Penerapan E-Book sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Pemahaman Struktur Kalimat
Studi Kasus di Kelas IV SD Negeri 12 Langsa
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i4.1872Keywords:
e-book, learning-media, beginner-learners, elementary-school, sentence-structureAbstract
One of the important competencies that elementary school students must have in learning Indonesian is understanding sentence structure. However, conventional learning approaches are often uninteresting and do not meet students' learning needs. The purpose of this study was to determine how effective books are as a learning tool in improving students' understanding of sentence structure in grade IV of SD Negeri 12 Langsa. This study used qualitative descriptive methodology and case studies. After the e-book was displayed during the learning process, the researcher gave students a questionnaire to find out their responses and their level of understanding of the material. Data were collected through observation, interviews, and questionnaires with teachers. The study showed that the use of e-books increased students' attention, understanding, and interest in learning. Students can understand sentence structure more clearly and enjoyably thanks to the visual display and interactive features of the e-book. The results show that e-books can be an effective tool for teaching. In addition, these findings encourage teachers to use technology in teaching Indonesian in elementary schools.
Downloads
References
Ambarwati, A. (2018, April). Pengembangan E-Book Interaktif Sebagai Optimalisasi Pembelajaran Bahasa Indonesia Berkarakter Nilai Islam Untuk Kemandirian Belajar Siswa SD/MI. In Proceeding Conference (Vol. 59).
Andriyani, F. M., Sembiring, M. G., & Prastati, T. (2024). Efektivitas E-Book dalam pembelajaran Bahasa Indonesia ditinjau dari literasi digital sebagai upaya pemulihan learning loss (Studi eksperimen pada siswa kelas 5 sekolah dasar). Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 7(1), 297–311. https://doi.org/10.30605/jsgp.7.1.2024.297
Aprilliwanto, R. E., Sanjaya, A., & Widodo, D. W. (2021, August). Identifikasi pola kalimat Bahasa Indonesia pada siswa sekolah dasar menggunakan metode LALR dan stemming. In Prosiding SEMNAS INOTEK (Seminar Nasional Inovasi Teknologi) (Vol. 5, No. 1, pp. 119–126).
Avila, S. T., Samsyah, N., & Sukirno, S. (2024, August). Peningkatan kemampuan menyusun struktur kalimat Bahasa Indonesia menggunakan media pembelajaran puzzle berseri pada peserta didik kelas IV SDN 01 Pandean. In Seminar Nasional Paedagoria (Vol. 4, No. 1, pp. 544–548).
Denafri, B. (2018). Struktur informasi kalimat Bahasa Indonesia. Sirok Bastra, 6(1), 43–49.
Dewi, A. C. (n.d.). Pengaruh teknologi dalam perkembangan Bahasa Indonesia. [Artikel tanpa informasi jurnal].
Hanikah, H., Faiz, A., Nurhabibah, P., & Wardani, M. A. (2022). Penggunaan media interaktif berbasis e-book di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7352–7359. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.2923
Harningrum, A. A., Yarmi, G., & Juhana, J. (2022). Hubungan penguasaan struktur kalimat dan kemampuan berpikir kritis dengan keterampilan menulis eksposisi siswa kelas V SD. ELSE (Elementary School Education Journal): Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(1), 141–153. https://doi.org/10.30651/else.v6i1.13378
Pancarrani, B., & Mukhlas, M. (2025). Kompleksitas struktur kalimat Bahasa Indonesia siswa sekolah dasar inklusi. GHANCARAN: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 6(2), 266–277. https://doi.org/10.29407/ghancaran.v6i2.18323
Pancarrani, B., & Nurchasanah, N. (2018). Kompleksitas kalimat Bahasa Indonesia siswa kelas IV—VI sekolah dasar (Disertasi doktoral, Universitas Negeri Malang). http://repository.um.ac.id/12345/
Puspawati, Y. D., Slamet, S., & Surya, A. (2023). Analisis kesalahan struktur kalimat dasar pada keterampilan menulis teks wawancara peserta didik kelas IV sekolah dasar. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(4). https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v8i4.54321
Rajab, A., Dewa, N. Y., & Nabil, M. (2024). Peningkatan kemampuan membaca siswa menggunakan media e-book SD 1 Muhammadiyah Turikale. Jurnal Guru Pencerah Semesta, 3(1), 119–132.
Riyantini, M., Purdalilah, D. S., & Agustin, N. S. M. A. (2025). Peran teknologi dalam meningkatkan pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Kearifan Lokal, 5(3), 755–763.
Rumilah, S., & Cahyani, I. (2020). Struktur bahasa; pembentukan kata dan morfem sebagai proses morfemis dan morfofonemik dalam Bahasa Indonesia. Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(1), 70–87.
Safitri, L., Widyadhana, W., Salsadila, A., Ismiyanti, M., Utomo, A. P. Y., & Yuda, R. K. (2023). Analisis kalimat teks anekdot pada buku Bahasa Indonesia kelas X Kurikulum Merdeka. Journal of Creative Student Research, 1(2), 396–414.
Sunariati, R., Ismawati, E., & Riyadi, I. (2019). Hubungan antara penguasaan kosakata dan struktur kalimat dengan kemampuan menulis karangan narasi. Jurnal Pendidikan Bahasa, 8(2), 309–329.
Utami, T. S. D. (2018). Perwujudan pola struktur gramatikal kalimat pada karangan naratif siswa kelas VI SD Palm Kids Palembang. Jurnal PGSD Musi, 1(1), 65–77.
Wibowo, B. E. (2017). Hubungan penguasaan struktur kalimat dan penguasaan kosakata dengan keterampilan menulis narasi. Joyful Learning Journal, 6(2), 83–89.
Yusni, S. P. (2024). Penguasaan kosa kata dan struktur kalimat Bahasa Indonesia. CV. AZKA PUSTAKA.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.