Analisis Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa SD

Authors

  • Aatikah Sandra Universitas Negeri Padang
  • Denaya Gumala Chalis Universitas Negeri Padang
  • Tiara Permata Sari Universitas Negeri Padang
  • Nur Azmi Alwi Universitas Negeri Padang
  • Yarisda Ningsih Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1834

Keywords:

Child Literacy, Elementary schools, Instructional Strategies, Reading Comprehension, Reading Interest

Abstract

This article delves into the challenges of low reading interest and comprehension skills among primary school students, emphasizing the need for collaborative efforts to address these issues. Reading interest plays a pivotal role in academic development, making its enhancement a shared responsibility among students, teachers, and parents. Through a comprehensive literature review of relevant journals sourced from Google Scholar, the article identifies effective strategies to foster reading interest and improve comprehension skills. Key findings suggest that employing engaging instructional techniques can significantly boost students' reading interest and comprehension abilities. Additionally, cultivating reading habits from an early age by providing appealing reading materials has been shown to establish lasting reading habits into adulthood. Proficient reading skills not only broaden knowledge but also stimulate imagination and creativity. Consequently, educators are encouraged to actively implement effective reading strategies to support literacy development in primary schools.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adipta, P. P., Maryaeni, & Hasanah, S. (2016). Meningkatkan minat baca melalui program literasi sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 1(1), 45–53.

Alwi, N. A. (2024). Pengembangan media belajar literasi digital berbasis game edukasi dalam meningkatkan minat baca kelas 2 SD. EDU RESEARCH, 5(4), 257–261.

Azmi Alwi, N. (2023). Pengaruh media kamus digital terhadap hasil belajar Bahasa Indonesia siswa kelas IV SD. LITERASI: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 13(1), 143–152.

Bersky, A. B., & Alwi, N. A. (2024). Analisis kesulitan membaca permulaan pada siswa kelas rendah: Systematic literature review. Masaliq: Jurnal Pendidikan dan Sosial Keagamaan, 4(4), 1652–1660.

Elendiana, M. (2020). Upaya meningkatkan minat baca siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 2(1), 54–60.

Gultom, L. N., & Alwi, N. A. (2024). Implementasi literasi sains dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Sadewa: Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial, 2(3).

Harjasujana, A. (2017). Pengembangan minat baca pada anak. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 8(2), 112–118.

Panjaitan, I., & Kuntarto, E. (2023). Peran guru dalam meningkatkan minat baca siswa. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 8(3), 1039–1051.

Prasetyo, A., & Lestari, M. (2021). Strategi guru dalam meningkatkan kemampuan membaca pemahaman siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 6(1), 45–53.

Prasetyo, R., & Lestari, S. (2021). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat membaca anak sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 14(3), 53–67.

Rahmi, A. A., & Dafit, F. (2022). Peran guru dalam meningkatkan minat membaca siswa kelas II sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 5(2), 415–423.

Rohim, D. C., & Rahmawati, S. (2020). Peran literasi dalam meningkatkan minat baca siswa di sekolah dasar. Jurnal Review Pendidikan Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian, 6(3), 230–237.

Rostika, D., & Windayana, H. (2013). Pembelajaran berbasis masalah dalam meningkatkan kemampuan mencari solusi alternatif pada penyelesaian soal matematika sekolah dasar. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 5(1).

Rusman, A. A., Noperiyanti, Y., Hajar, S., Aziza, R., Harahap, N., Ainun, N., ... & Qulby, T. L. N. (2024). Peran guru dalam meningkatkan keterampilan membaca siswa di SD 094153. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 8(2), 524–528.

Safitri, R., & Dafit, F. (2021). Implementasi literasi pagi untuk meningkatkan minat baca siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(2), 102–110.

Salma, R., & Mudzanatun. (2019). Pengaruh kegiatan literasi pagi terhadap minat baca siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 4(1), 77–86.

Santika, D. (2018). Peran guru sebagai dinamisator dalam menumbuhkan budaya membaca di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 2(2), 40–49.

Santika, D., Ramli, N. A., Adrias, A., & Alwi, N. A. (2024). Strategi efektif dalam meningkatkan minat baca siswa di sekolah dasar. Dewantara: Jurnal Pendidikan, 4(2).

Santosa, I. (2019). Pengaruh pembelajaran terhadap kemampuan pemahaman membaca siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 88–94.

Sari, E. I., Wiarsih, C., & Bramasta, D. (2021). Strategi guru dalam meningkatkan keterampilan membaca pemahaman pada peserta didik di kelas IV sekolah dasar. Jurnal Educatio FKIP Unma, 7(1), 74–82.

Sudarsono, A., Nurholizah, M., Latifah, D., Safitri, N. A., & Dewi, M. P. (2025). Upaya guru meningkatkan minat baca pada siswa sekolah dasar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 5(2), 5–5.

Susanti, E. (2021). Evaluasi pelaksanaan program literasi sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(3), 210–218.

Sutrisno, D. (2020). Peningkatan minat baca siswa melalui pendekatan literasi di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 5(2), 120–130.

Taib, R., Syahputra, M., & Permatasari, R. (2022). Pendekatan guru dalam pemilihan bahan bacaan sesuai usia dan minat siswa. Jurnal Pendidikan Karakter, 13(1), 54–63.

Downloads

Published

2025-05-14

How to Cite

Aatikah Sandra, Denaya Gumala Chalis, Tiara Permata Sari, Nur Azmi Alwi, & Yarisda Ningsih. (2025). Analisis Peran Guru dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa SD. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 3(3), 302–311. https://doi.org/10.61132/nakula.v3i3.1834

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.