Peran Psikologi dalam Penerapan Pendidikan Karakter pada Krisis Moral 2025
DOI:
https://doi.org/10.61132/nakula.v3i5.2179Keywords:
Moral-Crisis, Character-Education, Psychology, YouthAbstract
The moral crisis affecting today’s young generation in Indonesia has become a serious concern in the midst of globalization and digitalization. Traditional values are increasingly marginalized by the rise of instant gratification, hedonism, and individualism. This article explores the role of psychology in supporting the implementation of character education as a strategic solution to address this issue. Using a qualitative approach through literature review, the findings reveal that psychology plays a crucial role in shaping students’ character through understanding cognitive development, self-regulation, emotional intelligence, and experiential learning. However, challenges such as limited educator competence, weak collaboration between schools and families, and the negative influence of social media hinder the implementation process. Therefore, integrating psychological approaches with an adaptive education system is essential to foster a resilient and morally grounded generation.
Downloads
References
Abidin, A. M. (2021). Pendidikan moral dan relevansinya dengan pendidikan Islam. Jurnal Paris Langkis, 2(1), 57–67.
Adminpintarharati. (2020). Upaya pengembangan karakter anak melalui model pembelajaran experiential learning (Efforts in developing a child’s character through an experiential learning approach model): Wahyuni Christiany Martono. Jurnal Pendidikan dan Psikologi: Pintar Harati, 15(2), 101–112. https://doi.org/10.36873/jph.v15i2.1174
Aisyah, N. N., & Fitriatin, N. (2025). Krisis moral dan etika di kalangan generasi muda Indonesia dalam perspektif profesi guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 5(1), 329–337. https://doi.org/10.53299/jppi.v5i1.908
Amalia, A., Ramadhani, A. L., Vitacheria, F. G., & Azizah, I. (2024). Pendidikan karakter dan teknologi: Pengaruh penggunaan media sosial terhadap pembentukan karakter remaja. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pembelajaran, 3(1), 32–39. https://doi.org/10.58706/jipp.v3n1.p32-39
Astuti, M., Pratiwi, Z. P., Iklimah, L., Septiani, L., Karunia, T., Mutyati, & Ibrahim. (2024). Perkembangan psikologi anak dalam pendidikan karakter di Sekolah Dasar Negeri 157 Palembang. DIRASAH, 7(1), 105. https://ejournal.iaifa.ac.id/index.php/dirasah
Cahyo, E. D. (2020). Pendidikan karakter guna menanggulangi dekadensi moral yang terjadi pada siswa sekolah dasar. Edu Humaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 16–26.
Elvina. (2008). Self regulation and cognition: Understanding the process of self regulation in learning. Universitas Medan Area. https://repositori.uma.ac.id/bitstream/123456789/895/5/111804048_file%205.pdf
Faruqi, D., Romdloni, Institut Agama Islam Insan Prima Misbahul Ulum Gumawang, & Universitas Nurul Huda OKU Timur. (2024). Peran psikologi pendidikan dalam membentuk karakter siswa madrasah. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (Tarbiyatul Misbah), 177–186.
Febrina, R. (2016). Konsep pendidikan menurut Ibn Khaldūn dan John Locke [Skripsi, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/bitstream/123456789/54057/1/RAHMI%20FEBRINA%20-%20FU.pdf
Firmawati, Fuadi, T. M., Jamaluddin, & Humaira, T. (2025). Peran kecerdasan emosional guru dalam meningkatkan pendidikan karakter siswa SLBN Kota Jantho. Psyche 165 Journal, 18(2), 99–104. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v18i2.476
Gunawan, I. (2024). Pendidikan karakter: Tantangan dan solusi di era digital. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 1(1), 159–172. https://doi.org/10.26418/jppk.v1i01.87332
Habsy, B. A., Mufidha, N., Shelomita, C., Rahayu, I., & Muckorobin, M. I. (2023). Filsafat dasar dalam konseling psikoanalisis: Studi literatur. Indonesian Journal of Educational Counseling, 7(2), 189–199. https://doi.org/10.30653/001.202372.266
Krisis moral dan etika pada generasi muda Indonesia. (2024). Jurnal Ilmu Pendidikan dan Psikologi, 1(2), 233–241. https://journal.pipuswina.com/index.php/jippsi/article/view/41/28
Listari, L. (2021). Dekadensi moral remaja (Upaya pembinaan moral oleh keluarga dan sekolah). J-PSH: Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 12(1), 9.
Mahmud, M. (1990). Self regulation and cognition. Universitas Medan Area.
Ningsih, R., Hardiyansyah, M. R., Nugraha, M. A., Nurasiah, N., & Azis, A. (2023). Analisis pelaksanaan pendidikan karakter untuk mengatasi krisis moral mahasiswa program studi Pendidikan Sejarah Universitas Islam Sumatera Utara. Education & Learning, 3(2), 125–130. https://doi.org/10.57251/el.v3i2.1033
Nur Fatimah, F., Larasati, S. A., Sari, S. A., & Nasution, F. (2024). Peranan psikologi dalam pengembangan sikap positif belajar peserta didik. Pendekar: Jurnal Pendidikan Berkarakter, 6(2), 88–92. http://journal.ummat.ac.id/index.php/pendekar
Nur, D. E., Yahya, M., & Jaya, H. (2019). Pentingnya pendidikan karakter terhadap psikologi peserta didik sekolah menengah kejuruan. Jurnal Media Komunikasi Pendidikan Teknologi dan Kejuruan, 6(2), 145–156. https://eprints.unm.ac.id/30392/1/13837-33841-1-SM%20%281%29.pdf
Samson, B., & Allida, V. (2018). Moral decline in schools: Reflections on public secondary schools in Iganga District, Uganda. Baraton Interdisciplinary Research Journal, 8(Special Issue), 1–9.
Simamora, E., Simamora, C., Hutasoit, P., & Turnip, H. (2025). Psikologi pendidikan dalam meningkatkan karakter siswa melalui pembelajaran PAK. Jurnal Ilmiah Nusantara, 2(1), 426–433. https://doi.org/10.61722/jinu.v2i1.3360
Syahra, R. (2001). Krisis moral dan krisis identitas: Kendala dalam menghadapi tantangan globalisasi. Universitas Indonesia dan Universitas Andalas.
Widodo, N., & Syahri, M. (2023). Pengembangan koleksi Perpustakaan Samudra Pustaka Desa Plosorejo Kecamatan Kademangan Kabupaten Blitar. Berkala Ilmu Perpustakaan dan Informasi, 19(1), 152–167. https://doi.org/10.22146/bip.v19i1.6438
Yuliatin, Raya, M., Widyaksa, J. S., Safitri, S., & Syarifuddin. (2025). Pentingnya pendidikan karakter dalam mendukung perkembangan moral pada peserta didik. Jurnal Arjuna: Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika, 3(3), 219–233. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i3.1931
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.