Guru Sebagai Agen Konseling: Upaya Penanganan Stres Akademik Siswa di SMAN 1 Palangka Raya
DOI:
https://doi.org/10.61132/sadewa.v3i3.1987Keywords:
Academic stress, Counseling, Educational environment, Student support, TeachersAbstract
This research examines the role of teachers as counseling agents in managing academic stress among students at SMAN 1 Palangka Raya. In the context of increasing academic demands, students often experience psychological pressure that negatively impacts their mental health and performance. This study employs qualitative methods, including observations and in-depth interviews, to identify teachers' roles in detecting stress symptoms and providing emotional support. The findings reveal that teachers can implement adaptive teaching methods and create a comfortable classroom atmosphere, helping students cope with stress. The implications of this research emphasize the importance of collaboration among teachers, parents, and school counselors in creating a healthy learning environment that supports both academic and psychosocial development of students comprehensively.
Downloads
References
Adolph, R. (2016). Identifikasi gejala stres akademik pada siswa dilihat dari gejala emosional di SMAN 17 Tebo (pp. 1–23).
Aep Saepudin, N. R. (2025). Peran guru dalam membangun subjective well-being anak usia sekolah dasar. Jurnal Pendidikan, 6(1), 24–31.
Aiysah, D. (2022). Dengan stres akademik pada siswa kelas XI SMA [Tesis, Universitas Medan Area].
Arsanti, M. A. (2021). Hubungan antara self-regulated learning dan stres akademik pada mahasiswa [Skripsi, Universitas Sanata Dharma]. https://repository.usd.ac.id/25510/2/084114001_Full%5B1%5D.pdf
Beno, J., Silen, A., & Yanti, M. (2022). Hubungan antara problem-focused coping dengan stres akademik pada mahasiswa yang menyusun skripsi di Fakultas Dakwah dan Komunikasi UIN Walisongo Semarang. Braz Dent J., 33(1), 1–12.
Fastiana, G. I. (2025). Guru sebagai mediator dalam mengatasi konflik intrapersonal siswa di SMK Negeri 2 Purwokerto.
Febri, H. (2024). Stres no more: Strategi efektif mengelola stres di tengah kehidupan digital. Coram Mundo: Jurnal Teologi dan Pendidikan Agama Kristen, 6(2), 54–71.
Gisela, E. S., Kinkie, E. A., & Sabbilla, A. (2025). Pengaruh stres akademik terhadap kesejahteraan psikologis mahasiswa semester akhir yang terlambat lulus. Jurnal Psikologi Mahasiswa, 5(1), 331–341.
Ilmiah, J., Jinu, N., & Mei, N. (2025). Peran guru Pendidikan Agama Islam dalam mengajarkan nilai-nilai moral agamis di SMPN 1 Kwanyar Bangkalan Madura. Jurnal Pendidikan Islam, 2(3), 403–416.
Iqbal, M., Margolang, A. I., Alamsyahdana, A., Rezi, M., Nst, S., & Pras, J. (2024). Implementasi program evaluasi pendidikan (Bimbingan Konseling) di sekolah dasar. Socius: Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 1(Juli), 299–305. https://doi.org/10.5281/zenodo.12738754
Melinda, P. (2020). Peranan guru, orang tua dalam mencegah bullying dan meningkatkan rasa percaya diri anak usia dini TK Aisyiyah Bustanul Athfal 5 Gunung Agung Tengah Kota Pagar Alam [Skripsi, Universitas PGRI Palembang].
Panjaitan, N. S., Adira, M. L., Lesmana, G., & Utara, M. S. (2025). Eksistensi peran bimbingan dan konseling dalam regulasi pendidikan. Jurnal Konseling dan Pendidikan, 3(1), 36–45.
Putri, M. L. (2023). Pengaruh konseling kelompok dengan teknik cognitive behavior therapy terhadap perilaku bullying verbal pada peserta didik kelas VIII SMP Negeri 2 Bangunrejo [Skripsi].
Siamsah, D. (2025). Manajemen stres pada mahasiswa Pendidikan Bahasa Arab dalam menyelesaikan skripsi di Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung [Skripsi].
Susilawati. (2023). Evaluasi penggunaan teknik penilaian non-tes dalam mengukur perkembangan ranah afektif dan psikomotorik siswa dalam pembelajaran IPA di SDN 24 Kendari. Jurnal Evaluasi Pendidikan, 5(2), 44–55.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran dan Ilmu Sosial

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.