Penggunaan Media Tangga Pintar Satuan Berat untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas III pada SD Negeri Malaka

Authors

  • Yufrizal Yufrizal SD Negeri Malaka

DOI:

https://doi.org/10.61132/bima.v1i2.659

Keywords:

Smart Ladder Media, Weight Unit, Student Understanding

Abstract

This research discusses the smart ladder media for weight units to improve students' understanding of Class III Mathematics at SD Negeri Malaka. The research was motivated by problems found in the field regarding the low understanding of students in mastering the concept of measuring the weight of Class III students at SD Negeri Malaka. The aim of this research is to improve the abilities of Class III students at SD Negeri Malaka. in understanding the concept of measuring the weight of objects in Mathematics subjects. The target of this research was 20 Class III students at SD Negeri Malaka. This research uses a type of classroom action research. From the results of the analysis, it was found that students' understanding of weight measurements in Mathematics lessons showed that there had been an increase in the average from cycle I to cycle II, namely cycle I (68), cycle II (80). The conclusion of this research is that the use of smart ladder media for weight units can facilitate and provide students' understanding of weight units in Mathematics learning.

References

A. Karim. Muchtar.. 1996. Pendidikan Matematika I. Malang. Depdikbud:Dahar.

Engkoswara. 1979. Alat Peraga dan Komunikasi Pendidikan. Jakarta:Depdikbud.

Hamalik, Oemar., 1994. Media Pendidikan. Bandung: Alumni.

Karmawati-Yusuf Lologspot.com/-/1-hakikat matematika/didownload tgl 10 Mei 2015.

Nasution, S., 1996. Metodologi Penelitian. Jakarta: Grafindo Persada.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Siregar, Eveline dan Hartini Nara. 2010. Teori Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Ghalia Indonesia.

Surjono., 2006. Hakikat Matematika dan Pembelajaran Matematika. Jakarta:Grafindo Persado

Downloads

Published

2023-06-30

How to Cite

Yufrizal Yufrizal. (2023). Penggunaan Media Tangga Pintar Satuan Berat untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Pelajaran Matematika Kelas III pada SD Negeri Malaka. Jurnal Bima : Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(2), 123–131. https://doi.org/10.61132/bima.v1i2.659

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.