Pengembangan Potensi, Bakat, dan Minat Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah Dasar

Authors

  • Asti Widiastuti Universitas Pendidikan Indonesia
  • Elsa Aulia Fadhilah Universitas Pendidikan Indonesia
  • Hikmatul Ghina Universitas Pendidikan Indonesia
  • Agus Mulyana Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.455

Keywords:

extracurricular, interests, talents, potential

Abstract

Potential, talents and interests certainly need to be developed and started as early as possible. Therefore, developing potential, talents and interests has been implemented since elementary school level. This article was created using qualitative methods which emphasize an in-depth understanding of the matter being studied. One of the private elementary schools, to be precise in one of the regions/regions of Bandung, has provided a platform for developing the potential, talents and interests of its students through extracurricular activities. The school has organized and facilitated approximately two mandatory extracurriculars and seven optional extracurriculars as an effort to develop students' potential, talents and interests in both academic and non-academic fields.

References

Aciakatura, C., Magdalena, I., Zahranisa, A., & Latipatun Zahro, N. (2021). Analisis Pengembangan Minat dan Bakat Siswa pada Siswa Sekolah Dasar. Cerdika: Jurnal Ilmiah Indonesia, 1(2), 89–94. https://doi.org/10.36418/cerdika.v1i2.15

Bangun, S. Y. (2019). Peran Pelatih Olahraga Ekstrakurikuler Dalam Mengembangkan Bakat Dan Minat Olahraga Pada Peserta Didik. Jurnal Prestasi, 2(4), 29. https://doi.org/10.24114/jp.v2i4.11913

Hakim, M. N., & Iskandar, M. N. (2023). Pengembangan Bakat Dan Minat Dengan Manajemen Peserta Didik. Kharisma: Jurnal Administrasi Dan Manajemen Pendidikan, 2(1), 26–37. https://doi.org/10.59373/kharisma.v2i1.17

Harahap, M. (2022). Esensi Peserta Didik Dalam Perspektif Islam. Jurnal At-Tariqah, 1(2), 140–155.

Irma Nur, H. (2020). Upaya Pengembangan Bakat Dan Minat Siswa Melalui Ekstrakurikuler Hadroh Di Mts Negeri 1 Ponorogo. Skripsi, April. http://etheses.iainponorogo.ac.id/id/eprint/9726

Magdalena, I., Ramadanti, F., & Rossatia, N. (2020). Upaya Pengembangan Bakat atau Kemampuan Siswa Sekolah Dasar melalui Ekstrakurikuler. Bintang: Jurnal Pendidikandan Sains, 2(2), 230–243.

Magdalena, I., Septina, Y., Az-zahra, R., & Pratiwi, A. D. (2020). Cara mengembangkan bakat peserta didik. Bintang : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2, 278–287.

Nurdiana, N. S. S. (2021). Pengembangan Minat dan Bakat Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler. Jurnal Bimbingan Konseling Islam, 2(2), 172–187.

Permendikbud, 2014. (2019). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 63 Tahun 2014 Tentang Pendidikan Kepramukaan Sebagai Kegiatan Ekstrakurikuler Wajib Pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah. Permendikbud No 63 Tahun 2014, 53(9), 1689–1699. www.journal.uta45jakarta.ac.id

Subroto, S., & Remas, E. (2015). Ekstrakurikuler di sekolah.

Sutisna, O. (2019). Landasan Teori Kegiatan Ekstrakurikuler. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Magdalena, I., Ramadanti, F., & Rossatia, N. (2020). Upaya Pengembangan Bakat atau Kemampuan Siswa Sekolah Dasar melalui Ekstrakurikuler. Bintang: Jurnal Pendidikandan Sains, 2(2), 230–243.

Magdalena, I., Septina, Y., Az-zahra, R., & Pratiwi, A. D. (2020). Cara mengembangkan bakat peserta didik. Bintang : Jurnal Pendidikan Dan Sains, 2, 278–287.

Utami, W. D., Rahma, S. B., & Anggraini, I. A. (2020). Analisis Minat dan Bakat Peserta didik terhadap Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(1), 23–28. http://ejournal.radenintan.ac.id/index.php/terampil/index%0ATerampil:

Utomo, A., Kurniawan, A. R., Chan, F., Juliani, T., Riski, R. D., Ismaini, E., & Utomo, A. (2019). Peran Guru Dalam Mengembangkan Bakat Siswa Di Sekolah Dasar Negeri 34/I Teratai. Jurnal PGSD, 12(2), 166–173. https://doi.org/10.33369/pgsd.12.2.166-173

Downloads

Published

2023-12-18

How to Cite

Asti Widiastuti, Elsa Aulia Fadhilah, Hikmatul Ghina, & Agus Mulyana. (2023). Pengembangan Potensi, Bakat, dan Minat Peserta Didik Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah Dasar. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(1), 129–138. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i1.455

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.