Analisis Pengaruh Gambatan Gaya Gravitasi Melalui Parasut Sederhana

Authors

  • Silvi Mutia Universitas Muria Kudus
  • Roslita Anggraeni Universitas Muria Kudus
  • Yunda Wahyuning Tyas Universitas Muria Kudus
  • Khalda Naila Universitas Muria Kudus
  • Satria Firmansah Universitas Muria Kudus
  • Yuni Ratna Sari Universitas Muria Kudus

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v2i4.1126

Keywords:

Gravitational force, simple parachute, motion of falling objects, air resistance force

Abstract

This study aims to analyze the effect of gravitational resistance on the motion of falling objects through the use of a simple parachute. The experiment was conducted by dropping objects with and without parachutes from the same height, then observing and comparing the movement patterns and characteristics of the falling objects. The method used is descriptive analysis to understand the mechanism and dynamics of air drag caused by a simple parachute. The results show that the use of a simple parachute can clearly slow down the free fall rate of the object and change its movement pattern. This is due to the air drag generated by the parachute opposing the force of gravity, thereby controlling and controlling the fall of the object. These findings provide a deep qualitative understanding of the role of parachutes in reducing the effects of gravity, which can be utilized in various applications, such as aircraft design, transportation equipment development, and other fields that require controlling the force of gravity.                                                                                                  

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artawan, P. (2013). Analisis variatif gravitasi bumi di berbagai koordinat dengan ayunan sederhana. Jurusan Pendidikan Fisika, 396–399.

Aziza, N., Avifah, A. N., Hidayat, O. D., & Kurniawati, W. (2023). Miskonsepsi Materi Fisika Gaya Sebagai Penyebab Kurangnya Kemampuan Berpikir Kritis dan Tingkat Literasi Sains. Journal Innovation in Education (INOVED), 1(4).

Hayat, M. S. (2017). 168573-ID-epistemologi-dan-keterbatasan-teori-grav. IX(1), 33–40.

Lestari, V. W., Widyorini, S., Ridwan, Z. L., & Kurniawati, W. (2024). Mengenal Gaya Gravitasi: Mekanisme Dibalik Tertariknya Benda-Benda ke Bumi. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12), 39–41. https://doi.org/10.5281/zenodo.10452322

Mahardika, I. K., Baktiarso, S., Putri, F. A., Aini, Q., Fadila, H. N., & Lestari, D. I. (2023). Efektivitas Alat Peraga Terjun Payung Warna Warni sebagai Sumber Belajar Dasar Dasar Sains di Sekolah Dasar Negeri Jubung 03, Sukorambi, Jember. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(3), 210–218.

Mariyadi, M., & WA, I. R. (2023). Analisis Miskonsepsi Peserta Didik Kelas Vi Sekolah Dasar Pada Pembelajaran Ipa Materi Gaya Gravitasi. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 13(1), 77–85. https://doi.org/10.24929/lensa.v13i1.225

Mayanti, A., Poluakan, C., & Tumimomor, F. R. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning (PBL) Menggunakan Metode Demonstrasi dan Eksperimen pada Pembelajaran Fisika tentang Hukum Newton. Charm Sains: Jurnal Pendidikan Fisika, 3(1), 9–14. https://doi.org/10.53682/charmsains.v3i1.144

Nurrahmadani, A., Anjarwati, N., Anggraini, D., & Kurniawati, W. (2023). Pengenalan Mengenai Gerak Vertikal Kebawah dengan Mengamati Media Mainan Terjun Payung. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(2), 11. https://doi.org/10.47134/pgsd.v1i2.240

Ridwan, M. (2020). PENERAPAN TEKNIK PEMBELAJARAN AKTIF UNTUK MENINGKATKAN PENGUASAAN KONSEP SISWA PADA MATERI HUKUM GRAVITASI UMUM NEWTON. Jurnal Pendidikan Indonesia, 1(2), 201–210.

Sabitafh, S. Y. (2024). Permainan Tradisional Bola Bekel Sebagai Media Pembelajaran Gaya Grativitasi Bumi. Jurnal Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 1(2).

Sarjani, R. (2022). MODUL AJAR ILMU PENGETAHUAN ALAM DAN SOSIAL MENGAPA KITA TIDAK MELAYANG DI UDARA. In Program Profesi Guru Universitas PGRI Adi Buana Surabaya.

Sidik, H. M., Huzaizah, G. A., Azizah, Nur Rahmatul, S., Dehardhita, I. R., Hakiki, R., Tarigan, J. F., Alvykya, M. R., & Pramatatya, F. H. (2024). Penerapan Kerucut Anti Gravitasi untuk Mengetahui Tingkat Pemahaman Mahasiswa Fisika terhadap Konsep Fisika. Jurnal Majemuk Vol. 3 No. 1, 3(1), 1–12.

Situmorang, R. P. (2016). Integrasi Literasi Sains Peserta Didik Dalam Pembelajaran Sains. Satya Widya, 32(1), 49. https://doi.org/10.24246/j.sw.2016.v32.i1.p49-56

Slameto, S. (2015). Pembelajaran Berbasis Riset Mewujudkan Pembelajaran Yang Inspiratif. Satya Widya, 31(2), 102. https://doi.org/10.24246/j.sw.2015.v31.i2.p102-112

Solihin, A. O. (2015). Permainan Menggunakan Parasut Serta Pengaruhnya Terhadap Kerjasama Siswa Tunarungu. Motion: Jurnal Riset Physical Education 6.2, VI, 211–222.

Toda, S., Mala Tati, M. Y., Bhoga, Y. C., & Astro, R. B. (2020). Penentuan Percepatan Gravitasi Menggunakan Konsep Gerak Jatuh Bebas. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 4(1), 30–37. https://doi.org/10.37478/optika.v4i1.367

Wahyuni, S. (2016). Meningkatkan Hasil Belajar Ipa Melalui Model Pembelajaran Ketrampilan Proses Dengan Kompetensi Dasar Mendiskripsikan Hubungan Antara Gaya, Gerak Dan Energi Melalui Percobaan (Gaya Grafitasi, Gaya Gesek, Gaya Magnet) Pada Siswa Sekolah Dasar. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 1(2).

Published

2024-07-16

How to Cite

Silvi Mutia, Roslita Anggraeni, Yunda Wahyuning Tyas, Khalda Naila, Satria Firmansah, & Yuni Ratna Sari. (2024). Analisis Pengaruh Gambatan Gaya Gravitasi Melalui Parasut Sederhana. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 2(4), 295–304. https://doi.org/10.61132/nakula.v2i4.1126