Pemanfaatan Legenda Singocandi sebagai Penanaman Nilai Budaya untuk Siswa Sekolah Dasar Media Komik Digital
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i5.2100Keywords:
Cultural Values, Digital Comics, Singocandi LegendAbstract
Instilling cultural values in elementary school students is one of the important strategies in character education based on local wisdom. Local legends, such as the singocandi legend, can be integrated into learning through interesting media, one of which is digital comics. This study aims to systematically examine how local legends are used in digital comic media to instill cultural values in elementary school students. The method used is the Systematic Literature Review (SLR) by following the stages of identification, screening, eligibility, and synthesis of data from relevant articles. The results of the study indicate that folklore in digital media can instill cultural values such as courage, honesty, and responsibility. In addition, the study shows that digital comics have the ability to increase student engagement and understanding of local cultural content. So, digital comics based on local legends are a good learning strategy for the younger generation.
Downloads
References
Asmara, Y., & Titania, T. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis komik pada materi sejarah sebagai ilmu, mitos, legenda, dongeng. Jurnal Perspektif Pendidikan, 16(2), 278–285. https://doi.org/10.31540/jpp.v16i2.1951
Damayanti, M. I., Pd, S., & Pd, M. (2014). Pengembangan media komik digital untuk meningkatkan keterampilan mendongeng siswa kelas II sekolah dasar, 2670–2684.
Kelas, D., Sd, V. U. P. T., & Amplas, M. (2025). [Judul dan sumber tidak lengkap]. [Data tidak memadai untuk format APA yang tepat], 11, 237–246.
Kristianingsih, N. K. S., Margunayasa, I. G., & Yudiana, K. (2022). Media pembelajaran komik digital bermuatan kearifan lokal Bali pada materi teks fiksi tema 8 subtema 1 kelas IV SD. Mimbar Pendidikan Indonesia, 2(3), 375–386. https://doi.org/10.23887/mpi.v2i3.50967
Kudadiri, S. (2023). Pengembangan komik digital materi budaya lokal pada siswa sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 7(5), 3140–3147. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i5.6121
Prasetyo, A. A. (2017). Komik digital berbasis Android (m-learning) dalam pembelajaran sejarah untuk meningkatkan kesadaran budaya. Prosiding Seminar Nasional Teknologi Pendidikan, 316–327.
Puspitasari, W. D., Santoso, E., & Rodiyana, R. (2021). Systematic literature review: Media komik dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Educatio, 7(3), 737–743. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1202
Syilviana, I. S., & Qurrotani, L. (2024). Pengembangan media pembelajaran berbasis komik digital pada materi peninggalan sejarah kelas IV SD. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, 11(1), 1–9. https://doi.org/10.17509/jppd.v11i1.68987
Tondang, N. S., & Sembiring, Y. B. (2024). Nilai budaya dalam legenda nusantara: Mengembangkan nilai budaya melalui pembelajaran Bahasa Indonesia di sekolah., 5(4), 4868–4884.
Urip, I. N., Renol, & Tarupay, H. K. (2023). Pemanfaatan komik digital sebagai media pembelajaran di sekolah dasar. Satya Sastraharing: Jurnal Manajemen, 7(2), 99–111. https://doi.org/10.33363/satya-sastraharing.v7i2.1110
Widyaningrum, H. K., & Pratiwi, C. P. (2019). Media komik pada materi cerita dongeng untuk keterampilan membaca siswa kelas III. Jurnal Dimensi Pendidikan dan Pembelajaran, 7(1), 37–45. https://doi.org/10.24269/dpp.v7i1.1145
Yuhana, Y., Zaky, R. A., & Islami, E. (2025). Pengembangan media komik Legenda Gunung Pinang untuk meningkatkan kemampuan literasi budaya peserta didik fase B, 10(1), 37–42.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.