Analisis Strategi Bisnis dalam Peningkatan Penjualan pada Usaha Warung Kopi
DOI:
https://doi.org/10.61132/pandawa.v3i1.1657Keywords:
Coffee Shop, Sales Strategy, Msmes, Digital Economy, Customer Engagement.Abstract
The study focuses on analyzing business strategies to enhance sales in 24-hour coffee shops (warkop24h) in Indonesia, considering their unique challenges and opportunities. Conducted through supportive activities in Karangasih Village, Bekasi, the research employs various methodologies including surveys, discussions, and practical tutorials aimed at providing comprehensive reviews and innovative strategies. Key findings indicate that these coffee shops need to improve promotional efforts and address supply chain issues, particularly with essential ingredients like ice, to bolster customer satisfaction. By developing unique menu offerings and leveraging digital marketing, these businesses can capture the attention of the younger demographic, particularly Gen Z, who view warkop as social and creative spaces. The study concludes that implementing strategic adaptations in response to market trends and customer preferences can significantly bolster the viability and growth of coffee shop businesses in competitive environments. This research highlights the critical role of micro, small, and medium enterprises (UMKM) in contributing to the broader economic framework of Indonesia.
Downloads
References
Adilla, S., Deviana, W., & Habib, S. (2023). Peran kepala sekolah dalam mengembangkan budaya Islami di SMP Negeri 9 Bengkalis. Journal of Comprehensive Science, 839-850.
Baharudinsyah, M. V., & Nirawati, L. (2024). Strategi pemasaran dalam meningkatkan omzet penjualan kopi Baradjawa pada kedai kopi dengan konsep budaya Jawa. Al-Kharaj: Jurnal Ekonomi Keuangan Bisnis Syariah, 6(6), 3928–3938.
Basri, H. (2021). Kepemimpinan kepala sekolah. Bandung: Pustaka Setia.
Basri, H., Tambunan, N., & Panggabean, H. S. (2023). Manajemen kepemimpinan kepala sekolah pada madrasah. Jawa Tengah: Eureka Media Aksara.
Candra, D. U., & Wahyuni, A. (2022). Implementasi experiential marketing dan Instagram untuk meningkatkan volume penjualan pada Sejahtera Hati Warung Kopi Madiun. Niqosiya: Journal of Economics and Business Research, 2(1), 23–42.
Cruz, J. F., Govindan, K., Hashim, M., & Jeremiah, E. (2021). Menumbuhkan budaya positif sekolah di era new normal. Singapura: The Head Foundation.
Dini, A., Azzahra, H., Hasanah, R. D., YuliaPrastami, & Tarigan, M. (2022). Visi, misi dan sifat pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 3905-3910.
Fardiana, F. F. (2022). Peran manajerial kepala sekolah dalam mengembangkan budaya Islami. Edumanagerial, 159-275.
Fawwaz, F. (2024). Strategi komunikasi pemasaran UMKM dalam membangun positioning melalui Instagram. Jurnal Kajian dan Penelitian Umum, 2(1), 119–127.
Faridah, S. I. (2022). Manajemen dan kepemimpinan. Bandung: Eureka Media Aksara.
Fitry, S. A. (2021). Kepemimpinan kepala sekolah dalam mengembangkan budaya Islami di sekolah menengah pertama. Jurnal Pemikiran Pendidikan, 2808-3784.
Harahap, N. (2020). Penelitian kualitatif. Medan: Wal Ashri Publishing.
Haryoko, S., Bahatiar, & Arwadi, F. (2020). Analisis data penelitian kualitatif (konsep, teknik, dan prosedur analisis). Makassar: Universitas Negeri Makassar.
Helmawati. (2023). Meningkatkan kinerja kepala sekolah/madrasah melalui manajerial skill. Jakarta: Rineka Cipta.
Hidayat, R., & Abdillah. (2019). Ilmu pendidikan (konsep, teori dan aplikasinya). Medan: LPPPI.
Hikmawati, F. (2020). Metodologi penelitian. Depok: Rajawali Pers.
Ilmi, A. M., & Sholeh, M. (2021). Manajemen kepala sekolah dalam mewujudkan budaya religius di sekolah Islam. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 389-402.
Jayanti, M. (2021). Implementation of the independent curriculum.
Khoirudin, M. A. (2013). Curriculum management in improving the quality of education. Kediri: Tribakti Islamic Institute.
Maulidia, E., Wasiyanti, S., & Miharja, K. (2023). Perbandingan pencatatan keuangan manual dengan menggunakan Zahir Accounting pada Warung Kopi Rakjat. Artikel Ilmiah Sistem Informasi Akuntansi, 3(2), 97–102.
Menalu, E. A. (2022). Characteristics of the independent curriculum. Ministry of Education and Culture.
Mulyasa. (2019). Menjadi kepala sekolah profesional. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Napitulu, K. (2023). Implementation of independent learning curriculum management. Journal on Education.
Nasution, S. (2006). Asas-asas kurikulum. Jakarta.
Qismullah, F. I., Fakriah, N., & Safira, N. (2022). Penggunaan kafe dan warung kopi sebagai thinking space oleh mahasiswa di Aceh. Jurnal Geuthèë Penelitian Multidisiplin, 5(2), 161.
Ria, A. M., Andari, T. T., & Yulianingsih, Y. (2024). Pengaruh kualitas pelayanan dan lokasi terhadap kepuasan konsumen. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 3(1), 11–19.
Rusman. (2009). Curriculum management. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Sanjaya, W. (2007). Learning strategies oriented to educational process standards. Jakarta: Kencana.
Suharsimi, A. Y. (2008). Education management. Yogyakarta: Aditya Media.
Susanto, P. (2015). School productivity (theory for practice at the educator unit level). Alphabeta.
Trispiyanti, D., Arafat, Y., & Eddy, S. (2021). Implementation of improving the quality of education through the managerial role of school principals at SDN 212 Palembang City. Naturalistic: Journal of Research and Education and Learning Studies.
Usaha, P., Kopi, W., Kasus, S., Usaha, P., Benowo, K., & Barat, S. (2021). Analisis pengaruh jam kerja, jumlah pembeli, dan modal usaha terhadap bisnis warung kopi. Jurnal Ekonomi, 3(1), 63–76.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Pandawa : Pusat Publikasi Hasil Pengabdian Masyarakat

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.