Struktur Kebahasaan Bahasa Indonesia sebagai Rujukan Penggunaan Bahasa (Fonologi)

Authors

  • Nur Santy Universitas Islam Makassar
  • Rahma Ashari Hamzah Universitas Islam Makassar
  • Nurul Arista Universitas Islam Makassar

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v3i2.1750

Keywords:

Phonology, Language, Indonesian

Abstract

The Indonesian language functions as the main communication tool as well as a symbol of national identity in the social and cultural life of the community. In the midst of the diversity of more than 700 regional languages, the importance of using the Indonesian language properly and correctly becomes very crucial to support communication between regions. One of the important elements in the use of language is phonology, which is a branch of linguistics that discusses the sounds of language and their function in distinguishing meanings. Understanding of phonology is very influential in the language learning process, because errors in pronunciation can cause a shift in meaning. In the context of globalization and the rampant influence of foreign languages, understanding phonology also helps preserve the authenticity of the Indonesian language without losing its linguistic identity. Therefore, learning phonology should be used as an important part of the Indonesian curriculum in schools, in order to hone students' language skills and raise awareness of the importance of maintaining language preservation from an early.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aulia, S. W., & Nurhayati, N. (2020). Proses asimilasi pada bahasa Sumbawa: Fonologi generatif. PARAFRASE: Jurnal Kajian Kebahasaan & Kesastraan, 20(1), 9-13.

Febrianti, K., Mahsa, M., & Emilda, E. (2022). Perubahan bunyi pada ragam bahasa gaul remaja desa Meunasah Mesjid Kecamatan Muara Dua kajian sosiolinguistik. Kande: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 255-268.

HT, R. A., Hamzah, R. A., Aisyah, A., & Inartiani, I. (2025). Struktur kebahasaan bahasa Indonesia sebagai rujukan penggunaan bahasa fonologi. BIDUK: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2), 224-229.

Ihsan, R. F., & Siagian, I. (2023). Pengaruh fonologi pada kajian fonetik dalam bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(23), 621-635.

Liyana, C. I., Judijanto, L., Hardiany, D. R., Merrita, D., Suhendar, K., Purnamasari, R., ... & Khatimah, K. (2025). Linguistik: Pengantar studi bahasa. PT. Green Pustaka Indonesia.

Muslich, M. (2024). Fonologi bahasa Indonesia: Tinjauan deskriptif sistem bunyi bahasa Indonesia. Bumi Aksara.

Prasetya, K., & Wuquinnajah, Q. (2022). Analisis reduplikasi dalam cerpen Kejetit karya Putu Wijaya. Jurnal Genre (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 4(1), 1–10. https://doi.org/10.26555/jg.v4i1.5426

Putri, D. R., & Ardilla, D. (2025). Pemerolehan bahasa anak usia 4 tahun tataran fonologi: (Kajian psikolinguistik). Jurnal Pendidikan Inklusif, 9(1), 34-42.

Rizqi, F. A., & Widayati, D. (2021). Perubahan bunyi bahasa Proto Austronesia ke dalam bahasa Jawa dialek Sumatera (Kajian linguistik historis komparatif). Kulturistik: Jurnal Ilmu Bahasa dan Budaya, 5(2), 29-35.

Rois, H. (2021). Prosogram: Kolaborasi dan otomatisasi prosodi pada penutur Pandhalungan. Prosiding Seminar Nasional Linguistik dan Sastra (Semantiks), 450–460.

Rois, H., Yustanto, H., & Wibowo, A. H. (2023). Analisis prosodi dalam bahasa Indonesia: Pendekatan fonologi. Jurnal Linguistik Indonesia, 8(1), 15-30.

Sari, D. P., & Hidayati, N. (2022). Pengaruh penggunaan media digital terhadap pembelajaran bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7(3), 200-215.

Setiawan, A., & Lestari, R. (2021). Fonologi dan morfologi dalam pengajaran bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 6(2), 45-60.

Supriyadi, A., & Rahmawati, S. (2020). Kajian sosiolinguistik dalam pembelajaran bahasa daerah. Jurnal Ilmu Bahasa dan Sastra, 4(1), 75-90.

Widiastuti, R., & Prabowo, H. (2023). Pembelajaran bahasa Indonesia berbasis proyek: Inovasi dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Inovatif, 10(1), 100-115.

Downloads

Published

2025-04-17

How to Cite

Nur Santy, Rahma Ashari Hamzah, & Nurul Arista. (2025). Struktur Kebahasaan Bahasa Indonesia sebagai Rujukan Penggunaan Bahasa (Fonologi). Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 3(2), 137–142. https://doi.org/10.61132/bima.v3i2.1750

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.