dan Irasional. Jurnal PRINSIP Pendidikan Matematika. 2(1), 19-22.

Santosa, C. A. H. (2019). Mengatasi Kesulitan Mahasiswa ketika Melakukan Pembuktian Matematis Formal, Pengajaran MIPA, 152–160.

Sinaga, R. F., Si, M., Siahaan, D. F. B., & Pd, M. (2019). Volume I, Nomor I, Edisi Agustus 2019 JKIPM (Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Matematika. I, 58–63.

Sulistyaningsih, A., & Rakhmawati, E. (2017). Analisis Kesalahan Siswa Menurut Kastolan Dalam Pemecahan Masalah Matematika. Matematika, 19(2), 123–130.

Takaendengan, B. R., Azwar, A., & Wilson, T. (2022). Identifikasi Kesalahan Jawaban Mahasiswa pada Mata Kuliah Analisis Real Berdasarkan Newmann’s Error Analysis. EULER: Jurnal Ilmiah Matematika, Sains dan Teknologi. 10(2), 235-243.

Widiyawati, A. S. (2020). Analisis kemampuan koneksi matematis siswa SMK pada materi trigonometri. Jurnal Analisa , 28-39.

Zain, A. N., Supardi, L., & Lanya, H. (2017). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Materi Trigonometri. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 3(1), 12–16.

Published

2024-05-03

How to Cite

Cici Wulandari Sitorus, Rusi Ulfa Hasanah, & Syifa Husna Ramadhani. (2024). Systematic Literature Review: Jenis Kesalahan Mahasiswa atau Peserta Didik pada Pembuktian Matematis. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(3), 09–18. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i3.776

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.