Implemensi Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar

Authors

  • Lisa Novianti Gultom Universitas Negeri Padang
  • Nur Azmi Alwi Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i3.952

Keywords:

Science Literacy, Science, Elementary School

Abstract

In science learning, scientific literacy has a very important role because it prepares students who are qualified, reliable and able to compete internationally. To be able to create and develop scientific literacy in science learning, teachers need to create learning conditions that involve student activity. The aim of this research is to determine the implementation of scientific literacy in science learning in elementary schools. The methods used in this research are literature review/literature study and field observations and interviews. Data processing and analysis was carried out qualitatively with descriptive explanation. It is known that the results of this research are that the implementation of scientific literacy can develop students' thought patterns and behavior and build human character to care, be responsible for themselves, society, the universe and the problems faced by modern society today. Scientific literacy also has an important role in building the welfare of society now and in the future.

References

Asrizal, A., Festiyed, F., & Sumarmin, R. (2017). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar Ipa Terpadu Bermuatan Literasi Era Digital Untuk Pembelajaran Siswa Smp Kelas Viii. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 1(1), 1. https://doi.org/10.24036/jep/vol1-iss1/27

Asrizal, A., Festiyed, F., & Sumarmin, R. (2017). Analisis Kebutuhan Pengembangan Bahan Ajar Ipa Terpadu Bermuatan Literasi Era Digital Untuk Pembelajaran Siswa Smp Kelas Viii. Jurnal Eksakta Pendidikan (Jep), 1(1), 1. https://doi.org/10.24036/jep/vol1-iss1/27

Astini, N. K. S. (2019). Pentingnya Literasi Teknologi Informasi Dan Komunikasi Bagi Guru Sekolah Dasar Untuk Menyiapkan Generasi Milenial. Prosiding Seminar Nasional Dharma Acarya, 1(2018), 113–120.

Basam, F., Rusilowati, A., & Ridlo, S. (2016). Pancasakti Science Education Journal. Formulasi Minyak Atsiri Daun Jeruk Purut (Citrus Hystrix D.C.) Sebagai Sediaan Aromaterapi, 7(1), 1–8.

Cahyani, D., & Roviati, E. (2016). Penerapan Pembelajaran Ipa Berbasis Keterampilan Proses Sains Untuk Meningkatkan Literasi Sains Pada Mata Pelajaran Ipa Di Kelas Vii Materi Pokok Pencemaran Lingkungan Di Smpn 1 Cikijing. Jurnal Sains Dan Pendidikan Sainspd.I; Jurusan Tadris Ipa Biologi Jalan Perjuangan Bypass Sunyaragi Cirebon, 5(45132), 122–135. www.syekhnurjati.ac.di/jurnal/index.php/sceducatia

Daniah, D. (2020). Pentingnya Inkuiri Ilmiah Pada Praktikum Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Peningkatan Literasi Sains Mahasiswa. Pionir: Jurnal Pendidikan, 9(1), 144–153. https://doi.org/10.22373/pjp.v9i1.7178

Fadillah, E. N. (2017). Development Of Assessment Instruments To Measure The Science Process Skills Of High School Students. Didaktika Biologi, 1(2), 123–134. http://jurnal.um-palembang.ac.id/dikbio/article/view/770/701

Fitariya, F. (2018). Meningkatkan Literasi Sains Di Sdn Sidokumpul Dengan Metode Exsperimen. Ptk A3 Pgsd Fkip Universitas Muhammadiyah …. http://eprints.umsida.ac.id/3048/

Handayani*, N. A., & Jumadi, J. (2021). Analisis Pembelajaran Ipa Secara Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 9(2), 217–233. https://doi.org/10.24815/jpsi.v9i2.19033.

Kristyowati, R., & Purwanto, A. (2019). Pembelajaran Literasi Sains Melalui Pemanfaatan Lingkungan. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 9(2), 183–191. https://doi.org/10.24246/j.js.2019.v9.i2.p183-191

Naila, I., & Khasna, F. T. (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Kemampuan Literasi Sains Calon Guru Sekolah Dasar: Sebuah Studi Pendahuluan. Dasar: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil …, 7(1), 42–47. https://journal.unesa.ac.id/index.php/pd/article/view/12177

Narut, Y. F., & Supradi, K. (2019). Literasi Sains Peserta Didik Dalam Pembelajaran Ipa Di Indonesia. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 3(1), 61–69.

Pertiwi, U. D., Atanti, R. D., & Ismawati, R. (2018). Pentingnya Literasi Sains Pada Pembelajaran Ipa Smp Abad 21. Indonesian Journal Of Natural Science Education (Ijnse), 1(1), 24–29. https://doi.org/10.31002/nse.v1i1.173

Rizkita, L., Suwono, H., & Susilo, H. (2016). Pengaruh Pembelajaran Socio-Scientific Problem-Based Learning Terhadap Keterampilan Metakognitif Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas X Sman Kota Malang, 2017, 1(4), 732–738.

Rustaman, N. Y. (2017). Mewujudkan Sistem Pembelajaran Sains / Biologi Berorientasi Pengembangan Literasi Peserta Didik Rustaman, April, 1–8.

Setiawan, A. R. (2019). Efektivitas Pembelajaran Biologi Berorientasi Literasi Saintifik. Thabiea: Journal Of Natural Science Teaching, 2(2), 83–94. https://doi.org/10.21043/thabiea.v2i2.5345

Syofyan, H., & Amir, T. L. (2019). Penerapan Literasi Sains Dalam Pembelajaran Ipa Untuk Calon Guru Sd. Journal Pendidikan Dasar, 10(2), 35–43.

Van Noordwijk, M. (2021). Agroforestry-Based Ecosystem Services: Reconciling Values Of Humans And Nature In Sustainable Development. Land, 10(7). https://doi.org/10.3390/land10070699

Zuriyani, E. (2021). Implementasi Pelatihan E-Learning Era Pandemik. Jurnal Perspektif, 14(1), 138–160. https://doi.org/10.53746/perspektif.v14i1.42

Published

2024-06-13

How to Cite

Lisa Novianti Gultom, & Nur Azmi Alwi. (2024). Implemensi Literasi Sains Dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar . Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(3), 170–179. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i3.952

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.