Pengembangan LKPD Berbasis Role Playing Pada Pembelajaran IPAS Dalam Kurikulum Merdeka Dengan Materi Indonesiaku Kaya Budaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Nurul Sahpitri Tanjung Universitas Negeri Medan
  • Sri Ramadhina Universitas Negeri Medan
  • Syahrial Syahrial Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i2.743

Keywords:

LKPD, Role Playing, Ipas, Independent Curriculum

Abstract

This research aims to improve thematic LKPD learning using a role-playing model in grade 5 elementary schools in Bengkulu City.This research is research and development (R&D) carried out by modifying Thiagarajan and Sammel's four-dimensional model.This research shows that LKPD in thematic learning using the role-playing model received a score of 78.10 in the "good" category at level 1 by LKPD experts and 89.25 in the "very good" category at level 2 by 90 students. He gave me the answer which is very good.Therefore, from the research that has been conducted it can be concluded that LKPD using the social and natural sciences (IPAS) role-playing learning model in the independent curriculum for grade IV elementary school can be classified as a very good LKPD and can be used for learning.

 

References

Astuti, Y., & Setiawan, B. (2013). Pengembangan lembar kerja siswa (LKS) berbasis pendekatan inkuiri terbimbing dalam pembelajaran kooperatif pada materi kalor. Jurnal pendidikan ipa indonesia, 2(1).

Alfianiawati, T., Desyandri, & Nasrul. (2019). Pengaruh Penggunaan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Di Kelas V Sd. Ejournal Pembelajaran Inovasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 7(3), 1–10.

Fitri, dkk, 2021. Buku Siswa Kelas IV BAB VI Tema Indonesiaku Kaya Budya Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial Kurikulum Merdeka. Jakarta: Kementrian Pendidkan Dan Kebudayaan.

Irawan, T. S. Dan E. (2017). Kiat Sukses Meraih Hibah Penelitian Pengembangan. Yogyakarta: Deepublish (P. 2017).

Mawlidyana, H. T., & Istinah, F. (2019). Pengembangan Lkpd Berorientasi Model Pembelajaran Kooperatif TPS Untuk Pembelajaran IPA Siswa Kelas IV Sekolah Dasar|. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(6), 57-66.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif Dan R&D (P. 13).

Sulistyorini, S., & Listiadi, A. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Ispring Suite 10 Berbasis Android pada Materi Jurnal Penyesuaian di SMK. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 2116–2126.

Tuken (2016). Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran PKN Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Role Playing Di Kelas VI SDN IV Kota Parepare, Vol VI, No 2, Halaman 3

Winarni, E. W., (2018), Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Penelitian Tindakan Kelas (PTK), Research and Development (R&D). Jakarta: Bumi Aksara.

Zaraturrahmi (2016). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Berbasis Masalah Pada Pokok Bahasa Cermin Untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa di SMP Negeri 2 Banda Aceh, Vol 04, No 01, Halaman 179.

Zelmi Kaffa, Yalvema Miaz. (2022). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Role Playing pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 29.

Downloads

Published

2024-04-22

How to Cite

Nurul Sahpitri Tanjung, Sri Ramadhina, & Syahrial Syahrial. (2024). Pengembangan LKPD Berbasis Role Playing Pada Pembelajaran IPAS Dalam Kurikulum Merdeka Dengan Materi Indonesiaku Kaya Budaya Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Sadewa : Publikasi Ilmu Pendidikan, Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 2(2), 57–65. https://doi.org/10.61132/sadewa.v2i2.743

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.