Kritik Sosial dalam Pementasan Drama “Ayahku Pulang” Karya Usmar Ismail
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i2.1609Keywords:
Drama Appreciation, Drama Performance, Social Criticism, PsychoanalysisAbstract
The purpose of this study is to analyze Sigmund Freud's psychoanalytic theory in the drama performance entitled Ayahku Pulang by Usmar Ismail. In this study, the author uses a qualitative method, because this study is a descriptive presentation in presenting the results of the data studied. Then, considering the breadth and depth of this research, the author uses this research method. Then the data in this study uses YouTube content from an account named Kuddus. The data in this study shows that the psychological system in Sigmund Freud's psychoanalytic theory is found in the personalities of the characters in the drama performance Ayahku Pulang by Usmar Ismail, namely the Id system in the character of Ayah (Raden Saleh), the Super ego system in the character of Ibu (Tina), Maimun and Mintarsih then, the Ego system in the character Gunarto.
Downloads
References
Ardiansyah, A., Sarinah, S., Susilawati, S., & Juanda, J. (2022). Kajian psikoanalisis Sigmund Freud. Jurnal Kependidikan, 7(1), 25–31.
Arifin, J. Z. (2014). Kritik sosial dalam naskah drama Jangan Menangis Indonesia karya Putu Wijaya. Jurnal Bahtera Sastra Indonesia, 1(3).
Budianta, M. (2002). Membaca sastra: Pengantar memahami sastra untuk perguruan tinggi. Indonesia Tera.
Doktersehat.com. (2018). Memahami karakter manusia dengan teori kepribadian Sigmund Freud. Diakses pada 23 Desember 2024, dari https://doktersehat.com/
Hasanuddin. (1996). Drama (Karya dalam Dua Dimensi). Angkasa Bandung.
Moleong, L. J. (2017). Metode penelitian kualitatif (36th ed.). PT. Remaja Rosdakarya Offset.
Putri, A. S. V. (2025). Mengenal id, ego, dan superego: Teori psikoanalisis Sigmund Freud dalam memahami kepribadian manusia. Diakses pada 24 Desember 2024, dari https://cirebon.jawapos.com/
Rahman, F. (2021). Psikologi tokoh dalam novel Pulang karya Leila S. Chudori (Kajian psikoanalisis Sigmund Freud). Imajeri: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 3(2), 176–194.
Ratna, N. K. (2004). Penelitian sastra: Teori, metode, dan teknik. Pustaka Pelajar.
Saleh, A. A. (2018). Pengantar psikologi. Penerbit Aksara Timur.
Sentosa. (2011). Komunikasi seni: Aplikasi dalam pertunjukan gamelan. ISI Press Surakarta.
Thabroni, G. (2019). Pengertian drama – Unsur, jenis & langkah menurut para ahli. Diakses pada 24 Desember 2024, dari https://serupa.id/pengertian-drama-menurut-ahli/
Thabroni, G. (2021). Metode penelitian kualitatif: Pengertian, karakteristik & jenis. Diakses pada 24 Desember 2024, dari https://serupa.id/metode-penelitian-kualitatif/
Thabroni, G. (2022). Psikoanalisis: Penjelasan id, superego, dan ego (Teori & aplikasi). Diakses pada 24 Desember 2024, dari https://serupa.id/psikoanalisis-penjelasan-id-superego-dan-ego-teori-aplikasi/
Waluyo, H. J. (2006). Drama: Teori dan pengajarannya. Hanindita Graha Widya.
Warsah, I., & Daheri, M. (2021). Psikologi: Suatu pengantar. Tunas Gemilang Press.
Yarti, N. S. (2024). Pementasan drama monolog “Psikopat” didasari dengan teori psikoanalisis Sigmund Freud. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(9).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.