Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Kurikulum Merdeka Di MAN 2 Palembang

Authors

  • Ibrahim Ibrahim Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Sumatera Selatan
  • Devi Rahma Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Sumatera Selatan Indonesia
  • Tri Wulandari Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Rafa Nabila Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Sumatera Selatan, Indonesia
  • Cahyadi Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang, Sumatera Selatan, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.437

Keywords:

Implementation, Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5), Independent Curriculum

Abstract

This research discusses the Implementation of the Strengthening Project for the Student Profile of Pancasila (P5) in the Independent Curriculum at MAN 2 Palembang. The purpose of this study is to analyze the impact on students regarding the implementation of the Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5) at MAN 2 Palembang. The research is qualitative, with a descriptive approach. Interviews were conducted with individuals representing the criteria of MAN 2 Palembang to gather data. The 10th-grade class is the only class at MAN 2 Palembang participating in the Pancasila student profile enhancement project. As part of their independent study, students develop and implement a project. One of the independent curriculum project activities is the implementation of P5 activities. The P5 project at MAN 2 Palembang consists of three parts: a presentation by the class teacher on traditional South Sumatra cuisine and related topics (recipes passed down from generation to generation), a session on the socialization of the impact of bullying and drug use in the school auditorium, and a student performance showcasing traditional South Sumatra cuisine in the school auditorium.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Annur, S. (2018). Metodologi Penelitian Pendidikan. Noerfikri.

Arifuddin. (2022). Optimalisasi Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Membina Karakter Peserta didik. Jurnal JIIP, 829.

Arifudin. (2020). Peranan Konseling dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Mahasiswa . Jurnal Bimbingan dan Konseling , 237-242.

Atmaka. (2022, Agustus Senin). Perbedaan Ikm Mandiri belajar, Mandiri Berubah, Dan Mandiri Berbagi. . Retrieved from Retrieved From Infoasn.id: Https://Pendidikan.Infoasn.id/apa-saja-perbedaan-Ikm-Mandiribelajar-Mandiriberubah-dan-Mandiriberbagi

Faiz, A. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1 . Jurnal Basicedu, 2846-2853.

Ferdiansyah. (2022). Manajemen Pendidikan (Tinjauan Pada Pendidikan Formal). Bandung: Widina Media Utama.

Hamruni, H. (2015). Konsep Dasar dan Implementasi Pembelajaran Kontektual. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 177-187.

Hamzah. (2021). Proyek Profil Pancasila Sebagai Penguatan Pendidikan karakter Pada Peserta Didik. Jurnal Jendela Pendidikan, 7.

Hasanah. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Sisswa . Studi Kemahasiswaan, 1-13.

Ibrahim, Aulia, D. R., & Setyaningsih, K. (2022). GAYA KEPEMIMPINAN DEMOKTRATIS KEPALA SEKOLAH. Produ: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(2), 11–21.

Ibrahim, Niswah, C., & Islamiyah, D. (2023). Implementasi Manajemen Mutu Terpadu di Madrasah Ibtidaiyah Swasta Islamiyah Tarbiyah Sekar Jaya Ogan Komering Ulu. Jurnal Dirasah, 6(2), 431–441.

Inayah. (2021). Integrasi Dimensi Profil Pelajar Pancasila Dalam Mata Kuliah Pelajaran Pendidikan Agama Islam Menghadapi Era 4.0 Negeri Tembakboyo. Jurnal Of Education And Learning Sciences, 117.

Irwansyah. (2021). Perkembangan Peserta Didik . Bandung: Whidina Bakti Persada.

Kahfi. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Karakter Peserta didik di Sekolah . Dirash : Jurnal Pemikiran dan Pendidikan Dasar Islam, 117.

Kemendikbud. (2022). Kurikulum Merdeka Menjadi Jawaban Atas Krisis Pembelajaran.

Musyadad. (2022). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Motivasi Kerja Guru dalam Membuat Perangkat Pembelajaran. Jakarta: JIIP.

Rachwati. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Implementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerk jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedubasicedu, 11.

Rahayuningsih. (2022). Internalisasi Filosofi Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dalam Muwujudkan Profil Pelajar Pancasila . Social Jurnal Inovasi endidikan IPS , 177-187.

Saraswati. (2023). Analisis Kegiatan P5 di SMA Negeri Tanggerang sebagai Penerapan Pembelajaran Terdiferensiasi pada Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Mipa, 186.

Simangunsung. (2020). Peningkatan Pengetahuan Konseptual Siswa Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning . Jurnal Darma Agung, 100-105.

Sufyadi. (2021). Panduan Profil pengembangan Projek Penguatan Profil Pelaja Pancasila . Kemendikbudristek, 1.

Sulistyati. (2021). Proyek Profil Pelajar Pancasila.

Ulandari. (2023). Implementasi Proyek Penguatan Pelajar Pancasila ebagai Upaya Menguatkan Karakter Peserta Didik. Jurnal Moral Kemasyarakatan.

Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Zainuri, A., Yunita, Y., Baim, I., Wijaya, W., Purnamasari, A., & Meyrinda, J. (2023). Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar di Pondok Pesantren Latansa Palembang Darussalam. CENDEKIA: Jurnal Studi Keislaman, 9(1), 29–43. https://doi.org/10.37348/cendekia.v9i1.230

Downloads

Published

2023-12-15

How to Cite

Ibrahim Ibrahim, Devi Rahma, Tri Wulandari, Rafa Nabila, & Cahyadi. (2023). Implementasi Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila (P5) Pada Kurikulum Merdeka Di MAN 2 Palembang . Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(1), 58–71. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.437