Peran Permainan Edukatif dalam Meningkatkan Minat Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i1.1605Keywords:
Education, Educational Games, Mathematics, Learning Interest, Elementary SchoolAbstract
One essential component of human life is education,resource development, and mathematics plays an essential role in developing logic and problem-solving skills among students. However, many elementary school students find mathematics to be difficult and boring, resulting in a lack of interest in the subject. One solution to enhance interest in learning is through the use of educational games. This study aims to analyze the role of educational games in improving elementary school students' interest in learning mathematics. The method employed is a literature review, collecting and analyzing related references. The findings suggest that the use of educational games can increase student motivation and learning outcomes by creating an enjoyable and interactive learning environment.
Downloads
References
Hidayat, R., & Kurniasih, T. (2021). Efektivitas penggunaan media edukatif dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. Jurnal Inovasi Pendidikan, 11(4), 201-215.
Juhaeni, J., Cahyani, E. I., Utami, F. A. M., & Safaruddin, S. (2023). Pengembangan media game edukasi untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa madrasah ibtidaiyah. Jurnal Pendidikan Matematika, 8(2), 115-130.
Kurniadi, G. (2021). Penggunaan media permainan edukatif "Ular Tangga Matematika" untuk meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 9(2), 100-112.
Lubis, A. P., & Nuriadin, I. (2022). Penggunaan aplikasi Wordwall untuk meningkatkan hasil belajar matematika pada siswa sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(3), 78-92.
Nurhadi, M. (2020). Evaluasi penggunaan permainan edukatif dalam pembelajaran matematika sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pembelajaran, 9(3), 98-110.
Pratama, R., & Santoso, D. (2021). Penggunaan media permainan edukatif dalam meningkatkan minat dan motivasi belajar matematika siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 13(2), 45-56.
Putra, A. A., & Kurniawan, H. (2020). Pengaruh permainan edukatif berbasis digital terhadap minat dan hasil belajar matematika. Jurnal Inovasi Pembelajaran, 8(1), 112-130.
Rahmawati, I., & Nugroho, T. (2024). Tantangan dan peluang implementasi permainan edukatif di sekolah dasar: Studi kasus di Kota Surabaya. Jurnal Teknologi Pendidikan, 15(1), 22-34.
Siregar, R., & Nasution, S. (2023). Minat belajar matematika siswa sekolah dasar dan faktor-faktor yang mempengaruhinya. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(3), 33-47.
Syahputra, R., & Yulianti, D. (2023). Implementasi game berbasis aplikasi dalam pembelajaran matematika untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 50-63.
Viorika, E. (2019). Pengembangan game edukasi "Labirin Matematika" untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 7(3), 120-135.
Wulandari, F. (2022). Penggunaan game edukatif berbasis teknologi dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 10(2), 78-90.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.