Peran Stakeholder Suatu Instansi Pendidikan dalam Mencapai Keefektifan Pembelajaran

Authors

  • Muhammad Habib Zainul Huda Universitas Nahdlatul Ulama Surakarta
  • Sugiyo Sugiyo Universitas Nahdlatul Ulama Surakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i1.1534

Keywords:

Educational Institutions, Effective Learning, Role of Stakeholders

Abstract

Learning in educational institutions today can be said to lack effectiveness. This is certainly there are things that hinder, both from within the educational institution or from outside the educational institution. This research aims to describe how effective learning actually is, and what are the roles of stakeholders in achieving effective learning. This research includes qualitative research with a descriptive analysis approach. The theory that the author uses is the theory of Phenomenology, which this theory tries to look more at the phenomena that occur in an educational institution. The conclusions of this study are: (1). Effective learning is learning that prioritizes Akhlaq, Local Value-Based Learning, and Humanist Learning. (2). Among the roles of stakeholders in realizing effective learning are: Being a good Leadershep Good Leaders, Planning Innovative Strategies, and Implementing Programs to the Maximum.

 

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Afda, M. A., Siahaan, A., & Nasution, I. (2024). Peran Kepemimpinan Untuk Meningkatkan Profesionalisme Guru Pesantren Terpadu Raudhatul Jannah Kota Subulussalam. Jurnal Manajemen Pendidikan Ilmu Sosial (JMPIS), 5(3), 459–466.

Ananda, E. R., Hasibuan, K. N., Nur, M. A., & Hambali, M. (2024). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(3), 2778–2788.

Fadila. (2020). Efektivitas pengelolaan sumber daya sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(1), 81–88.

Fathurrochman, I. (2022). Pengelolaan Manajemen Sekolah yang Efektif. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 02(02), 1363–1374.

Haryaka, U. (2024). Strategi Kepemimpinan Kepsek dalam Meningkatkan Kinerja Guru di SMA Budi Luhur. Jurnal Ilmu Manajemen Dan Pendidikan, 4(1), 61–72.

Huda, M. H. Z. (2023). Penafsiran Al-Qur’an Kontemporer Tentang Pendidikan Karakter (Analisis Kualitatif Tafsir Tarbawiy Anwar Al-Baaz). UIN Surakarta.

Huda, M. N. (2019). Membentuk Sekolah yang efektif. Ta’dibi : Jurnal Prodi Manajemen Pendidikan Islam, VII(2), 43–63.

Husserl, E., & Pendahuluan, A. (2014). Fenomenologi Husserl Sebagai Metode Filsafat Eksistensial. Al Adyan, ix(2), 103–113.

Jamil, A. (2023). Memahami Filsafat Fenomenologi Edmund Husserl. Jurnal Ilmiah Falsafah : Jurnal Kajian Filsafat, Teologi Dan Humaniora, 9(2), 50–57.

Junaidi, Y. (2024). Peran Pimpinan Pondok Pesantren dalam Meningkatkan Penyelengaraan Mutu Pendidikan. Jurnal Ilmiah Edukatif, 10(1), 29–36.

Langgeng, G., Subkhan, M., Romdoni, A., & Sukaesih, E. (2024). Eksplorasi Sekolah Yang Efektif Dalam Mengelola. Jurnal Mahasiswa Karakter Bangsa (JMKB), 4(2).

Muharom, A. (2021). Manajemen Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan Dan Ilmu Keislaman, 7(1), 154–174.

Muljawan, A. (2018). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mengelola Sekolah Efektif. Jurnal Asy- Syukriyyah, 19(1), 146–157.

Nasir, M., Mahmudinata, A. A., Ulya, M., & Firdaus, F. A. (2023). Strategi Pemberdayaan Sekolah sebagai Upaya Peningkatan Manajemen Pendidikan. Journal Of International Multidisciplinary Research, 1(2), 810.

Pratama, S. (2024). Analisis Kinerja Guru dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Muhammadiyah Makassar. Jurnal Kependidikan, 13(2), 1879–1888.

Riyatuljannah, T. (2020). Peran dan Fungsi Kepsek Dalam Mewujudkan Sekolah Efektif di Lingkungan Sekolah Dasar. Journal of Islamic Primary Education, 3(2), 1–13.

Saputra, A. A., Efriliyanti, L., Hakim, A., & Koba, S. M. K. N. (2022). Peran Manajemen Pendidikan dalam Peningkatan Kualitas Pembelajaran Pada MTSN 1 Palembang. EDUGAMA: Jurnal Kependidikan Dan Sosial Keagamaan, 08(02).

Siahaan, A., Akmalia, R., Ul, A., Ray, M., Sembiring, A. W., & Yunita, E. (2023). Upaya Meningkatan Mutu Pendidikan di Indonesia. Upaya Meningkatan Mutu Pendidikan Di Indonesia, 05(03), 6933–6940.

Sihombing, D., & Samosir, H. (2021). Optimalisasi Peran Manajemen Berbasis Sekolah JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 7(4), 612–622.

Simanjuntak, R. (2018). Upaya Meningkatkan Model Sekolah Efektif Melalui Supervisi Manajerial Di Sma Al-Washliyah Pada Semester 2. Jurnal Ilmiah Skylandsea, 2(2).

Syarif, A. (2023). Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Pada Tingkat SD. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 14(2), 410–418.

Tunggadewi, U. T. (2019). Peran Kepala Sekolah Sebagai Manager Dalam Menciptakan Sekolah Efektif di SMP An-Nur Bululawang. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(2).

Utomo. (2023). Pentingnya Manajemen Sekolah dalam Peningkatan Mutu Pendidikan di Sekolah Dasar. Jurnal Bisnisman: Riset Bisnis Dan Manajemen, 4(3), 29–36.

Zulkarmain, L. (2021). Analisis Mutu (Input-Proses-Output) Pendidikan Di Lembaga Pendidikan Islam MTS Assalam Kota Mataram Nusa Tenggara Barat. Manazhim : Jurnal Manajemen Dan Ilmu Pendidikan, 3, 17–31.

Downloads

Published

2024-12-31

How to Cite

Muhammad Habib Zainul Huda, & Sugiyo Sugiyo. (2024). Peran Stakeholder Suatu Instansi Pendidikan dalam Mencapai Keefektifan Pembelajaran . Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 3(1), 317–328. https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i1.1534

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.