Optimalisasi Manajemen Madrasah dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler di MTs N 2 Deli Serdang

Authors

  • Rismoninta Padang Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Makmur Syukri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Afrahul Fadhila Daulai Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1210

Keywords:

Madrasah Management, Extracurricular, Learning Achievement

Abstract

This research aims to describe (1) to determine the Madrasah Management at MTs N 2 Deli Serdang in supporting and optimizing the implementation of extracurricular activities as an effort to improve student learning achievement (2) to determine the extent of the contribution of extracurricular activities to increasing student learning achievement at MTs N 2 Deli Serdang (3) to find out the obstacles faced by madrasas in managing extracurricular activities and how they affect student learning achievement. This research uses descriptive research with a qualitative approach. The subjects in the research were the Head of Madrasah, Deputy Head of Curriculum, Extracurricular Advisor and students. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. Data collection analysis carried out data reduction, data presentation and drawing conclusions. And based on the results of research that researchers have conducted, extracurricular activities have run well in accordance with the planning, organization, implementation and supervision that the madrasah has carried out.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arrosyad, M. I., Fuad, C., & Amelya, S. (2020). Implementasi ekstrakurikuler berbasis karakter siswa. Insania, 25(1), 10.

Aswaruddin, Maulidyani, & Sari, N. (2021). Manajemen pendidikan: Konsep dan teori. Medan: Udhar Press Medan.

Ayep Rosidi. (2022). Manajemen pendidikan dalam kegiatan ekstrakurikuler di sekolah dan madrasah. Jurnal Al-Hadi, 2(1).

Daryanto. (2009). Panduan proses pembelajaran kreatif dan inovatif. Jakarta: AV Publishing.

Dimyati, M., & Mudjiono. (2006). Belajar dan pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Dullah, Y. (2020). Manajemen kesiswaan di SDIT (Sekolah Dasar Islam). Studi Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam.

Fatah, N. (2008). Landasan manajemen pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Inriyani, Y., Wahjoedi, & Sudarmiatin. (2020). Peran kegiatan ekstrakurikuler untuk meningkatkan prestasi belajar IPS. Pengaruh penggunaan pasta labu kuning (Cucurbita moschata) untuk substitusi tepung terigu dengan penambahan tepung angkak dalam pembuatan mie kering, 8, 274–282.

Julaiha, S., & Maula, I. (2019). Implementasi manajemen madrasah adiwiyata di MAN 1 Samarinda. Manageria: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 3(2), 353–367.

Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia. (2014). Kegiatan ekstrakurikuler pada pendidikan dasar dan pendidikan menengah (No. 62 Tahun 2014, pp. 2-3).

Qomar, M. (2007). Manajemen pendidikan Islam: Strategi baru pengelolaan lembaga pendidikan Islam. Yogyakarta: Erlangga.

Robby, D. A., Daulay, N., & Syukri, M. (2023). Implementasi manajemen pendidikan di sekolah Yayasan Pendidikan Anak Cacat (YPAC) Medan. Universitas Indraprasta PGR: Research and Development Journal of Education, 9(2), 915–927.

Rohiat. (2012). Manajemen sekolah. Bandung: Refika Aditama.

Rohmat Hasanah, & Syukri. (2023). Manajemen ekstrakurikuler pramuka dalam meningkatkan mutu peserta didik di MTs Margaharja Ciamis. Jurnal Wahana Pendidikan, 10(1).

Siahaan, A. (2018). Kepemimpinan pendidikan: Aplikasi kepemimpinan efektif, strategis, dan berkelanjutan. Medan: CV Widya Puspita.

Slameto. (2003). Belajar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jakarta: Rineka Cipta.

Suparlan. (2008). Membangun sekolah efektif. Yogyakarta: Hikayat Publishing.

Supeni, S., Handini, O., & Al Hakim, L. (2022). Strategi pengembangan sekolah ramah anak (SRA) melalui pendidikan karakter berbasis budaya daerah. Unisri Press.

Supiana, dkk. (2019). Manajemen peningkatan karakter disiplin peserta didik melalui kegiatan ekstrakurikuler di MA Ummul Quro. Jurnal ISEMA, 4(2).

Downloads

Published

2024-08-23

How to Cite

Rismoninta Padang, Makmur Syukri, & Afrahul Fadhila Daulai. (2024). Optimalisasi Manajemen Madrasah dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Melalui Kegiatan Ekstrakulikuler di MTs N 2 Deli Serdang. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(5), 247–270. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1210

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.