Pengaruh Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Komunikator Terhadap Perkembangan Moral Kristen Siswa Di Kelas XI SMK Yayasan Soposurung Balige Tahun Pembelajaran 2023/2024

Authors

  • Imelda Siahaan Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Lasmaria Lumbantobing Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Frainskoy Rio Naibaho Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Taripar Aripin Samosir Institut Agama Kristen Negeri Tarutung
  • Rusmauli Simbolon Institut Agama Kristen Negeri Tarutung

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i4.244

Keywords:

PAK Teachers as Communicators, Christian Moral Development

Abstract

The research aims to determine the positive influence of PAK teachers as communicators on the Christian moral development of students in class XI of the Soposurung Balige Foundation Vocational School for the 2023/2024 academic year. The research hypothesis is that there is a positive influence between PAK teachers as communicators on the Christian moral development of students in class. Quantitative research methods. The population of all class XI students at Soposurung Foundation Vocational School for the 2023/2024 academic year who are Protestant Christians is 57 people. This research is population research. The research instrument is a closed questionnaire. The results of data analysis obtained: 1) regression equation. 2) The determination test revealed that the influence was 41.34%. 3) Testing the hypothesis obtained tcount=6.168>ttable=2.000, so H0 is rejected and Ha is accepted, namely that there is a positive influence between PAK teachers as communicators on the Christian moral development of class XI students at Soposurung Foundation Vocational School for the 2023/2024 academic year.

References

Adi Susilo, Sutarjo. 2014. Pembelajaran Nilai Karakter. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.

Ainiyah, Nur. 2016. “Identitas Diri Dan Makna Guru Profesional Sebagai Komunikator Pendidikan (Perspektif Fenomenologis).” Jurnal Pendidikan Islam Indonesia 1(1):1–20. doi: 10.35316/jpii.v1i1.32.

Damai Daeli, Ayuni. 2022. “Pengaruh Pendidikan Agama Kristen Disekolah Dalam Membangun Membangun Kriteria Anak Remaja Smp Dan Sma.” Inculco Journal of Christian Education 2(1):43–53.

Harianto. 2012. Pendidikan Agama Kristen Dalam Alkitab Dan Dunia Pendidikan Masa Kini. Yogyakarta: ANDI.

Hildayani, Rini. 2014. Psikologi Perkembangan Anak. Tangerang Selatan: Banten:

Kandiri, Kandiri, and Arfandi Arfandi. 2021. “Guru Sebagai Model Dan Teladan Dalam Meningkatkan Moralitas Siswa.” Edupedia : Jurnal Studi Pendidikan 6(1):1–8.

Legi, Hendrik. 2020. Moral, Karakter Dan Disiplin Dalam Pendidikan Agama Kristen. edited by M. Riwu and Y. Giban. Tasikmalaya: EDU.

Naibaho, Frainskoy Rio. 2021. “Pengaruh Penggunaan Media Visual Dalam Pembelajaran Terhadap Motivasi Belajar PAK (Study Kasus Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Tarutung Tahun Ajaran 2019/2020).” Jurnal Christian Humaniora 5(1):107–115.

Purnama, Edi. 2020. “Implikasi Kebijaksanaan Yesus Bagi Guru Pendidikan Agama Kristen.” Pengarah: Jurnal Teologi Kristen 2(1):33–50.

Sidjabat, B. .. 2017. Mengajar Secara Profesional. Bandung: Bandung: IKAPI.

Sugiyono. 2016. Metode Penelitian Kuantitatif, Kuantitatif Dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryanto. 2015. Pengantar Ilmu Komunikasi. 1st ed. Bandung: Bandung: Pustaka Setia.

Tobing, Lasmaria Lumban. 2017 “Peranan Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Pendidik Moral Siswa” 1. No. 1: 140-155.

Vusparatih, Dina Sekar. 2013. “PERANAN KOMUNIKASI GURU DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM 2013.” (9):387–97.

Downloads

Published

2023-10-12

How to Cite

Imelda Siahaan, Lasmaria Lumbantobing, Frainskoy Rio Naibaho, Taripar Aripin Samosir, & Rusmauli Simbolon. (2023). Pengaruh Guru Pendidikan Agama Kristen Sebagai Komunikator Terhadap Perkembangan Moral Kristen Siswa Di Kelas XI SMK Yayasan Soposurung Balige Tahun Pembelajaran 2023/2024. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 1(4), 133–142. https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i4.244

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.