Pengaruh Penerapan Blended Learning Flex Model Terhadap Hasil Belajar Menulis Teks Prosedur Siswa Kelas IV di UPT SPF SDN Mamajang I Kota Makassar
DOI:
https://doi.org/10.61132/yudistira.v2i4.1198Keywords:
Learning Model, Blended Learning Flex Model and learning outcomes, for writing procedural textsAbstract
This research aims to see how much influence results from learning using the Blended learning flex model system on student learning outcomes and their role in the learning process, especially on the material of writing procedural texts. In this study, a One-Group Pretest-Posttest Design was used. One-Group Pretest-Posttest Design is a type of Pre-Experimental Design research. Data collection techniques use exams/tests and documentation. The population and sample size of this research are all class IV students at UPT SPF SDN Mamajang I, Makassar city, totaling 25 students. The results of this research are the pretest posttest which has been tested on students, and the results of hypothesis testing from this research are tcount = 11.0227 with ttable= 2.064, then Ho is rejected and H¹ is accepted. By rejecting
Downloads
References
Anggraini, N. (2019). Pengaruh Penerapan Blended Learning pada Materi Hukum Newton Tentang Gerak Terhadap Motivasi Belajar dan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa. Digilib.Unila.Ac.Id, 5–10.
Anni, C. T. (2006). Psikologi Belajar. In Semarang : UPT Unnes Press.
Ardianti, S. D., Wanabuliandari, S., Saptono, S., & Alimah, S. (2019). Respon Siswa Dan Guru Terhadap Modul Ethno-Edutainment Di Sekolah Islam Terpadu. Edukasia : Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 14(1), 1.
Asnidar, A., Agus, M., & Putri, L. (2023). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Eksposisi Menggunakan Strategi Pembelajaran RAFT (Role, Audience, Format, Topic) Siswa Kelas VII SMP Negeri 3 Turatea Kabupaten Jeneponto. Journal on Education, 6(1), 1826–1836.
Buchari Agustini. (2018). Peran Guru Dalam Pengelolaan Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Iqra, 12, 1693–5705.
Dick, W. (1996). The Dick and Carey model: Will it survive the decade? Educational Technology Research and Development, 44(3), 55–63.
Djamarah, S. B. (2015). Psikologi belajar. In Jakarta : Rineka Cipta (pp. 258–259).
Eriyaningsih, F. (2022). Penggunaan Model Blended Learning dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Era Normal Baru. Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 5(1), 153–162.
Fayanto, S. (2019). Implementation E-Learning Based Moodle on Physics Learning in Senior High School. Indonesian Journal of Science and Education, 3(2), 93–102.
Hamalik, O. (2011). Proses belajar mengajar (Edisi 12). In Jakarta : Bumi Aksara (pp. 241–242).
Hikmatiar, H., Sulisworo, D., & Wahyuni, M. E. (2020). Pemanfaatan Learning Manegement System Berbasis Google Classroom Dalam Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Fisika, 8(1), 78–86.
Inggriyani, F.-, Hamdani, A. R., & Dahlan, T. (2019). Minat Belajar Mahasiswa dengan Menggunakan Blended Learning melalui Google Classroom pada Pembelajaran Konsep Dasar Bahasa Indonesia SD. PEMBELAJAR: Jurnal Ilmu Pendidikan, Keguruan, Dan Pembelajaran, 3(1), 28.
Izzati, M., & Kuswanto, H. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Blanded Learning berbantuan Kahoot terhadap Motivasi dan Kemandirian Siswa. EDUMATIC: Jurnal Pendidikan Informatika, 3(2), 65–75.
Joyce, B., & Weil, M. (2003). Models of Teaching. In Prentice Hall of India (p. 7).
Karwono. (2017). Belajar dan pembelajaran : serta pemanfaatan sumber belajar. In Depok : PT. RajaGrafindo Persada (pp. 191–195).
Luntungan, N. L., Surantoro, & Wahyuningsih, D. (2013). Upaya Peningkatan Kreativitas Siswa Melalui Implementasi Blended Learning Pada Pembelajaran Fisika Kelas Viiia Smp Negeri 1 Mantingan 2012/2013 1). Jurnal Pendidikan Fisika, 1(1), 64–72.
Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelajaran ( Empat Rumpun Model Pembelajaran ). 2(1), 14–23.
Mustakim. (2022). Efektivitas Pembelajaran Daring Menggunakan Media Online Selama Pandemi Covid-19 pada Mata Pelajaran Matematika. AlphaMath : Journal of Mathematics Education, 8(2), 131.
Nastiti, D. W. (2016). Pengaruh pembelajaran bauran (Blended Learning) terhadap motivasi dan hasil belajar siswa pada materi relasi dan fungsi. Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, Universitas Nusantara PGRI Kediri.
Nasution, S. (2010). Didaktik asas-asas mengajar (Edisi 3). In Jakarta : Bumi aksara.
Noor, T. (2018). Rumusan Tujuan Pendidikan Nasional (Pasal 3 Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2003). Wahana Karya Ilmiah Pendidikan, 2(01), 123–144.
Nurvitriawati, N., & Sulfasyah, S. (2018). Pengaruh Model Explicit Instruction terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Membaca Konsep Denah Pada Murid Kelas IV SD. JKPD (Jurnal Kajian Pendidikan Dasar), 3(1), 417.
Puspita, K. A., & Tirtoni, F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Lectura : Jurnal Pendidikan, 14(1), 85–98.
Rosmi, N. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Langsung Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Sd Negeri 003 Pulau Jambu. Pengajaran), Jurnal PAJAR (Pendidikan Dan, 1(November), 161–167.
Rusman. (2018). Menulis Seabagai Suatu Keterampilan Berbahasa. In PT. RajaGrafindo Persada. https://doi.org/10.34148/artika.v1i1.24
Simarmata, R. M., Napitupulu, E., Saragih, A. H., Universitas, P., & Medan, N. (2019). Terhadap Hasil Belajar Ekonomi. Jurnal Teknologi Pendidikan, 12(2), 186–198.
Usman, H. (2017). Metodologi Penelitian Sosial (Edisi ke 3). In Jakarta: PT. Bumi Aksara.
Wulandari, I., & Oktaviani, N. M. (2021). Validitas Bahan Ajar Kurikulum Pembelajaran Untuk Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 7(1), 90–98.
Yamin, H. M. (2019). Strategi dan metode dalam model pembelajaran. In Referensi (GP Press Group).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.