Penerapan Artificial Intelligence dalam Menunjang Pemahaman Matematika Siswa SD

Authors

  • Naji Maulana Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Rangga Raihan Saputra Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Ilham Zaenal Misbah Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara
  • Muhammad Nofan Zulfahmi Universitas Islam Nahdlatul Ulama Jepara

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i2.1577

Keywords:

Artificial Intelligence, Mathematics, Basic Education, Systematic Literature Review

Abstract

This article discusses the role of Artificial Intelligence (AI) in supporting elementary school (SD) students' understanding of Mathematics subjects. Using the Systematic Literature Review (SLR) method, this research analyzes various literature to describe the potential of AI technology in adaptive, interactive and personalized learning. The results show that AI makes a significant contribution to improving understanding of mathematical concepts, but also faces challenges in its implementation. Therefore, this research recommends a strategic approach to integrating AI into the basic education system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aini, R. P., Yuliati, Y., Febriyanto, B., & Safira, R. F. (2024, November). MERETAS PARADIGMA BARU: ARTIFICIAL INTELLIGENCE (AI) DALAM PEMBELAJARAN IPA DI SEKOLAH DASAR. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 6, pp. 91-104).

Dewi, S. S., Ermina, R., Kasih, V. A., Hefiana, F., Sunarmo, A., & Widianingsih, R. (2023). Analisis Penerapan Metode One Way Anova Menggunakan Alat Statistik Spss. Jurnal Riset Akuntansi Soedirman, 2(2), 121-132.

Fernando, A., Guntoro, G., Costaner, L., Devega, M., & Lisnawita, L. (2023). Penerapan Metode Finite State Machine Pada Game Pembelajaran Matematika. Jurnal Karya Ilmiah Multidisiplin (JURKIM), 3(1), 60-68.

Jean Piaget. (1952). The origins of intelligence in children. International Universities Press.

Maufidhoh, I., & Maghfirah, I. (2023). Implementasi pembelajaran berbasis artificial intelligence melalui media puzzle maker pada siswa sekolah dasar. Abuya: Jurnal Pendidikan Dasar, 1(1), 30-43.

Russell, S., & Norvig, P. (2020). Artificial intelligence: A modern approach (4th ed.). Pearson.

Siswanto. 2010. Systematic review sebagai metode penelitian untuk mensintesis hasil-hasil penelitian (sebuah pengantar). Buletin Penelitian Sistem Kesehatan. 13 (4): 326-333.

Sinaga, M. (2024, July). Peran dan Tantangan Penggunaan AI (Artificial Intelligence) Dalam Pembelajaran Matematika. In Prosiding Seminar Nasional Keguruan Dan Pendidikan (SNKP) (Vol. 2, No. 1, pp. 115-121).

Saifudin, M. N., Cahyaningrum, Z. F., Habiba, D. H. I., Ulayya, S. D., & Susilo, B. E. (2024, February). Studi Literatur: Tantangan dan Peluang: Inovasi Pembelajaran Matematika di Era Revolusi Industri 4.0. In PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika (pp. 906-913).

Sahren, S., Dalimunthe, R. A., Afrisawati, A., & Butar-Butar, M. W. (2023). Pelatihan Penerapan Pembelajaran Berbasis Artificial Intelligence Di UPT SD Negeri 04 Sei Muka. Journal Of Indonesian Social Society (JISS), 1(3), 132-139.

Siregar, A. R., Pakpahan, A. F. H., Siregar, E. B., Giawa, F., Seiregar, J. M., Ramadhani, N., ... & Hasibuan, R. P. (2024, July). Eksplorasi Peran Artificial Intelligence Dalam Meningkatkan Pembelajaran Matematika Di Era Kurikulum Merdeka. In PROSIDING SEMINAR NASIONAL KEGURUAN DAN PENDIDIKAN (SNKP) (Vol. 2, No. 1, pp. 258-265).

Salsabila, A., Ramadhani, A. P., & Husna, F. N. (2024). IMPLIKASI PENGGUNAAN CHAT GPT TERHADAP LITERASI MATEMATIKA MAHASISWA PENDIDIKAN MATEMATIKA UNIVERSITAS PENDIDIKAN INDONESIA. Scientica: Jurnal Ilmiah Sains dan Teknologi, 2(1), 248-256.

Triandini, E., S. Jayanatha., A. Indrawan., G. W. Putra & B. Iswara. 2019. Metode systematic literature review untuk identifikasi platform dan metode pengembangan sistem informasi di Indonesia. Indonesian Journal of Information System. 1 (2): 63-77.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society: The development of higher psychological processes. Harvard University Press.

Wahono, R. S. 2015. A systematic literature review of software defect prediction: research trend, datasets, methods and frameworks. Journal of Software Enggineering. 1 (1): 1-16.

Hilmawati, H. S. F., & Widodo. (2022). PENGARUH MEDIA GAME QUIZIZZ UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA KELAS VIII MATERI GETARAN DAN GELOMBANG.

Jurnal Inovasi Dan Pembelajaran Fisika, 9(1), 62–75

Woolf, B. P. (2009). Building intelligent interactive tutors: Student-centered strategies for revolutionizing e-learning. Morgan Kaufmann.

Undang-Undang Dasar Republik Indonesia 1945 Pasal 31 Ayat 1.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2018 tentang Penguatan Pendidikan Karakter.

Downloads

Published

2025-01-07

How to Cite

Naji Maulana, Rangga Raihan Saputra, Ilham Zaenal Misbah, & Muhammad Nofan Zulfahmi. (2025). Penerapan Artificial Intelligence dalam Menunjang Pemahaman Matematika Siswa SD. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(2), 01–09. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i2.1577

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)