Pengembangan Media Pembelajaran Kartu Suku Kata untuk Mengatasi Kesulitan Membaca Siswa Kelas 2 di MIS Ar-rahman
DOI:
https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i2.1661Keywords:
Learning Media, Reading Difficulties, Syllable CardsAbstract
The use of instructional media is expected to address learning challenges, particularly early reading difficulties among students. This study aims to develop a syllable card learning media that is valid, practical, and effective. The method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model, involving 29 second-grade students at MIS Ar Rahman. The research results indicate that syllable cards help students overcome reading difficulties. Validity tests by media and content experts yielded an average score of 86% (highly valid). Practicality was assessed through a teacher response questionnaire, scoring 96% (highly practical). Effectiveness was tested using a Pretest-Posttest approach, resulting in an N-Gain Score of 76% (effective category), with the students’ average pretest score at 57.9 and posttest score improving to 90.1.
Downloads
References
Alti, R. M., et al. (2022). Media pembelajaran. Padang: PT. Global Eksekutif Teknologi.
Astuti, S. W. (2020). Pengembangan media pembelajaran kartu kata bergambar (flash card) untuk melatih kemampuan membaca permulaan kelas 1 SD/MI (Skripsi, Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung).
Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The systematic design of instruction (8th ed.). Pearson.
Hidayah, N., & Ulva, R. K. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis komik pada mata pelajaran ilmu pengetahuan sosial kelas IV MI Nurul Hidayah Roworejo Negerikaton Pesawaran. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 34–46.
Kristanto, A. (2016). Media pembelajaran. Surabaya: Bintang Surabaya.
Marasabesy, A., & Wahid, S. M. J. (2022). Upaya meningkatkan hasil belajar membaca permulaan melalui metode kartu suku kata pada siswa kelas I SDN 52 Kota Ternate. Pedagogik, 10(1), 47–60.
Muammar. (2020). Membaca permulaan di sekolah dasar. Mataram: Sanabil.
Pratiwi, D. A., & Yuliana, L. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis teknologi informasi untuk meningkatkan kualitas pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan Teknologi, 5(2), 45–59.
Rambe, A. H. (2021). Diktat media dan sumber belajar di MI/SD. Medan: UINSU.
Slamet, F. A. (2022). Model penelitian dan pengembangan (R&D). Malang: IAIN Sunan Kalijogo.
Suherman, H., & Fitriani, L. (2021). Implementasi media video interaktif dalam pembelajaran matematika untuk siswa kelas VI SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 8(3), 112–125. https://doi.org/10.21157/jppm.v8i3.542
Sumahi, R., et al. (2021). Penerapan metode SAS dapat mengatasi kesulitan membaca permulaan pada siswa kelas II SD GMIH Sopi Kecamatan Morotai Jaya Kabupaten Pulau Morotai. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(3), 136–150. https://doi.org/10.5281/zenodo.5015102
Tanjung, C. F. B., & Nirwana, A. (2023). Pengaruh pemberian media kartu suku kata terhadap kemampuan kualitas membaca pada siswa. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran, 4(2), 1513–1522.
Wulandari, P. A., & Sukartiningsih, W. (2023). Pengembangan media kartu suku kata untuk meningkatkan kemampuan membaca permulaan siswa kelas I sekolah dasar.
Yasbiati, O. H. P., & Fauziyah, F. (2017). Penggunaan media kartu kata bergambar untuk meningkatkan penguasaan kosa kata bahasa Sunda anak usia dini pada kelompok B di TK PGRI Cibeureum. Jurnal PAUD Agapedia, 1(1), 20–29.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa dan Matematika

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.