Teknik Permainan Hasapi Pada Lagu Buku Ende No. 585.’’Somba Ma Jahowa” Dalam Ibadah Minggu Di Gereja HKBP Bahal Batu I”
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i3.802Keywords:
Hasapi Game Techniques, Songs, Sunday WorshipAbstract
This research examines the technique of playing hasapi to accompany the song Buku Ende No. 585.Somba Ma Jahowa Debata. Through a literature study approach and direct observation, this thesis presents various basic and advanced techniques used by hasapi players. First, this thesis describes how to hold and pluck hasapi strings, as well as basic techniques for producing clear and resonant sound. Next, it discusses the use of melodic and rhythmic variations in playing hasapi, including ornamentation and improvisation techniques which are generally used in traditional Batak music performances. This research also outlines the important role of learning and knowledge in the hasapi playing community. The results of this research show that a deep understanding of hasapi playing techniques requires consistent practice and a deep understanding of the cultural context. Apart from that, this thesis concludes that the development of hasapi playing techniques not only enriches Batak cultural heritage, but is for the glory of God.
Downloads
References
Banoe,Ponoe.2003. Kamus Musik.Jakarta.
Buku Ende HKBP.2020. Marhaluaon Nagok dohot Sangap Di Jahowa.Percetakan Pematang Siantar
Buku Logu HKBP.2020.Percetakan Pematang Siantar
Koentjaraningrat. 1997. Kebudayaan Mentalis dan Pembangunan. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.
Hutajulu dan Harahap. 2005. Gondang Batak Toba Buku I. Bandung: P4ST-UPI.
Mc Neil, Rhoderick J. Sejarah Musik II, Musik 1760 Sampai Dengan Akhir Abad ke-20 : Jakarta, Gunung Mulia 2003.
Kodijat, Latifah. 2004. Istilah-istilah Musik. Jakarta: Djambatan.
Meriam,P.Alan . 1964.The Anthropology of Music. Northwestern University Press
Maryaeni. 2005. Penelitian Kualitatif. Jakarta .Balai Pustaka
Moleong. 2002. Metodologi Penelitian Kualitatif.Remaja Rosda Karya . Bandung
Poerwadarminta.2003. Kamus Besar Bahasa Indonesia.Jakarta.
Purba, Krismus. 2002. Opera Batak Tilhang Serindo Pengikat Budaya Masyarakat Batak Toba di Jakarta. Yogyakarta: Kalika.
Sach,Curt.1940. The History of Musical Instruments. Mineola,New York Dover Publications, INC.
Sugiyono. 2012. Metode Penelitian Kualitatif. Bandung CV. Alfabeta.
Tambunan, E,H., Sekelumit Mengenai Batak Toba dan Kebudayaan karya Traso,Bandung, 1982.
Tim Penyusun. 2020. Penulisan Karya Ilmiah.IAKN Tarutung.
Daftar Jurnal
Roy Hutagalung. Klasifikasi Instrumen Musik Pada Ensembel Musik Tradisional Batak Toba.Jurnal Christian Humaniora,Vol 2,No.2 (2018) 120124.
Dian Oktavia K. Struktur Organologi Hasapi dalam Gondang Hasapi Pada grup Musik Etnis Pardomuanta DiSurabaya. E-Journal.unesa.ac.id
Nurpita Sari Br Silitonga. Fungsi Lagu Somba Ma Jahowa Pada Ibadah Pesta Gotilon Di Gereja HKBP Suprapto JakartaJurnal Musik: Artikel Hasil Penelitian Tugas Akhir Volume1, No. 1, Juli, 2022.Program Studi Musik, Kode: 91221 Jurusan Musik, FSP ISI Yogyakarta.
Daftar Skripsi
Irma Suryadi Sihotang,2021.Teknik Permainan Hasapi Dalam Mengiringi Lagu Dison Adong Huboan Tuhan Dalam Pesta Adat Pernikahan Batak Toba Di Kecamatan Parmonangan. Skripsi Jurusan Pendidikan Musik Gereja. Institut Agama Kristen Negeri (IAKN) Tarutung tahun 2021.
Dimpos M Panjaitan,2017. Teknik permainan instrumen Hasapi pada upacara saurmatua di Desa parlombuan Kecamatan Sipahutar Kabupaten Tapanuli Utara Tahun 2017 (Studi pada masyarakat BatakToba). Skripsi Jurusan Pendidikan Musik Gerejawi.Sekolah Tinggi Agama Kristen Protestan Negeri (STAKPN) Tarutung.
Awal Ahmad S Dalimunthe,2012. Teknik Permainan Instrumen Dan Bentuk Penyajian Musik Tradisional Gondang Hasapi Keluarga Seni Batak Japaris Bagi Masyarakat Batak Toba Di Yogyakarta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.