Pengembangan E-Modul Teks Cerita Fantasi Bermuatan Bernalar Kritis Berbasis Flipbook

Authors

  • Syahraini Nursyifa Camila Universitas Muhammadiyah Jakarta
  • Lutfi Syauki Faznur Universitas Muhammadiyah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i5.2295

Keywords:

Fantasy Stories, Flipbook-Based E-Modules, Critical Reasoning

Abstract

This research is motivated by the difficulties experienced by students in imagining and composing fantasy stories. To overcome this, a Flipbook-based e-module was developed for the Indonesian Language subject with fantasy story text material containing elements of critical reasoning to train students' critical reasoning skills. The purpose of this research is to develop digital learning media that facilitates the learning process. The research uses the ADDIE development model (analysis, design, development, implementation, evaluation). This research was conducted at Puspita Middle School with 39 students of class VII-G as research subjects. Data were collected through observation, interviews, and questionnaires to students, educators, media experts and material experts to assess the feasibility of the e-module. The results showed that the e-module was declared valid and practical to use, with an assessment from media experts of 86.67%, material experts 98.67%, indicating a statement that it was very appropriate without revision, and an assessment from Indonesian Language teachers of 94.67%, and student responses of 96.14%. Thus, the e-module of fantasy story texts containing critical reasoning based on flipbooks gets a very good and very decent category.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1).

Cahyaningrum, F. D., & Setyaningsih, N. H. (2019). Pengembangan Modul Menulis Teks Cerita Fantasi Bermuatan Nilai Konservasi Bagi Peserta Didik Smp. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(1).

Feriyanti, N. (2019). Pengembangan E-modul Matematika untuk Siswa SD (The Development of E-Modul Mathematics For Primary Students). Jurnal Teknologi Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(1).

Gustiawati, R., Arief, D., & Zikri, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Permulaan dengan Menggunakan Cerita Fabel pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(2).

Husnulwati, S., Sardana, L., & Suryati, S. (2019). Pengembangan E-Modul Pendidikan Kewarganegaraan Berbasis Aplikasi Android. Indonesian Journal Of Educational Research and Review, 2(3).

Lilihata, S., Rutumalessy, S., Burnama, N., Palopo, S. I., & Onaola, A. (2023). Penguatan Profil Pelajar Pancasila Dimensi Kreatif dan Bernalar Kritis Pada Era Digital. Jurnal Pendidikan DIDAXEI, 4(1).

Munawar, B., Farid Hasyim, A., & Ma’arif, M. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbantuan Aplikasi Animaker Pada PAUD Di Kabupaten Pandeglang. Jurnal Golden Age, 4(2).

Novita, E., & Nursaid, N. (2020). Struktur, Unsur, Dan Tipe Teks Dalam Teks Cerita Fantasi Karya Siswa Kelas Vii Smp Negeri 7 Padang. Pendidikan Bahasa Indonesia, 9(3).

Prasasti, R. D., & Anas, N. (2023). Pengembangan Media Digital Berbasis Flipbook Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Peserta Didik. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(3).

Purba, C. A., Siagian, G., & Simanjuntak, M. (2021). Unsur-Unsur Intrinsik Dalam Novel Nun Pada Sebuah Cermin Karya Afifa Afra. Jurnal Basataka, 4(1).

Rahmawati. E., Novia. A. W. & Siti .M .U. (2023). Pengaruh Proyek Profil Pelajar Pancasila Terhadap Karakter Bernalar Kritis Peserta Didik. Jurnal Educatio, 9(2). 614-622.

Rahmawati. E., Novia. A. W. & Siti .M .U. (2023). Pengaruh Proyek Profil Pelajar Pancasila Terhadap Karakter Bernalar Kritis Peserta Didik. Jurnal Educatio, 9(2).

Rahmawati, R., & Kartikasari, R. D. (2023). Pengembangan Bahan Ajar Digital Teks Cerita Fantasi Bermuatan Nilai-Nilai Moral. Journal on Education, 5(3).

Ramadhani, A. A., & Yunus, A. F. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Menulis Teks Cerita Fantasi Berbasis Media Webtoon. INDONESIA: Jurnal Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 2(1).

Raqzitya, F. A., & Agung, A. A. G. (2022). E-Modul Berbasis Pendidikan Karakter Sebagai Sumber Belajar Ipa Siswa Kelas VII. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1). 108-116.

Sa’diyah, K. (2021). Pengembagan E-Modul Berbasis Digital Flipbook Untuk Mempermudah Pembelajaran Jarak Jauh Di SMA. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4).

Sailan, M., Agus, A. A., & Imam, M. H. (2023). Penerapan Dimensi Bernalar Kritis Profil Pelajar Pancasila Di SMP Islam Terpadu Wahdah Islamiyah. Jurnal Pemikiran, Penelitian Hukum,Pendidikan Pancasila Dan Kewarganegaraaan, 10(4).

Singa, C. G., & Hasibuan, A. (2018). Analisis Struktur dan Kaidah Kebahasaan Teks Cerita Imajinasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Pangururan. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (PENDISTRA), 1(2).

Turnip, E., & Lubis, M. J. (2022). Korelasi Penguasaan Pengetahuan Struktur dan Kaidah Kebahasaan Teks Narasi (Cerita Imajinasi) dengan Kemampuan Menyajikan Cerita Imajinasi Secara Tertulis Oleh Siswa Kelas VII SMP Negeri 1 Tanah Jawa Tahun Pembelajaran 2021/2022. Kode : Jurnal Bahasa, 11(2).

Downloads

Published

2025-07-12

How to Cite

Syahraini Nursyifa Camila, & Lutfi Syauki Faznur. (2025). Pengembangan E-Modul Teks Cerita Fantasi Bermuatan Bernalar Kritis Berbasis Flipbook. Jurnal Arjuna : Publikasi Ilmu Pendidikan, Bahasa Dan Matematika, 3(5), 134–144. https://doi.org/10.61132/arjuna.v3i5.2295

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.