Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Jigsaw Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Ronggurnihuta Kabupaten Samosir Tahun Pembelajaran 2023/2024

Authors

  • Dina Siahaan C.F Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.61132/nakula.v1i6.262

Keywords:

Jigsaw type Cooperative Learning Learning Model, Learning Activity

Abstract

The study aims to determine the positive and significant influence of the jigsaw-type cooperative learning model on the learning activity of grade XI students of SMA Negeri 1 Ronggurnihuta for the 2023/2024 Learning Year. The research hypothesis is that there is a positive and significant influence between the jigsaw-type cooperative learning model on the learning activity of grade XI students of SMA Negeri 1 Ronggurnihuta, Samosir Regency for the 2023/2024 Learning Year. Descriptive quantitative research methods of inferential statistics. The population of all grade XI students of SMA Negeri 1 Ronggurnihuta for the 2023/2024 Learning Year who are Protestant Christians is 174 people. Random sampling is 30% of the total population, which is 52 people. The research instrument is in the form of a closed questionnaire. The results of the analysis requirements obtained a value of rxy=0.791>rtabel=0.226 and tcalc=9.142>ttabel=2.000 showed a relationship between the jigsaw-type cooperative learning model and the learning activity of grade XI students of SMA Negeri 1 Ronggurnihuta Learning Year 2023/2024 and obtained a regression equation. Test the hypothesis obtained Fcalculate = 83.776 > Ftable = 1.39 then H0 is rejected and Ha is accepted. The study concluded that there was a positive and significant influence between the jigsaw-type cooperative learning model on the learning activity of grade XI students of SMA Negeri 1 Ronggurnihuta, Samosir Regency for the 2023/2024 Learning Year of 62.57%.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arikunto, Suharsimi. 2018. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. 2013. Inovasi Pembelajaran Efektif. Bandung: Yrama Widya.

Djamah, Syaiful Bahri. 2017. Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Djamarah, Bahri Syaiful. 2010. Guru Dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif. Jakarta: Rineka Cipta.

Friskandani, Anti. 2020. “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Terhadap Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Interaksi Makhluk Hidup Dengan Lingkungannya Kelas VII Di MTS Islamyah Palangka Raya.” Tarbiyah dan Ilmu Keguruan 2, no. 3. http;//digilib.iain-palangkaraya.ac.id.

GP, Harianto. 2012. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab & Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: ANDI.

Homrighausen, Enklaar. 2004. Pedidikan Agama Kristen. Jakarta: BPK Gunung Mulia.

Isjoni. 2014. Cooperative Learning. Bandung: Alfabeta.

Isratani. 2014. 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Izzah, Firda Nurul. 2022. Analisis Faktor-Faktor Pemicu Tutunnya Keaktifan Siswa Dalam Proses Pembelajaran IPA Dimasa Pandemi. Pendidikan Sains 10, no. 1. http://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa.

Jauhar, Mohammad. 2011. Implementasi PAIKEM Dari Behavoristik Sampai Konstruktivistik. Jakarta: Prestasi Pustaka.

Kartika, Eva Wahyu. 2008. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw II Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas XII IIS SMA Negeri 1 Bangsal Mojokerto. UNESA 6, no. 42.

Kristianto, Paulus Lilik. 2008. Prinsip & Praktik Pendidikan Agama Kristen. Yogyakarta: ANDI.

Kurniasih, Berlin Sani. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Jakarta: Kata Pena.

Moh.nawafil. 2010. Cornerstone of Education (Landasan-Landasan Pendidikan). Yogyakarta.

Rusman. 2019. Model-Model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

———. 2019. Model-Model Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo.

Sanda, Yustinus. 2019. Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw Untuk Meningkatkan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa Dalam Pelajaran Agama Katolik. Katekatika Pastoral 3, no. 1.

Shoimin, Aris. 2016. 68 Model Pembelajaram Inovatif Dalam Kurikuum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

———. 2022. 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.

Sinar. 2018. Metode Active Learning Upaya Peningkatan Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Yogyakarta: CV Budi Utama.

Sudjana. 2012. Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. 2016. Metode Penlitian Kualitatif, Kualitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

_______. 2019. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Surtama, Kadek. 2023. Mobile Ubiquitous Learning Kajian Pengelolaan Diri Dalam Belajar, Keaktifan Belajar Dan Hasil Belajar. Malang: CV Literasi Nusantara Abadi.

Uno, Mohamad Nurdin. 2011. Belajar Dengam Pendekatan PAIKEM. Jakarta: Bumi Aksara.

__________. 2015. Belajar Dengan Pendekatan PAILKEM. Jakarta: Budi Aksara.

Usman, Uzer. 2010. Menjadi Guru Profesional. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Wena. 2011. Strategi Pembelajaran Inovatif Kontemporer. Jakarta Timur: PT Bumi aksara.

Yamin, Martinis. 2013. Kiat Membelajarkan Siswa. Jakarta: GP Press Group.

Downloads

Published

2023-10-13

How to Cite

Dina Siahaan C.F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Jigsaw Terhadap Keaktifan Belajar Pendidikan Agama Kristen Siswa Kelas XI SMA Negeri 1 Ronggurnihuta Kabupaten Samosir Tahun Pembelajaran 2023/2024. Jurnal Nakula : Pusat Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Ilmu Sosial, 1(6), 176–195. https://doi.org/10.61132/nakula.v1i6.262

Similar Articles

<< < 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.