Pengembangan Media Pembelajaran Smart Reading Board untuk Keterampilan Membaca Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.61132/yudistira.v3i4.2412Keywords:
Interactive Educational Technology, Learning media, Reading skills, Smart reading board, Students’ Reading SkillsAbstract
This study was made aims to: (1) Describe the development of smart reading board learning media for students reading skills (2) Describe the validation of smart reading board learning media for students reading skills (3) Describing the effectiveness of smart reading board media as learning media for student reading skills.The study uses the ADDIE development model with 5 stages, namely: Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation. This research was conducted at UPT SD Negeri 260 Gresik in even semester 2. The subject in this study was 1 class 15 students. This study uses data collection techniques in the form of a media questionnaire, student response validation questionnaire, reading ability and interview test sheet.The results of the research conducted are (1) Smart reading board learning media for students’ reading skills using the ADDIE development model, (2) Valuation and smart reading board learning media get a percentage of 90% by the validator of media experts, get a score of 100% by the validator of the material expert, and get percentage of 80,56 from response of students. Both of them get very good criteria, meaning extraordionary achievements, there are no shortscomings and are very satisfying. For the results of the reading skill test sheet get a percentage of 93,33% where 14 of 15 students are declared complete with KKM>75%.
Downloads
References
Futihat, F., Nurdin, I., & Ningsih, L. (2020). Pengembangan media puzzle huruf untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam membaca permulaan. Jurnal Kependidikan Dasar, 7(2), 135–148. https://ftk.uinbanten.ac.id/journals/index.php/ibtidai/article/view/3683/2791
Gunarti, Y. (2022). Pengembangan media puzzle untuk meningkatkan kemampuan membaca dalam pembelajaran tematik siswa kelas 1 sekolah dasar [Tesis, Universitas PGRI Semarang]. http://doi.org/10.26877/mpp.v17i1.14140
Harahap, R. R. (2021). Penggunaan media pembelajaran puzzle dalam peningkatan minat belajar peserta didik pada mata pelajaran PPKN di kelas V SD Negeri 0906 Padang Sihopal Kecamatan Huristak Kabupaten Padang Lawas [Skripsi, Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan].
Indrianti, L. (2020). Pengembangan media puzzle untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada tema 7 sub tema 1 siswa kelas 1 SDN 38 Mataram. Jurnal Penelitian dan Pengkajian Ilmu Pendidikan, 7(1), 1–8. https://doi.org/10.33394/jp.v7i1.2510
Kamaladini. (2021). Pengembangan media papan pintar untuk meningkatkan motivasi peserta didik pada tema 7 sub tema 2 pembelajaran 5 di kelas 1 sekolah dasar [Skripsi, Universitas Muhammadiyah Mataram].
Mushliha, L. S. (2021). Pengembangan media pembelajaran busy book untuk keterampilan membaca permulaan bagi siswa kelas 1 SD Negeri Demangan Kota Yogyakarta. E-Jurnal Skripsi, 10(8), 831–840.
Mustajab, A., Prasetyo, I., & Rahman, D. (2024). Penerapan media puzzle untuk meningkatkan keterampilan membaca permulaan siswa kelas 1 SDN 16 Sungai Goa. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 45–51. https://doi.org/10.25078/aw.v9i1.2985
Nurfebriyano, D., Suryadi, I., & Andini, R. (2024). Studi literatur: Pengembangan media puzzle untuk meningkatkan kemampuan membaca peserta didik di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(3), 1857–1863. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i3.2442
Putri, S., & Dafit, F. (2023). Pengembangan media puzzle suku kata untuk keterampilan membaca permulaan siswa kelas 1 SDN 182 Pekanbaru. Trapsila: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 57–69. https://doi.org/10.30742/tpd.v5i1.3647
Rijali, A. (2018). Analisis data kualitatif. Jurnal Alhadharah, 17(33), 81–95. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Rini, W. A., & Sukartiningsih, W. (2021). Pengembangan media puzzle kata bergambar menggunakan aplikasi Instagram untuk siswa kelas 1 sekolah dasar pada keterampilan membaca permulaan. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 9(6), 2597–2608. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/40678
Ritonga, M., Sari, F., & Lubis, A. (2022). Pengembangan bahan ajaran media. Jurnal Multi Disiplin (MUDE), 1(3), 343–348. https://doi.org/10.37676/mude.v1i3.2612
Rizka, Z. A. (2022). Pengembangan media papan pintar untuk meningkatkan kemampuan berhitung siswa di kelas III SD Al-Ittihadiyah [Skripsi, Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara].
Sa’diah, D. H. (2024). Pengembangan media smart board (papan pintar) pada pembelajaran Pancasila materi “Hak dan Kewajiban” di kelas IV Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Condro Jember [Skripsi, Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq Jember].
Syajar, A., Lestari, P., & Amin, S. (2024). Penerapan media e-book untuk meningkatkan keterampilan membaca permulaan pada siswa kelas III di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(1), 1350–1358. https://doi.org/10.25078/aw.v9i1.2985
Waruwu, W. (2024). Metode penelitian dan pengembangan (R&D): Konsep, jenis, tahapan, dan kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141
Wedham, R., Adnyana, K., & Rahmat, R. (2022). Pengembangan media puzzle suku kata untuk melatih kemampuan membaca peserta didik kelas 1 SDN 1 Jagaraga. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 8(1), 773–780. https://doi.org/10.58258/jime.v8i1.2843
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Yudistira : Publikasi Riset Ilmu Pendidikan dan Bahasa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.