Pengaruh Metode Pembelajaran Bermain Peran terhadap Kemampuan Berbicara Kelas 3 MIN 3 Kepulauan Selayar
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v2i5.1217Keywords:
role playing, speaking skills, learning methodsAbstract
The main problem in this research is how the application of the role playing method affects the learning outcomes of speaking skills for class III MIN 3 Selayar Islands. This research aims to determine the effect of applying the role-playing method on the speaking skills learning outcomes for class III MIN 3 Selayar Islands. This research uses a quantitative approach with an experimental type of research, meaning the experimental method is to study the influence of certain variables on other variables, through trials. under specially created conditions. To analyze the data that will be obtained from the research results, descriptive and inferential statistical analysis will be used. The data collected in the form of pretest scores and posttest scores were then compared. The results of the research show that Ho is rejected and H1 is accepted, meaning that there is an influence of the use of the role-playing method on the speaking ability of Class 3 MIN 3 Selayar Islands students. The test results show that there are differences in scores in students' speaking abilities before and after learning the role-playing method. The average value of students before and after using different role playing methods.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. 2016. Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Bumi Akasara. Arikunto, S. 2012. Prosedur Penelitian Suatu Pendekataan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Arsjad, Maida G. Dan Mukti U.S. 2020. Pembinaan Kemampuan Berbicara Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga
Bandung: Angkasa. Hernawan, A.H. dkk.2017. Belajar dan Pembelajaran di Sekolah dasar. Bandung: UPI PRESS.
Burhan Nurgiyantoro. 2016. Penilaian Pembelajaran Bahasa Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: BPFE-Yogyakarta
Darmiyati Zuhdi. 2019. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Kelas Tinggi. Jakarta: Depdikbud Dirjen Pendidikan Tinggi.
Depdiknas. 2007. Standar Pendidikan Siswa Usia Dini. Jakarta: Proyek Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 58.
Dimyati dan Mudjino. 2015. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta. Djamarah, Syaiful Bahri., & Zain, Aswan.2010.Startegi Belajar Mengajar. Bandung: Rineka Cipta.
Djago Tarigan. 2017. Materi Pokok Pendidikan Bahasa Indonesia 1. Jakarta: Depdikbud
Fathurrohman, P.,& Sutikno, S.2020.Startegi Belajar Mengajar Melalui Penanaman Konsep Umum & Konsep Islami. Bandung: PT. Refika Aditama.
Hafid, Anwar. 2018. Konsep Dasar Ilmu Pendidikan. Bandung: ALFABETA, cv. Henry Guntur Tarigan. 2018. Berbicara sebagi Suatu Keterampilan Berbahasa.
Indihadi, Dian. 2019. Pembinaan Bahasa Indonesia Sebagai Bahasa. Jakarta: Balai Pustaka
Kamus Besar Bahasa Indonesia. Edisi Kelima, 2022. Edisi Kamus Online Saddhono & Slamet. 2018. Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia (Teori dan Aplikasi). Bandung: Karya Putra Darwati.
Mulyatiningsih, Endang. 2019. Metode Penelitian Terapan Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Mustafa Kamal Ali. 2019. Skripsi Penggunaan Metode Role Playing Berbantu Media Audiovisual untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Siswa Kelas IVB SDN Gisikdrono 03 Semarang. Semarang: Universitas Negeri Semarang.
Noor, Juliansyah. 2017. Metode Penelitian. Jakarta: Prenada Media Group. Oktarina & Wilkin. 2018. Bahasa dan Sastra Indonesia. Bogor: Ghalia Indonesia Purwanto, Ngalim.2017. Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Nur Fadillah Andi. 2020. Skripsi Peningkatan Kemampuan Berbicara Melalui Penerapan Metode Role Playing (Bermain Peran) Murid Kelas V SD Inpres Panaikang 1/1 Kecamatan Psiswaukang Kota Makassar. Makassar: Universitas Muhammadiyah Makassar.
Oktaviani. 2017. Skripsi Pengaruh Metode Bermain Peran Terhadap Hasil Belajar pada Tema 9 Subtema 1 Siswa Kelas IV SD Negeri 2 Labuhan Ratu Kota Bandar Lampung. Bandar Lampung: Universitas Lampung
Resmini, N. dkk.2019. Pembinaan dan Pengembangan Bahasa dan Sastra Indonesia. Bandung: UPI PRESS.
Roestiyah, N.K.2021. Startegi Belajar Mengajar. Jakarta: Rineka Cipta.
Rusman. 2020. Model-model Pembelajaran. Jakarta: PT. Raja Grasindo Persada Sanjaya Yasin. 2021. Keterampilan Berbahasa ǀ Pengertian, Jenis. Diakses dari http://www.sarjsiswau.com/2011/08/keterampilan-berbahasa.html
Satria. 2018. Pengertian Keterampilan dan Jenisnya. Diakses dari http://id.shvoong.com/business-management /human-resources/2197108- pengertian-keterampilan-dan-jenisnya/
Slameto. 2018. Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Remaja Rosdakarya. Sudjana. 2019. Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Bumi Aksara.
Solchan, dkk. 2018. Materi Poko Pendidikan Bahasa Indonesia di SD. Jakarta: Universitas Terbuka.
Sugiyono. 2014. Metode dan Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. 2015. Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&B. Bandung: Alfabeta. Sukatmi. 2019. Upaya Meningkatkan Keterampilan Berbicara dengan Media Gambar. Surakarta : Universitas Sebelas Maret.
Sumadi Suryabrata. 2014. Psikologi Pendidikan. Jakarta: PT Rajagrafindo Persada
Sutedi. 2019. Jenis Penelitian. Jakarta: Sinar Grafika
Tarigon, Guntur Henry. 2018. Berbicara sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.
Uno, Hamzah, B. 2010. Model Pembelajaran Menciptakan Proses Belajar Mengajar yang Kreatif dan Efektif. Jakarta: Bumi Aksara.
Yasin, 2022. Kamus Besar Bahasa Indonesia. Surabaya: Amanah
Yudha, M Saputra dan Rudhyanto. 2015. Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Siswa TK. Jakarta: Depdiknas. http://jurnalnya-andre.blogspot.co.id/2013/11/jenis-dan-desain-penelitian.html 20/01/2017 02:19
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.