Hubungan Kemampuan Komunikasi Matematis Dengan Self Confidence Pada Pembelajaran Matematika Kelas V SDN Banyu Ajuh 06

Authors

  • Izzah Lintang Masyithoh Universitas Trunojoyo Madura
  • Rika Wulandari Universitas Trunojoyo Madura

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i3.33

Keywords:

Mathematical Communication Skills, Self Confidence, Mathematics

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship between mathematical communication skills and self-confidence in mathematics learning for fifth grade students at SDN Banyu Ajuh 06, Kamal, Banyu Ajuh, Kec. Kamal, Kab. Bangkalan on building materials. This research uses quantitative methods. The research population is all fifth grade students for the 2022/2023 Academic Year. Sampling in this study using a total sample. The research sample was 22 students. Data was collected using test questions and observation sheets. The results of the study show that 1) there is a positive relationship between mathematical communication ability and self-confidence with a moderate level of relationship, 2) that the relationship between mathematical communication ability and self-confidence is 29.4%, while 70.6% is influenced by other variables .

References

Agustin, Nurlia, dkk. (2021). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dan Kemampuan Komunikasi Matematis Tentang Materi Bangun Ruang Siswa Kelas 5 SD Negeri Kecamatan Allian Tahun Ajaran 2020-2021. Journal of Professional Elementary Education, 1(15), 10-16.

Adhimah, Syifaul. (2020). Peran Orang Tua Dalam Menghilangkan Rasa Canggung Anak Usia Dini (Studi Kasus di Desa Karangbong RT 6 RW 2 Gedangan Sidoarjo). Jurnal Pendidikan Anak, 9(1), 57-62.

Amri, Syaipul. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 78-85.

Ananda, Rusydi, Muhammad Fadhli. (2018). Statistik Pendidikan. Medan: CV. Widya Puspita.

Budiastuti, Dyah, Agustinus Bandur. (2018). Validitas dan Reliabilitas Penelitian. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Fadilah, Nur, Budiyono. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Sifat-Sifat Bangun Ruang Menggunakan Media Bangun Ruang Multi Warna Pada Siswa Sekolah Dasar. JPGSD,1(2), 1-10.

Fatimah, U. Laela, Khairuddin Alfath. (2019). Analisis Kesukaran Soal Daya Pembeda dan Fungsi Distraktor. Jurnal Komunikasi dan Pendidikan Islam, 8(2), 37-64.

Firdawati, Intan, Wahyu Hidayat. (2018). Hubungan Antara Keaktifan Belajar Siswa Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMK. Jurnal Visipena Volume, 9(10), 151-158.

Hardian, Y. M. (2019). Analisis Kemampuan Matematis Dalam Memahami Materi Eksponen dan Logaritma Pada Siswa Kelas X MIPA SMA Negeri 7 Mallawa Kabupaten Maros. Skripsi Pendidikan Matematika. Program Pascasarjana Universitas Muhammadiyah Makassar.

Hasratuddin. (2021). Membangun Karakter Melalui Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika PARADIKMA, 6(2), 130-141.

Hodiyanto. (2017). Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal AdMathEdu, 7(1), 9-18.

Jamun, M. Yohannes, Zephisius Rudiyanto Eso Ntelok, dan Rudolof Ngalu. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Perangkat Teknologi Informasi Dan Komunikasi Terhadap Peningkatan Kompetensi Profesional Guru Sekolah Dasar, Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 4(1), 46-50.

Kholil, Mohammad, Eric Dwi Putra. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Visa Konten Space and Shape. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Sains Education, 1(1), 53-64.

Mirhan, dan Jeane Betty. 2016. Hubungan Antara Percaya Diri dan Kerja Keras Dalam Olahraga dan Keterampilan Hidup. Jurnal Olahraga Prestasi, 12(1), 86-96.

Muhamad, Memet, Ahmad Sofyan Hanif, dan Aridhotul Haqiyah. (2021). Statistika Dalam Pendidikan dan Olahraga. Depok: PT RAJAGRAFINDO PERSADA.

Muniroh, Siti, Tina Rosyana, Heris Hendriana. (2018). Hubungan Self Confidence Dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa SMP. Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(4), 479-486.

Ningsih, P. Santika, Attin Warmi. (2021). Analisis kepercayaan diri (self confidence) pada pembelajaran matematika siswa SMP. Jurnal Maju, 8(2), 621-628.

Novitasari, Dian. (2016). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 2(22), 8-18.

Nurkholifah, Siti et al. (2018). Hubungan antara Self Confidence dengan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Edumatica. Volume 8 Nomor 1. pp 58-66.

Rahmadhani, Elfi. (2018). Model Pembelajaran Process Oriented Guided Inquiry Learning (POGIL): Peningkatan Disposisi Matematika Dan Self Confidence Mahasiswa Tadris Matematika. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 5(2), 159-167.

Ramellan, Purnama, Edwin Musdi, dan Armiati. (2012). Kemampuan Komunikasi Matematis dan Pembelajaran Interaktif. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 77-82.

Rosdianti, Iis, dkk. (2019). Analisis kemampuan koneksi matematika dan self confidence siswa SMP melalui model pembelajaran think pair share. Jurnal Matematika, 2(3), 289-295.

Purnasari, Nurwulan. (2021). Metodologi Penelitian. Surakarta: Guepedia.

Purwati, Heni, Dhian E. Wuri. (2017). Analisis kemampuan komunikasi matematis siswa dengan gaya belajar kompetitif. Jurnal Derivat, 4(2), 17-23.

Siagian, D. Muhammad. (2016). Kemampuan Koneksi Matematik Dalam Pembelajaran Matematika. Journal of Mathematics Education and Science, 2(1), 58-67.

Sidik, Anwar, Ramlah, Utami R. M. (2017). Hubungan Antara Self-Confidence dengan Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP. Proceedings of National Seminar on Mathematic and Mathematic Learning, Karawang: 2017. Hal. 222-226.

Sudaryono, Bambang, Ricky Agusiady. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Penerbit Deepublish.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif. Bandung: Alfabeta.

Sumardi. (2020). Teknik Pengukuran dan Penilaian Hasil Belajar. Sleman: Penerbit Deepublish.

Syam, Asrullah, Amri. (2017). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Kaderisasi Imm Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa (Studi Kasus Di Program Studi Pendidikan Biologi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Parepare). Jurnal Biotek. 5(2), 87-102.

Triana, R. Cintya, dan Depriwana Rahmi. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Pada Materi Lingkaran: Analisis Deskriptif Berdasarkan Self Confidence Siswa SMP IT Insan Utama 2. Journal for Research in Mathematics Learning, 1, 19-28.

Umar, Wahid. (2012). Membangun Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi Bandung,1.

Wiwoho, S. Mudjanarko, Dwi Sulastri, dan Atik Wahyuni. (2020). Metode Importance Performance Analysis (IPA) Untuk Mengukur Kinerja Prasarana Kereta Api Melalui Kepuasan Pelanggan. Surabaya: Scopindo Media Pustaka.

Downloads

Published

2023-08-15

How to Cite

Izzah Lintang Masyithoh, & Rika Wulandari. (2023). Hubungan Kemampuan Komunikasi Matematis Dengan Self Confidence Pada Pembelajaran Matematika Kelas V SDN Banyu Ajuh 06. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 1(3), 01–10. https://doi.org/10.61132/sadewa.v1i3.33

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.