Perencanaan dan Implementasi Pendidikan Dengan Metode Nilai Tambah (LKP IT) Pada PKBM Hidayatul Mu’alimin Kota Sukabumi

Authors

  • Siti Nuraeni Mitra Institut Madani Nusantara (IMN) Sukabumi, Jawa Barat
  • Tintin Handiyati Institut Madani Nusantara (IMN) Sukabumi, Jawa Barat  
  • Siti Qomariyah   Institut Madani Nusantara (IMN) Sukabumi, Jawa Barat
  • Siti Rahmawati   Institut Madani Nusantara (IMN) Sukabumi, Jawa Barat  
  • Andi Sukandi  Institut Madani Nusantara (IMN) Sukabumi, Jawa Barat  

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i2.692

Keywords:

Planning, Implementation, Value Added Methods

Abstract

Implementing educational planning using the LKP IT value added method at PKBM is a strategic choice to increase students' excellence in the competitive IT labor market. PKBM Hidayatul Mu'alimin as a non-formal educational institution wants development, which requires a strategy to improve service quality, one of which is the existence of LKP IT (Information and Technology Skills and Training Institute). The aim of the research is to find out how PKBM Hidayatul Muta'alimin in Sukabumi City develops educational programs that are relevant to industrial needs and increase student competency in the competitive IT job market, as well as to obtain information regarding educational planning and implementation using the LKP IT value added method. The research method uses descriptive qualitative. The results of the research stated that the Planning and Implementation of Education using the LKP IT Value Added Method at PKBM Hidayatul Muta'alimin Sukabumi City stated that mapping the needs of the IT industry, integrated with elements of self-development and soft skills in the curriculum, the implementation of IT training education at PKBM focused on efforts in maximizing strengths and opportunities, in overcoming the weaknesses and threats of current education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adawiah, E. R., Qomariyah, S., Handiyati, T., Mitra, S. N., & Sumarni, E. (2023). Komparasi Penyelenggaraan Pembelajaran Sekolah Luar Biasa di ( SLB-B ) Budi Nurani Dan Pendidikan Inklusif di SMP Negeri 3 Pabuaran dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Disabilitas. 05(04), 11234–11245.

Aisyah, A. (2018). Perencanaan Dalam Pendidikan. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(1), 715–731. https://doi.org/10.35673/ajmpi.v7i1.314

Arent, E. & Thesalonika, E. (2023). Prencanaan Pendidikan. Tahta Media.

Cahyadi, W A, and S Q Qomariyah. 2022. “Kompetensi Pedagogik Guru Dalam Pendidikan Islam Perspektif Tafsir Al Quran.” EDUKASIA: Jurnal Pendidikan … 3: 477–90. http://www.jurnaledukasia.org/index.php/edukasia/article/view/146%0Ahttp://www.jurnaledukasia.org/index.php/edukasia/article/download/146/115.

Ceha, R., Prasetyaningsih, E., Bachtiar, I., & Nana S., A. (2016). Peningkatan Kemampuan Guru Dalam Pemanfaatan Teknologi Informasi Pada Kegiatan Pembelajaran Ethos (Jurnal Penelitian Dan Pengabdian), 131. https://doi.org/10.29313/ethos.v0i0.1693

Fatimah, F. N. A. D. (2016). Teknik analisis SWOT. Anak Hebat Indonesia.

Febrianti, I., Tuffahati, J., Rifai, A., Affandi, R. H., Pradita, S., Akmalia, R., & Siahaan, A. (2023). Pengaruh Penggunaan Teknologi Informasi Dalam Manajemen Perencanaan Pendidikan Untuk Meningkatan Efisiensi Pendidikan Academy of Education Journal, 14(2), 506–522. https://doi.org/10.47200/aoej.v14i2.1763

Firdausi, D. K. A., Wafiqoh, R., Hendrik, M., Kurbiyanto, A., Ramadhan, S., & Arista, S. (2022). Pendampingan Pembentukan Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) Pendidikan Kesetaraan Pendidikan Kecakapan Hidup dan Pendidikan Keaksaraan. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(1), 124–132. https://doi.org/10.30653/002.202271.40

Garnika, E., Rohiyatun, B., & Najwa, L. (2021). Implementasi Analisis Swot dalam Perencanaan Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Journal Of Administration and Educational Management (Alignment), 4(2), 162–169. https://doi.org/10.31539/alignment.v4i2.3031

Hasanah, M., Sandy, P., Manan, M., & Nasucha, J. A. (2021). Analisis Strategi Perencanaan Mutu Satuan Pendidikan di Lembaga Pendidikan Islam di Indonesia.

Hill, C. W., Jones, G. R., & Schilling, M. A. (2016). Strategic Management: Theory: An Integrated Approach. Cengage Learning.

Idris, I. (2020). Perencanaan Pendidikan Dalam Konteks Desentralisasi Pendidikan Scolae: Journal of Pedagogy, 3(2). https://doi.org/10.56488/scolae.v3i2.83

Isamuddin, I., Faisal, F., Maisah, M., Hakim, L., & Anwar Us, K. (2021). Implementasi Analisis SWOT Pada Manajemen Strategik Dalam Perencanaan Peningkatan Mutu Pendidikan di Madrasah Tsanawiyah Nurul Islam Muara Bungo. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(2), 1034–1050. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i2.770

Kurniasari, N. (2020). Nilai Tambah Lulusan Pendidikan Nonformal Studi Komunikasi Pendidikan pada PKBM Ristek Nusantara Jaya Jakarta. ABDIMAS Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 35–44. https://doi.org/10.53008/abdimas.v1i1.26

Kusnandi, K. (2019). Mengartikulasikan Perencanaan Pendidikan di Era Digital Jurnal Wahana Pendidikan, 6(1), 1. https://doi.org/10.25157/wa.v6i1.2023

Lexy,J.Ma.Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif, Badung: Pt Remaja Roda Karya, 2017.

Machali, I. & Hidayat, A. (2016). The Handbook of Management (Teori dan Praktik Pengelolaan Sekolah/Madrasah di Indonesia). Prenadamedia Group.

Martin. (2013). Dasar-dasar perencanaan pendidikan. Rajawali Press.

Mayasari, A., Supriani, Y., & Arifudin, O. (2021). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Akademik Berbasis Teknologi Informasi dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Pembelajaran di SMK. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 4(5), 340–345. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i5.277

Mitra, S. N., Qomariyah, S., Hermawati, I., & Handiyati, T. (2024). Peran Supervisi Akademik Dalam Meningkatkan Kompetensi Pedadogik Dan Kinerja Guru Di SMA Negeri 1 Parakansalak Kabupaten Sukabumi. 2(2).

Mokhtar, M. Y. O., & Saludin, M. N. (2021). Peranan Tingkahlaku Kewargaan Organisasi Sebagai Nilai Tambah Dalam Diri Pensyarah di Institusi Pengajian Tinggi Swasta di MALAYSIA.

Mustangin, M. (2019). Kajian perencanaan pendidikan orang dewasa pada program kesetaraan paket C PKMB Jayagiri Lembang. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 11(1), 40–47. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v11i1.18556

Nahrowi, M. (2022). Perencanaan Stategis Dalam Penyelenggaraan Pendidikan di Madrasah.

Nikma, S., Asy’ari, H., & Ratnaningsih, S. (2023). Strategi Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Nilai Tambah Pendidikan Era Society 5.0 (Studi Kasus MAN Insan Cendekia Serpong). 4(3).

Nuraeni, N., & Mujahidin, E. (2021). Landasan dan Prinsip-Prinsip Perencanaan Pendidikan Islam. Idarah Tarbawiyah: Journal of Management in Islamic Education, 2(2), 104. https://doi.org/10.32832/itjmie.v2i2.4596

Putra, R. N., & Bafirman, B. (2020). Efek model kids’ athletics memberikan nilai tambah dalam meningkatkan konsep diri siswa. Jurnal Sportif : Jurnal Penelitian Pembelajaran, 6(1), 69–79. https://doi.org/10.29407/js_unpgri.v6i1.13624

Rochman, I. (2019). Analisis SWOT dalam Lembaga Pendidikan (Studi Kasus di SMP Islam Yogyakarta). 3(1).

Sarbini & Neneng Lina. (2011). Perencanaan Pendidikan (Cet. I). CV Pustaka Setia.

Sodiq, D., & Herdi, H. (2021). Pemanfaatan Teknologi Informasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Perencanaan dan Kematangan Karir Siswa. Jurnal Paedagogy, 8(4), 540. https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.3951

Suaduon, J., Afkari, S. G., Subekti, I., Parida, P., Aziwantoro, J., Hasibuan, L., & Anwar, K. (2022). Analisis Nilai Tambah Pendidikan dalam Dimensi Mikro dan Makro Lembaga Pendidikan, Perorangan, dan Analisis Nilai Tambah bagi Masyarakat. JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan,5(6), 1972–1979. https://doi.org/10.54371/jiip.v5i6.668

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Pendikan, (Pendekatan kuantitatif, Kualitatifdan R&D). Alfabeta.

Syamsuar, S., & Reflianto, R. (2019). Pendidikan Dan Tantangan Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi di Era Revolusi Industri 4.0. E-Tech : Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2). https://doi.org/10.24036/et.v2i2.101343

Udin Syaefudin Sa’ud, & Abin Syamsuddin Makmun. (2007). Perencanaan pendidikan: Suatu pendekatan komprehensif. Remaja Rosdakarya.

Woodhall, M., Beeby, C. E., & Hernes, G.,. (2004). Cost-benefit analysis in educational planning. Unesco, International Institute for Educational Planning.

Downloads

Published

2024-02-17

How to Cite

Siti Nuraeni Mitra, Tintin Handiyati, SitiQomariyah , SitiRahmawati , & Andi Sukandi. (2024). Perencanaan dan Implementasi Pendidikan Dengan Metode Nilai Tambah (LKP IT) Pada PKBM Hidayatul Mu’alimin Kota Sukabumi. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(2), 291–303. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i2.692

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.