Implementasi Pendidikan Kewirausahaan Dalam Membangun Jiwa Wirausaha Di SMK Negeri 3 Palangka Raya
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v2i5.1050Keywords:
Entrepreneurship education, entrepreneurial spirit, implementation, skill developmentAbstract
This research aims to examine the implementation of entrepreneurship education in building an entrepreneurial spirit at SMK Negeri 3 Palangka Raya. The research method used is a qualitative descriptive method with data collection techniques through interviews, observations, and documentation studies. The results of the study show that entrepreneurship education at SMK Negeri 3 Palangka Raya has been implemented through various programs and activities that support the development of students' entrepreneurial skills and mentality. The program includes entrepreneurship training, student business projects, and cooperation with various external parties such as the industrial world and local businesses. Obstacles faced in implementation include limited resources, lack of support from parents, and lack of awareness among students about the importance of entrepreneurship. Nevertheless, efforts to improve the quality of entrepreneurship education continue to be carried out through increasing teacher capacity, curriculum development, and improving supporting facilities. This study concludes that entrepreneurship education plays an important role in shaping the entrepreneurial spirit among students, but requires more comprehensive support from various parties to achieve optimal results.
Downloads
References
Apandie, C., & Rahmelia, S. (2022). Project Citizen Mata Kuliah Kewarganegaraan Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Di Institut Agama Kristen Negeri Palangka Raya. Jurnal Civic Hukum, 7(2), 148–163.
Alstra, D., Sukma, T. K., Melinda, S., Syukriman, A., & Evanita, S. (2023). Implementasi Pendidikan Kewirausahaan Untuk Menumbuhkan Minat Wirausaha Pada Siswa Smk Negeri 3 Padang. Komitmen: Jurnal Ilmiah Manajemen, 4(2), 160–166. https://doi.org/10.15575/jim.v4i2.28182
Astuti, M., & Ismail, F. (2021). Edupreneurship. CV. Amanah.
Bahiyah, U., & Gumiandari, S. (2024). Upaya Menumbuhkan Self-Confidence Berbicara Bahasa Arab Melalui Aplikasi Plotagon Pada Mahasiswa Iain Syekh Nurjati Cirebon. In General and Specific Research (Vol. 4, Issue 2). https://adisampublisher.org/index.php/edu/article/view/744/784
Cahyani, D. R. S., & Miyono, N. (2024). No Title. Evaluasi Program Teaching Factory Dalam Membentuk Budaya Mutu Di SMK. Jurnal Inovasi Pembelajaran Di Sekolah, 5(1), 062–070.
Hanyfah, S., Fernandes, G. R., & Budiarso, I. (2022). Penerapan Metode Kualitatif Deskriptif Untuk Aplikasi Pengolahan Data Pelanggan Pada Car Wash. Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset Dan Inovasi Teknologi), 6(1), 339–344. https://doi.org/10.30998/semnasristek.v6i1.5697
Isnawati, I., & Ali, H. (2024). Pengaruh Pendidikan, Informasi dan Komunikasi terhadap Internet of Things. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 5(3), 312–319. https://doi.org/10.38035/jmpis.v5i3.1953
Kemendikbudristek. (2003). UNDANG UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL. In Demographic Research (Vol. 49, Issue 0). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Melliani, M., & Defri, T. (2023). Aktualisasi Pendidikan Kewirausahaan: Ruang Bekal Mahasiswa dengan Keterampilan Bisnis. Jurnal Ilmiah Dan Karya Mahasiswa, 2(1), 25–34.
Mugiarto, M. (2023). Pembentukan Karakter Kewirausahaan Siswa SMK melalui Implementasi Manajemen Edupreneurship. Jurnal Kridatama Sains Dan Teknologi, 5(02), 241–254. https://doi.org/10.53863/kst.v5i02.915
Mulyatiningsih, E., Sugiyono, & Purwanti Sutriyati. (2014). Pengembangan Edupreneurship (Sekolah Kejuruan). Yogyakarta, 1–103.
Novita, D., & Nuriadin, I. (2023). Implementasi Edupreneurship Untuk Menumbuhkan Jiwa Wirausaha Melalui Teaching Factory Dan Bussines Center Di Smkn 3 Kota Bekasi. Jurnal Ilmiah Ilmu Manajemen Dan Kewirausahaan Jurusan Manajemen Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Bina Bangsa, 3(10.46306/vls.v3i2), 707–726.
Pelipa, E. D., & Marganingsih, A. (2020). Membangun Jiwa Wirausahawan (Entrepreneurship) Menjadi Mahasiswa Pengusaha (Entrepreneur Student) Sebagai Modal Untuk Menjadi Pelaku Usaha Baru. JURKAMI : Jurnal Pendidikan Ekonomi, 5(2), 125–136. https://doi.org/10.31932/jpe.v5i2.901
Ramadanti, V. N., Sari, M., Khadijah, L., & Nugraha, D. (2022). Peran Guru dalam Menanamkan Jiwa Kreatif dan Inovatif Berwirausaha Peserta Didik melalui Pembelajaran Prakarya di Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2), 112. https://doi.org/10.24036/jippsd.v6i2.117359
Rosmiati. (2015). No Title. Sikap, Motivasi Dan Minat Berwirausaha Mahasiswa. JMK, 17(1).
Rusdiana, H. A. (2018). Kewirausahaan Teori dan Praktik. CV Pustaka Setia, 369.
Sari, R., & Hasanah, M. (2019). Pendididkan Kewirausahaan.
Suharyono. (2017). No Title. Sikap Dan Perilaku Wirausahawan. Jurnal Ilmu Dan Budaya, 40(56).
Triadi, D., Dorothius Pongoh, F., Wulan, R., Prihadi, S., Wadani, J., Natalia, L., & Mandibondibo, W. (2022). Peningkatan Kompetensi Sumber Daya Manusia Dalam Menghadapi Abad 21 Di Sman 1 Pulang Pisau Improvement of Human Resource Competence in the Face of the 21St Century At Sman 1 Pulang Pisau. INTEGRITAS : Jurnal Pengabdian, 6(2), 418–430.
Wahjusaputri, S., Bunyamin, Sukmawati, W., Nastiti, T. I., & Johan. (2023). Pembelajaran Teaching.
Wardhani, P. S. N., & Nastiti, D. (2023). Implementasi Pendidikan Kewirausahaan Dalam Menumbuhkan Minat Berwirausaha Mahasiswa. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 4(2), 177–191. https://doi.org/10.37478/jpm.v4i2.2622
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.