Pengembangan Media Interaktif Powerpoint Profil Pelajar Pancasila untuk Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Ranti Ranti Universitas Riau
  • Eddy Noviana Universitas Riau
  • Munjiatun Munjiatun Universitas Riau
  • Guslinda Guslinda Universitas Riau

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i1.1456

Keywords:

PowerPoint, Interactive, Media, Student

Abstract

This study evaluates the feasibility of the interactive PowerPoint media *Profil Pelajar Pancasila* for 5th-grade elementary school students. Using the Borg & Gall Research and Development (R&D) model, data were collected through surveys, interviews, questionnaires, and validation sheets, analyzed both quantitatively and qualitatively. Media expert validation scored 92, averaging 4.84 (96.84%, "Highly Feasible"). Material expert validation scored 49, averaging 4.08 (81.67%, "Highly Feasible").  Student feedback showed 68% (17 students) rated the media as "Highly Feasible" with scores above 80%, while 32% (8 students) rated it "Feasible," with scores from 61.33% to 78.67%. The overall score was 1609, with an average percentage of 85.71%, categorized as "Highly Feasible." Teachers gave similarly positive evaluations. Teacher 1 scored 81 (95.29%), and Teacher 2 scored 69 (81.18%), both rated as "Highly Feasible."  In conclusion, the interactive PowerPoint media *Profil Pelajar Pancasila* is deemed "Highly Feasible" by media and material experts, students, and teachers, proving its effectiveness and suitability for elementary education.Keywords: PowerPoint, Interactive Media, Pancasila Student Profile.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alim, J. A., Hermita, N., Fendrik, M., & Oktaviani, C. (2022). Pengaruh penggunaan media audible books terhadap kemampuan computation thinking siswa di sekolah dasar. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(4), 3727-3735.

Damitri, D. E. (2020). Keunggulan media powerpoint berbasis audio visual sebagai media presentasi terhadap hasil belajar siswa SMK teknik bangunan. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 6(2).

Dananjaya, U. (2023). Media pembelajaran aktif. Jakarta: Nuansa Cendekia.

Faber, F., Erlisnawati, E., Syahrilfuddin, S., Marhadi, H., & Noviana, E. (2023). Development of animated videos in social science learning for fourth-grade elementary schools. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 6(1), 64-79.

Firmadani, F. (2020). Media pembelajaran berbasis teknologi sebagai inovasi pembelajaran era revolusi industri 4.0. KoPeN: Konferensi Pendidikan Nasional, 2(1), 93-97.

Hamid, M. A., & Ramadhani, R. (2020). Media pembelajaran. Jakarta: Yayasan Kita Menulis.

Harahap, O. F. M., Pd, M., Mastiur Napitupulu, S. K. M., & Batubara, N. S. (2022). Media pembelajaran: Teori dan perspektif penggunaan media pembelajaran dalam pembelajaran bahasa inggris. Jakarta: CV. Azka Pustaka.

Maenah, M., Taufiqulloh, T., & Sudibyo, H. (2024). Pengembangan media pembelajaran powerpoint interaktif untuk meningkatkan kompetensi profesional guru. Journal of Education Research, 5(3), 3272-3282.

Muthoharoh, M. (2019). Media powerpoint dalam pembelajaran. Tasyri: Jurnal Tarbiyah-Syariah-Islamiyah, 26(1), 21-32.

Nengsih, W., Widyasari, C., Yulina, S., & Guslinda, G. (2024). Implementasi kurikulum merdeka menuju pemulihan pembelajaran pada mim 02 Pekanbaru. Jurnal Pengabdian Masyarakat Indonesia, 4(4), 559-563.

Nuraini, I., & Sutama, S. (2020). Pengembangan media pembelajaran berbasis power point Ispring Suite 8 di sekolah dasar. Jurnal Varidika, 31(2), 62-71.

Permanda, S., Alpusari, M., & Noviana, E. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis powerpoint pada mata pelajaran IPA kelas IVC SD Negeri 147 Pekanbaru (Doctoral dissertation, Riau University).

Rozie, F., & Pratikno, A. S. (2023). Media pembelajaran digital dalam pembelajaran di sekolah dasar. Jakarta: Rena Cipta Mandiri.

Sapitri, N., Guslinda, G., & Zufriady, Z. (2021). Pengembangan media diorama untuk pembelajaran IPS kelas IV sekolah dasar. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(6), 1589-1598.

Sholichah, Z., Suharto, Y., Sahrina, A., & Soelistijo, D. (2023). Pengembangan media powerpoint interaktif materi mitigasi dan adaptasi bencana alam untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Integrasi dan Harmoni Inovatif Ilmu-Ilmu Sosial, 3(10), 1160-1172.

Sulistiawati, A., & Prastowo, A. (2021). Penggunaan phet sebagai media interaktif pembelajaran IPA pada kelas IV sekolah dasar. Jurnal Ilmiah PENDAS: Primary Educational Journal, 2(2), 82-91.

Wibowo, H. S. (2023). Pengembangan teknologi media pembelajaran: Merancang pengalaman pembelajaran yang inovatif dan efektif. Tiram Media.

Witri, G., Syahrilfuddin, S., & Guslinda, G. (2018). Pengembangan media pembelajaran interaktif untuk memfasilitasi belajar mandiri mahasiswa calon guru SD pada konsep bilangan. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 218.

Zuriah, N., & Sunaryo, H. (2022). Konstruksi profil pelajar Pancasila dalam buku panduan guru PPKN di sekolah dasar. Jurnal Civic Hukum, 7(1).

Downloads

Published

2024-12-16

How to Cite

Ranti Ranti, Eddy Noviana, Munjiatun Munjiatun, & Guslinda Guslinda. (2024). Pengembangan Media Interaktif Powerpoint Profil Pelajar Pancasila untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 3(1), 91–104. https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i1.1456

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.