Implementasi Media Flipbook dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerpen di Kelas XI SMA Negeri 16 Semarang

Authors

  • Neni Widyawati Universitas Negeri Semarang
  • Rifana Yuniartanti Universitas Negeri Semarang
  • Rochimmatussaadah Rochimmatussaadah Universitas Negeri Semarang
  • Fahrizal Lalang Sitoro Universitas Negeri Semarang
  • Asep Purwo Yudi Utomo Universitas Negeri Semarang
  • Isnarto Isnarto Universitas Negeri Semarang
  • Kurniawan Sutrisnadi SMPN 17 Semarang

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1185

Keywords:

implementation, media, flipbook, writing, short stories

Abstract

This article aims to describe the implementation of flipbook media in teaching short story writing in class XI SMA Negeri 16 Semarang. The problem in this study is that there is no use of instructional media to construct short story texts in class XI students. Therefore, researchers try to apply flipbook media, especially in learning to compose short story texts. The article that the researcher wrote is a conceptual article. Conceptual article contains ideas In this article data is obtained by direct observation in class. While writing this article is done by identifying and seeking information from relevant data, analyzing the results, then developing and conveying ideas based on the researcher's understanding. Learning outcomes are expected to be more optimal with the use of learning media that is not boring for students. The solution that can be used with these problems is the use of flipbook media. The use of flipbook learning media is expected to be able to overcome the difficulties experienced by students in learning to write short story texts and students are not easily bored in participating in learning.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amanullah, M. A. (2020). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FLIPBOOK DIGITAL GUNA MENUNJANG PROSES PEMBELAJARAN DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0. http://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/index

Hariyanti Ningsih, I., & Winarni, R. (2019). PERAN GURU DALAM PEMBELAJARAN MENULIS PERMULAAN MENGHADI ABAD 21 (Vol. 3).

Hayati, S., Setyo Budi, A., & Handoko, E. (n.d.). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FLIPBOOK FISIKA UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR PESERTA DIDIK. http://snf-unj.ac.id/kumpulan-prosiding/snf2015/

Hilaliyah, T., Mutia, I., Riansi, E. S., Pendidikan, J., Indonesia, B., Sultan, U., & Tirtayasa, A. (n.d.). META ANALISIS MEDIA PEMBELAJARAN TERHADAP KEMAMPUAN MENULIS CERPEN. http://jurnal.untirta.ac.id/index.php/jurnalmembaca

Khasanah Uswatun Ilmi Arofatul, L., MZ Ati Suryaning, AF., & Irmaningrum Novi, R. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Flipchart Terhadap HAsil Belajar MEnulis Surat Resmi Siswa Kelas V di Sekolah Dasar. Jurnal Jendela Pendidikan.

Kodi, A. I., Nur Hudha, M., Ayu, H. D., Program, ), Fisika, S. P., Sains, F., & Teknologi, D. (2019). Pengembangan Media Flipbook Fisika Berbasis Android untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Pada Topik Perpindahan Kalor. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/snpf

Luh Nuryani, N., Gede, I. B., & Abadi, S. (2021). Media Pembelajaran Flipbook Materi Sistem Pernapasan Manusia pada Muatan IPA Siswa Kelas V SD. 5(2). https://doi.org/10.23887/jipp.v5i2

Nenden, N., Dandan, M., & Saraswati, L. (2017). PENERAPAN MEDIA PEMBELAJARAN DIGITAL BOOK DENGAN KVISOFT FLIPBOOK MAKER.

Nurindah, & Kasman, K. (2021). IMPLEMENTASI MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS ANDROID TERHADAP HASIL BELAJAR BAHASA INDONESIA. Akademika, 10(01), 1–12. https://doi.org/10.34005/akademika.v10i01.1311

Purwo Yudi Utomo, A., Evi Dianastiti, F., Carolina Saragih, D., Sarwiji Suwandi, dan, & Sebelas Maret, U. (n.d.). Jurnal Sastra Indonesia 11 (3) (2022) 227-236 Jurnal Sastra Indonesia Analisis Kualitas Konten Evaluasi Pembelajaran Bahasa pada E-Learning di Perguruan Tinggi sebagai Media Pembelajaran Hibrida. https://doi.org/10.15294/jsi.v11i3.58001

Purwo, Y. U. A., & Uki, Y. H. (2017). PENGEMBANGAN MEDIA INTERAKTIF MENYUNTING KARANGAN BERMUATAN NILAI-NILAI KARAKTER BERBASIS TIK PADA MATA KULIAH UMUM BAHASA INDONESIA. JPBSI, 6(2). http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/jpbsi

Rahayu, D., Pramadi, R. A., Maspupah, M., & Agustina, T. W. (2021). Penerapan Media Pembelajaran Flipbook Interaktif untuk Memingkatkan Hasil Belajar Siswa. Indonesian Journal of Mathematics and Natural Science Education, 2(2), 105–114. https://doi.org/10.35719/mass.v2i2.66

Rahmawati, D., Wahyuni, S., & Yushardi, ). (n.d.). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN FLIPBOOK PADA MATERI GERAK BENDA DI SMP 1).

Sarudi, W. (2018). Penggunaan Media Kartu Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerpen Siswa Kelas IX G SMPN 3 Wates Kediri. Hasta Wiyata, 1(1), 52–61. https://doi.org/10.21776/ub.hastawiyata.2018.001.01.06

Sepdyana Kartini, K., & Nyoman Tri Anindia Putra, dan I. (n.d.). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN INTERAKTIF BERBASIS ANDROID TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA.

Septianto, T., Mahsunah, E., & Murni, A. W. (2022). Perspektif Guru: Pelatihan dan Pembuatan Media Pembelajaran Flipbook untuk Diterapkan dalam Pembelajaran Sekolah Dasar pada Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(3), 3691–3698. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2661

Simanjuntak, N., Naibaho, P., & Arif, S. (n.d.). PEMANFAATAN WATTPAD SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN MENULIS CERITA PENDEK.

Siregar, H. D. P. (2020). Dilema Pembelajaran Online: Antara Efektifitas Dan Tantangan. Mimbar Agama Budaya, 37(2), 57–63. https://doi.org/10.15408/mimbar.v37i2.18918

Soesilo, T. D. (2017). Penulisan artikel ilmiah: tuntunan bagi mahapeserta didik. Salatiga: Satya Wacana University Press. https://repository.uksw.edu/handle/123456789/19732

Published

2024-08-15

How to Cite

Neni Widyawati, Rifana Yuniartanti, Rochimmatussaadah Rochimmatussaadah, Fahrizal Lalang Sitoro, Asep Purwo Yudi Utomo, Isnarto Isnarto, & Kurniawan Sutrisnadi. (2024). Implementasi Media Flipbook dalam Pembelajaran Menulis Teks Cerpen di Kelas XI SMA Negeri 16 Semarang. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 2(5), 79–87. https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1185

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)